از آنجایی که گذشته چراغِ سوخته راه آینده است و گذشته و درگذشته نقش پر رنگی در زندگی ما دارد و کلیه خین و خین ریزی های تاریخی و جناحی و سیاسی و عشقی کلا بر سر گذشته و درگذشته صورت می گیرد و هرکس سعی می کند گذشته را آنطور که می پسندند بنویسد، چون به تجربه دریافته که تاریخ اگر باب میل نباشد، کسی میل نخواهد کرد. و از آنجایی که آینده سهم ناچیزی در زندگی ایرانی دارد و ایرانی بجای برنامه ریزی جهت آینده سعی در بازسازی گذشته دارد زیرا علیرغم علاقه مفرط به حال کردن، در حال زندگی نمی کند و بخش طویلِ طول عمرش صرف مبارزه و مرزبندی و تسویه حساب با گذشته و درگذشته می شود، بهمین دلیل روزنامه نگاران پایان سال به سراغ وقایعی در گذشته می روند که اهمیت دارند اما ارزش ندارند و در عرف روزنامه نگاری به روزشمار تاریخ معروف اند.

طرح از مانا نیستانی

طرح از مانا نیستانی

***

از قدیم گفته اند سالی که نکوست… در سالی که درگذشت موجوداتی پیدا شدند که ایدز و ایبولا و ماموت ها از آنان اعلام برائت کردند و مردم از شرشان به دایناسورها پناه بردند. دایناسورها نیز در حالی که دعای جوشن کبیر می خواندند سردارقاسم خان را با سلام و صلوات به جنگ آنها فرستادند. موجوداتی که هیچوقت معلوم نشد تخم و ترکه چه کسانی اند. البته عکس هایی از این موجودات با جانورانی مثل “مک کین” در فضای مجازی انتشار یافت، اما این جانوران مثل همیشه زدند زیر همه چیز. افکار خصوصی نیز ظهور این موجودات را به فال نیک گرفت و افکار عمومی را بسوی جنگ های صلیبی هدایت کرد و جمعیت یک میلیاردی مسلمانان را هدف گرفت تا شاید شب جمعه ای از فروش اسلحه های فوق مدرن دوقران کاسب شوند.

***

در کنار دنیای مد و بازار پر رونق سکس و چاپ و فروش میلیاردی رساله های سکسی (در قانون بودجه امسال فقط یک قلم هزینه دفتر مصباح یزدی متخصص شکیات فی سکسیات، به ۱۴ میلیارد تومان افزایش یافته) و سرگیجه ناشی از چرخش “چرخنده ها” تبار دیگری از زنان، جهانِ زشت را محصور زیبایی خود کردند. و اگر قبل از این تاریخ با کمک چهل مشاطه گر و با استفاده از سن لورن و رُژ دیور و رُژ کوکو و لانکوم، برده هایِ روی جلد آفریده می شدند، این بار دخترانی در متن حضور پیدا کردند که پایان برده داری را نوید می دادند. زیبا رویانی بنام دختران کوبانی که شهرت و زیبایی شان مدیون نبردشان با زشتی هاست.

***

در سال ۲۰۱۴ نیز هرچه سنگ بود به پای لنگ بود. و جناب ایبولا نیز مثل جد مریضوار خود ایدز، سفر نامیمون خود را از آفریقا آغاز کرد تا بلکه به یمن تکنولوژی خود را به اروپا و الباقی ممالک مترقیه برساند؛ چون شنیده بود که جهان دهکده کوچکی است. و نمی دانست ایبولا الماس نیست که اروپائیان و ممالک مترقیه جلو پایش فرش قرمز پهن کنند و دنیا هرقدر هم کوچولو باشد، هنوز هزاران کیلومتر با آفریقا فاصله دارد.

***

در سال درگذشته، آهِ طلای سیاه بار دیگر دامن کسانی را گرفت که با آتش زدنش توانسته بودند آتش تنور خود را گرم نگاه داشته و نان به مداحان و مفتخوران قرض بدهند. آه بلندی که نفت از ته چاه کشید در کاخ های محصور و پناهگاهای دیکتاتورها نیز شنیده شد. چون نفت، بشر بینوا نیست که صدایش را کسی نشنود. کشورهای صنعتی و صادر کنندگان سلاح نیز که از افت قیمت نفت و رونق اقتصادی حاصل از آن، با دمشان گردو می شکستند، همراه با گرگ های وال استریت از خوشحالی استریپ تیز کردند.

***

اسب عصاری هسته ای نیز در این سال ۳۶۵ بارِ دیگر خیلی “ظریف” تر و پرسروصداتر از قبل به دور خود چرخید. از وین به عمان و از آنجا به استانبول و نیویورک و ژنو خرامید و عاقبت درپایان سال به وین بازگشت. و شور و شعف و شادی را به اردوی مافیای اقتصادی و رانت خواران بازگرداند. چون احساس کردند که این چرخ حالا حالاها خواهد چرخید. به قول عارف قزوینی: چه خوش رفتاری ای چرخ، چه لاکرداری ای چرخ، دردِ دین داری ای چرخ، تو مصباح و مداح و اوین داری ای چرخ.

***

اختلاس نیز در سال۲۰۱۴ با تلاش و پشتکار فراوان، بازی های تاریخی ارائه داد. چند تا گل هزار میلیاردی خیلی قشنگ زد. علیرغم گرفتن کارت های قرمز و زرد که بعدا معلوم شد سیاه بازی بوده و دادن یک قربانی غیرخودی، کارهای تکنیکی و تاکتیکی زیادی انجام داد و با به خدمت گرفتن مربیان با تجربه ای مثل سعید مرتضوی و بابک زنجانی و خاوری و ضراب و به کمک حامیان خود و امدادهای های غیبی توانست در دنیا جزو بهترین ها باشد و در رنکینگ نهادهای بین المللی شفاف سازی جمهوری اسلامی را به عنوان یکی از بهترین ها در زمینه اختلاس در دنیا معرفی کند. البته اگر مقام رهبری نگفته بود کشش ندهید، شاید در دنیای اختلاس اول می شدند.

***

در سال ۲۰۱۴ بار دیگر جنگ اسرائیل و حماس پهن شد وسط باریکه غزه. و نتانیاهوو و خالد مشعل و مقام شامخ ولایت به نیابت از حزب الله هر سه اعلام کردند ما برنده ایم. در همین حال کودکان و زنان و مردان کشته شده سرشان را از زیر آوار بیرون آوردند و جوابشان دادند: درست می فرمایید، شماها همیشه برنده اید. اونایی که همیشه بازنده اند ماییم.

***

براساس اعلام مسئولان شرکت دخانیات، «ایران در سال ۲۰۱۴جزو کشورهای اول تا سوم دنیاست که در آن قاچاق سیگار میلیاردی صورت می‌گیرد.» مدیرعامل مستعفی شرکت دخانیات که این کشف بزرگ بنام ایشان ثبت شده بود، درحالی که پکی به سیگارش می زد گفت: گردش مالی سیگار در ایران سالانه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که ۵۵ درصد این رقم یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سهم قاچاق سیگار است. آیت الله جنتی نیز خطاب به شرکت “فیلیپ پولیس” که تصمیم گرفته بود بجای پنجره از در وارد شود فریاد زد: گردش مالی تان زیاد است، چشمتان کور باید هزینه تفریح مالی ما را پرداخت کنید. والا سروکارتان با پولیس است.

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com