شهروند- علی شریفیان: پس از حدود ۱۰ هفته محاکمه و شهادت بیش از ۶۰ شاهد، برای هیئت منصفه دادگاهی که ماگنوتا ۳۲ ساله را به اتهام قتل عمد جون لین، دانشجوی ۳۵ ساله دانشگاه کنکوردیای مونترال محاکمه می کرد، هشت روز طول کشید تا سرنوشت او را اعلام کنند. بعد از اتمام محاکمه، روز ۲۳ دسامبر هیئت منصفه پس از بررسی تمام شواهد و مدارک و آنچه در دادگاه دیده و شنیده بودند لوکا ماگنوتا را «مجرم» اعلام کردند.

با رای هیئت منصفه با این ترتیب قاتل به حبس ابد بدون امکان بخشودگی به مدت ۲۵ سال و همینطور ۱۹ سال به خاطر چهار جرم دیگری که مرتکب شده بود، محکوم شد. این حداکثر مجازات ممکن برای ماگنوتا بوده است. قاتل علاوه بر به قتل رساندن جون لین، متهم به بی احترامی به جسد قربانی، قطعه luka-magnottaقطعه کردن کالبد بی جان جون لین، توهین به نخست وزیر کانادا با فرستادن قطعات کالبد قربانی به دفتر نخست وزیری، گرفتن فیلم از مقتول و انتشار آن در اینترنت هم شده بود.

محاکمه لوکا روکو ماگنوتا یکی از جنجالی ترین و مشمئزکننده ترین محاکمه های جنایی تاریخ دادگستری کانادا بوده است. خبر این قتل، فرار قاتل، دستگیری اش در یک کافه نت در آلمان و محاکمه او از ماه مه ۲۰۱۲ تا کنون بازتابی جهانی داشته است. کشمکش اصلی بین وکیل مدافع و دادستان بر سر این بود که وکیل مدافع با کمک گرفتن از پرونده پزشکی موکل خود و شهادت روانشناسان در تلاش بود که ثابت کند ماگنوتا دچار بیماری اسکیزوفرنی (روان پریشی) است و بنابراین مسئول اعمال خود و از جمله قتل جون لین به لحاظ جنایی نیست و دادستان سعی بر این داشت که خلاف این را ثابت کند و در نهایت دادستان موفق شد.

دادستان با تکیه بر اسناد و مدارک، شهادت شاهدان پرونده و رفتار خود ماگنوتا ثابت کرد که قاتل گرفتار خودشیفتگی و عطش شهرت طلبی است و با طرح و نقشه دقیق مرتکب قتل شده است.

دیران لین، پدر جون لین از چین به مونترال آمده بود و همراه با همسرش تمام روزهای محاکمه را در دادگاه حاضر شد. ماگنوتا از همان آغاز اتهامات خود را پذیرفت، اما خود را بیگناه می دانست. دیران لین بالاخره روز دوشنبه ۲۹ دسامبر حدود یک هفته پس از اعلام رای نهایی دادگاه از این رای اظهار خرسندی کرد و در یک کنفرانس خبری گفت: «من به اینجا آمده ام برای اینکه دلم برای پسرم تنگ شده بود. می خواستم بدانم چرا پسرم کشته شده که دلیل آن روشن نشد و دیگر اینکه قاتل به خاطر کشتن پسرم معذرت خواهی کند که هیچوقت چنین نکرد.»

پدر داغدیده در حالی که در هم شکسته بود تاکید کرد که هیچگاه قاتل پسرش را نمی بخشد و اضافه کرد:«ماگنوتا از هیولا هم خبیث تر است!» این شهروند چینی از میهمان نوازی مردم کانادا تشکر کرد.

ماگنوتا در تمام مدت محاکمه تقریبا هیچ عکس العملی از خود نشان نداد و بهنگام اعلام رای هیئت منصفه و قاضی دادگاه هم تنها سرش را پائین انداخت.