رادیو زمانه: پس از لغو پیاپی کنسرت‌های موسیقی در شهرهای مختلف ایران، اکنون گزارش شده که یک نوازنده زن کنسرت موسیقی پس از نوازندگی در طرقبه مشهد از روی صحنه پایین کشیده شده است.

روزنامه شرق در شماره چهارشنبه ۲۴ دی خبر داده که این زن حریر شریعت‌زاده است که در کنسرت همسرش سالار عقیلی، خواننده موسیقی اصیل ایرانی، حضور داشته است.

محمدرضا کرمانی، مدیر برنامه‌های سالار عقیلی به شرق گفته: «با وجود این‌که تمام مجوزهای لازم را از وزارت ارشاد اخذ کرده بودیم اما بعد از اجرای آهنگ اول، یکی از مسئولان امنیتی استان از دستیار من خواست تا خانم شریعت‌زاده از روی سن پایین بیایند.»

وی افزود: «چون پیش‌بینی می‌کردیم ممکن است از حضور نوازنده خانم ممانعت به عمل بیاید، یک‌نوازنده جایگزین آقا همراه خود برده بودیم و بعد از این اتفاق، ایشان روی صحنه رفتند و به‌جای خانم شریعت‌زاده دف زدند و البته از سوت و کف‌های حضار، مشخص بود که از کنسرت راضی هستند.»

علی جنتی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز گذشته در بوشهر گفت که این وزارتخانه «با قدرت پای مجوزهای خود ایستاده» اما آن‌چه که در عمل اتفاق می‌افتد ظاهراً نشان می‌دهد کنسرت‌های موسیقی که دارای مجوز هستند، با فشار تندروها لغو می‌شوند. از جمله هفته گذشته کنسرت لیان در شهرهای harirShariatzadehبوشهر و شیراز با تجمع بسیجیان لغو شد.

جنتی گفته است یکی از معیارها و ملاک‌های عمل وزارت ارشاد سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی است و این وزارتخانه براساس نظر وی عمل می کند. وی افزوده است: «از نظر رهبری آن نوع موسیقی حرام است که در آن لهو و از نظر محتوا فرد را از راه خدا دور کند. این در حالی است که موسیقی اصیل ایرانی و به خصوص استان بوشهر برگرفته از اشعار نامداران ایرانی و با مفاهیم عرفانی عجین شده است.»

بر پایه گزارش شرق «زنان نوازنده پشت چراغ‌ قرمز ایستاده‌اند؛ معلوم نیست چه زمانی قرار است چراغ ‌سبز برای آن‌ها روشن شود. حلقه حضور بانوان نوازنده در شهرستان‌ها هر روز تنگ‌تر می‌شود و بر اساس یک ‌قانون نانوشته آن‌ها اجازه حضور روی سن را ندارند.»

علی‌رضا قربانی، خواننده ارکستر ملی نیز مدتی پیش در اعتراض به حذف شش‌نوازنده زن گروهش گفته بود: «همه آن‌ها خواهران خودمان هستند. این خانم‌ها در عرصه‌های زندگی کار می‌کنند و در اداره، کارخانه و در صحنه‌های اجتماعی مشارکت ۱۰۰ درصدی جدی دارند. این‌که چطور می‌توانیم آن‌ها را از موسیقی حذف کنیم، به نظر من یک‌ مقدار برخورنده است و جای تفکر و اعتماد بیشتری دارد.»

مهرماه امسال نیز اجرای گروه موسیقی «عرفان» که قرار بود در اصفهان روی صحنه برود، به‌ دلیل حضور نوازندگان زن در آن لغو شد.