تظاهرات در مونترال و تورنتو  شرکت ایرانیان در تظاهرات تورنتو

تظاهرات در مونترال و تورنتو
شرکت ایرانیان در تظاهرات تورنتو

 

رویارویی جهان با اسلام افراطی

 

شهروند- علی شریفیان: یکشنبه ۱۱ ژانویه چهار روز پس از حمله خونین به دفتر تحریریه هفته نامه شارلی ابدو بیش از یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر در میدان جمهوری پاریس گرد آمدند تا همبستگی خود را با بازماندگان ۱۷ قربانی عملیات تروریستی دفتر هفته نامه و سوپرمارکت یهودی اعلام کنند. به گفته منابع فرانسوی این بزرگترین همایش انسانی از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون بوده است.

بیش از ۴۰ تن از رهبران جهان، از جمله فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه، محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه، آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، کامرون نخست وزیر انگلستان، عبدالله شاه اردن، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل و … در این مراسم حضور داشتند.

بر برخی بنرهای حاضران نوشته شده بود: “شارلی اکبر” به معنای تقابل طنزی با الله اکبر سردادن تروریست ها هنگامی که با خودروی خود صحنه جنایت را ترک می کردند. رئیس جمهور فرانسه در این مراسم گفت:”آزادی از آزادی مطبوعات آغاز می شود.”

«سعید کواشی» و « شریف کواشی» دو تروریستی که به دفتر مجله شارلی حمله کردند و ۱۲ روزنامه نگار فرانسوی را به قتل رساندند پیش از این به علت فعالیت های تروریستی زندان بوده اند و در فهرست پرواز ممنوع قرار داشتند و حق سفر به آمریکا را نداشته اند.این دو تروریست به کلاشنیکوف و

خمپاره انداز مجهز بوده اند. چراغ برج ایفل به نشانه عزاداری خاموش شد چنانکه گویی پاریس را در خوابی اجباری فرو برند.

همچنین امدی کولیبالی که به یک سوپرمارکت کوشر در محله ی یهودی نشین حمله کرد و تعدادی را به گروگان گرفت و در جریان این گروگانگیری ۴ تن کشته شدند، نیز قبلا در زندان بوده است.

همچنین یکشنبه دفتر روزنامه “مورگن بلات” در هامبورگ نیز با بمب دست ساز آتش زا مورد حمله قرار گرفت و شیشه های آن شکسته شد. هنوز روشن نیست که آیا این حمله با ماجرای حمله به دفتر شارلی ابدو ارتباطی دارد یا نه.

وزیر کشور آلمان بامداد یکشنبه هشدار داد که راست گرایان آلمان می کوشند از ماجرای خونین پاریس به نفع خود بهره برداری کنند و گرایش های خارجی ستیزانه خود را بیش از گذشته در میان مردم این کشور گسترش دهند.

راهپیمایی دو میلیون نفر در شهرهای دیگر

شارلی دریک میلیون نسخه منتشر می شود

بجز پاریس در دیگر شهرهای فرانسه حدود دو میلیون دیگر به خیابان ها آمدند. شارلی که تیراژ آن بطور هفتگی ۶۰ هزار نسخه بود، این شماره در یک میلیون نسخه منتشر شد که در برخی از کیوسک های فروش مجله در همان ۵ دقیقه اول تمام نسخه ها به فروش رفت و قرار است دو میلیون دیگر تا فردا منتشر شود.

مرضیه افخم سخنگوی دولت جمهوری اسلامی از چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام در روی جلد مجله شارلی انتقاد کرد.

بهترین کاریکاتوریست های فرانسه در این هفته نامه ی فکاهی آثارشان را منتشر می کردند. این گروه از استادان علاوه بر پرداختن به محمد، پیامبر مسلمانان به پیامبران و شخصیت های دیگر مذاهب و نیز شخصیت های سیاسی، هنری می پرداختند و به طور کلی چهره های مشهور را سوژه کار خود قرار می داده اند. به عبارت دیگر آنها دشمنی خاصی با اسلام و مسلمانان نداشته اند.

یادآوری این که در سال ۲۰۱۲ یک بار دیگر شارلی به خاطر کشیدن کاریکاتور پیغمبر اسلام هدف بمب گذاری قرار گرفت. در آن بمب گذاری کسی آسیب ندید. از آن پس از دفتر شارلی حفاظت های امنیتی می شده که رفته رفته ظاهرا با این ظن که خطر رفع شده، مراقبت ها کمرنگ تر شد. در گزارش ها آمده که تروریست ها کلید در ورودی به دفتر شارلی که در طبقه دوم قرار گرفته بود را از خانمی که کارمند شارلی بود به زور گرفته اند و بعد در مدت ۲۵ دقیقه در کمال خونسردی هر کاری می خواسته کرده اند.

روز چهارشنبه گروه القاعده در یمن مسئولیت این ترورها را به عهده گرفتند.

paris--protest 

شرکت هزاران نفر در حمایت از قربانیان شارلی در سراسر کانادا

 

در تمام شهرها و مناطق عمده کانادا، در مونترال، شهرکبک، هالیفکس، ونکوور هزاران نفر در همبستگی با مردم فرانسه و یاد ۱۷ قربانی کشتار تروریستی در دفتر مجله شارلی و یک سوپر مارکت کوشر در پاریس شرکت کردند. در تورنتو، روز یکشنبه همزمان با راهپیمایی در پاریس صدها نفر در اطراف ساختمان شهرداری گرد آمدند و از آنجا در یک راهپیمایی و تظاهرات پرشور شرکت کردند. این راهپیمایی در هوای بسیار سرد برگزار شد. به گزارش نشریه مترو شمار زیادی از شرکت کنندگان پرچم فرانسه را به نشانه اتحاد و همبستگی با مردم این کشور در دست داشتند. تعدادی شعارهای مختلفی به زبان فرانسه می دادند از جمله زنده باد آزادی، زنده باد آزادی بیان و اندیشه و زنده باد همبستگی شعارهایی بود که در طول راهپیمایی سر داده شد.

در این مراسم جان توری، شهردار تورنتو و جو اولیور، وزیر دارایی دولت فدرال سخنرانی هایی درباره همبستگی با مردم فرانسه و در ستایش از آزادی بیان ایراد کردند.

در مونترال هزاران نفر در هوای فوق العاده سرد به خیابان ها آمدند. گروهی فریاد می زدند شارلی و گروهی پاسخ می دادند. پس از شروع راهپیمایی، رفته رفته بر تعداد شرکت کنندگان هم اضافه شد. در این مراسم دنی کودر شهردار مونترال سخنرانی کوتاهی در اتحاد و همبستگی با مردم فرانسه و به یادبود قربانیان ایراد کرد.

در شهر کبک صدها نفر برای شرکت در تظاهرات جمع شده بودند و در این همایش فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک برای مردم سخنرانی کرد.

در هالیفکس مردم در مرکز شهر دست به تظاهرات زدند. پرچم ها به صورت نیمه افراشته درآمده بود. شرکت کنندگان هرکدام قلمی به نشانه حمایت از آزادی بیان در دست داشتند.

در ونکوور، در نزدیکی های نیمروز گروهی در نزدیکی موزه هنر ونکوور دست به تظاهرات زدند. در این تظاهرات هم شعارهایی در حمایت از مردم فرانسه و یادبود ۱۷ قربانی قتل عام پاریس داده شد. در شهرهای بزرگ دنیا از جمله سیدنی، بیروت، توکیو، رام الله، اورشلیم، برلین، لندن، مادرید و چندین شهر دیگر هم مراسم مشابه ای برگزار شد.