با شکایت رییس دانشکده خبر، احسان مازندرانی فعال دانشجویی دانشکده خبر و جواد حیدریان، دانشجوی سابق این دانشکده، به دادسرای کارکنان دولت احضار شدند.


شماره ۱۲۰۳ ـ پنجشنبه ۱۳ نوامبر  ۲۰۰۸


 


 

احضار دانشجویان دانشکده خبر به دادسرا

خبرنامه امیرکبیر: با شکایت رییس دانشکده خبر، احسان مازندرانی فعال دانشجویی دانشکده خبر و جواد حیدریان، دانشجوی سابق این دانشکده، به دادسرای کارکنان دولت احضار شدند.

احسان مازندرانی و جواد حیدریان طی چند ماه گذشته در دو یادداشت جداگانه در روزنامه اعتماد، نسبت به مدیریت و اقدامات تندروانه رییس دانشکده خبر انتقاد کرده بودند. پیش از این نیز مهران فرجی، یکی دیگر از دانشجویان دانشکده، که از سوی مسئول‌دفتر رییس دانشکده خبر به خاطر درج یاددشتی انتقادی از وضعیت دانشگاه‌ها و دانشکده خبر، مورد ضرب ‌و شتم قرار گرفته بود، با شکایت مسئولان دانشکده خبر، به دادسرا احضار شده بود.

از سال گذشته تاکنون دانشکده خبر محل حضور نیروهای شبهه‌نظامی و عضو سابق بسیج و فارغ‌التحصیلان دانشگاه امام صادق به ‌عنوان رییس، معاون و استاد بوده که با اعتراضات گسترده دانشجویان همراه بوده است.


 

آزادی چهار فعال شناخته شده ترک از زندان اوین

مهندس صرافی

فعالین مدنی و شناخته شده ترک روز شنبه ۱۸/۸/۸۷ پس از تحمل ۶۰ روز بازداشت موقت هر کدام به قید وثیقه پنجاه میلیون تومانی از زندان اوین آزاد شدند.

مهندس علیرضا صرافی(مدیر مسئول ماهنامه توقیف شده دیلماج)، مهندس حسن راشدی(نویسنده)، مهدی نعیمی(شاعر و مدرس زبان ترکی در دانشگاههای تهران) و سعید موغانلی(شاعر و سردبیر نشریه ادبی یاشماق و روزنامه یارپاق) روز ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ به همراه ۱۶ نفر دیگر در مراسم افطاری در نواب تهران دستگیر و روانه بند ۲۴۰ و۲۰۹ زندان اوین شده بودند.۱۶ نفر از این ۲۰ نفر پیش از این به قید کفالت و وثیقه آزاد گشته بودند و با آزادی این ۴ نفر تمامی بازداشت شدگان آزاد شده اند.

مهندس علیرضا صرافی که از۱۱ روز پیش دست به اعتصاب غذا زده بود به شدت دچار ضعف جسمی شده است.

پیش از این سازمان عفو بین الملل در روزهای ۲۲ سپتامبر و ۲۳ اکتبر ضمن اطلاق نام زندانی عقیده و وجدان به این فعالان به بازداشت آنها اعتراض کرده بود و خواهان آزادی بی قید و شرط آنها شده  بود.


 

آزادی مهندس ابراهیم رشیدی فعال شناخته شده ترک از زندان ارومیه

مهندس ابراهیم رشیدی نویسنده و فعال شناخته شده آذربایجانی که به جرم  شرکت در راهپیمایی مردمی در اعتراض به روزنامه ایران (خرداد سال ۸۵) در زندان ارومیه به سر می برد پس از تحمل ۵ ماه حبس تعزیری  و پرداخت پنجاه هزار تومان جزای نقدی روز سه شنبه۱۵ آبان ۸۷آزاد شد.  

ابراهیم رشیدی شاعر، نویسنده و فعال سیاسی و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه ارومیه است. او عضو هیئت مؤسس مؤسسه غیر دولتی"آذرتوپراق"‏،‏ عضو هیأت مؤسس و دبیر اجرایی کانون استاد شهریار دانشگاه ارومیه، عضو هیئت موسس و شورای مرکزی کانون گفت وگوی تمدن های دانشگاه ارومیه و مدیر مسئول نشریه دانشجویی "اولدوز"‏، سردبیر نشریه "بولوت"(گاهنامه کانون استاد شهریار) و عضو هییت تحریریه نشریات "باخیش" ، "اویانیش"، "اؤلکه"  و"اولوس" و مدرس زبان و ادبیات تورکی در دانشگاههای ارومیه و علوم پزشکی اورمیه و دبیر کنگره استاد شهریار در سال ۷۷  و دبیر کنگره های مختلفی در سالهای ۷۸ و ۷۹ بوده است. او در طول سالهای گذشته بارها در زندان اوین تهران، بازداشتگاههای اطلاعات تبریز و ارومیه، اهر و اردبیل حبس شده است.


 

تبرئه دو عضو کمپین یک میلیون امضا

تغییر برای برابری: محبوبه کرمی از اتهام اقدام علیه امنیت ملی کشور و اخلال در نظم عمومی تبرئه شد.

هوشنگ پوربابایی وکیل محبوبه کرمی با اعلام این خبر گفت : "این حکم از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به من و خانم شیرین عبادی که وکلای این پرونده بودیم ابلاغ شده است." محبوبه کرمی در تاریخ ۲۴ مرداد ماه سال جاری بازداشت شد و مدتی را در زندان اوین گذراند.

محبوبه حسین زاده نیز از اتهام اخلال در نظم عمومی از سوی دادگاه عمومی تبرئه شد. وی در جریان بازداشت ۳۳ نفر از فعالان حقوق زنان در مقابل دادگاه انقلاب دستگیر شده بود، ابتدا در دادگاه انقلاب محاکمه و پس از آن به دلیل عدم صلاحیت دادگاه انقلاب ، در رسیدگی به جرم اخلال در نظم عمومی ، پرونده اش به دادگاه عمومی ارجاع شد، از این دادگاه حکم تبرئه گرفت.


 

۸ ترم تعلیق از تحصیل تاوان اعتراض دانشجویان

خبرنامه امیرکبیر: ۵ تن از دانشجویان دانشگاه صنعتی خواجه نصیر الدین طوسی که در جلسه سخنرانی رحیم پور ازغدی در این دانشگاه با در دست داشتن پلاکاردهایی به اعتراض و انتقاد از عملکرد وی در شورای عالی انقلاب فرهنگی پرداخته بودند، جمعا به ۸ ترم محرومیت از تحصیل محکوم شدند.

میلاد اسدی، مهدی عباس زاده، بهنام صفری هر یک به دوترم، علی پرویز و عباس سمد بابایی نیز هر کدام به یک ترم محرومیت از تحصیل بدون احتساب سنوات محکوم گردیدند.

این احکام سنگین کمیته انضباطی دانشگاه در حالی صادر میشود که رحیم پور ازغدی در سخنان خود اعتراض دانشجویان را نشانه ی آزادی در کشور و از برکات انقلاب دانسته بود. هر چند که وی با انتساب دانشجویان به گروه های خارج از کشور، این بهانه را به مسئولین دانشگاه داد تا این اعتراض ساده دانشجویان را به حمایت از گروهای غیرقانونی و منحله ارتباط دهند و به اتهام فعالیت برای این گروه ها چنین احکام ناعادلانه ای را صادر نمایند.

در همین حال ۵۰۰ تن از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی با امضای نامه ای سرگشاده نسبت به ادامه سرکوب فعالین دانشجویی در دانشگاه اعتراض کرده و با اعلام حمایت از دانشجویان معترض در جلسه ی سخنرانی رحیم پور ازغدی حرکت اعتراضی آنان را مسالمت آمیز و بی ارتباط با گروه های غیرقانونی اعلام کردند.


 

عشاء مومنی با قرار وثیقه آزاد شد

مدرسه فمینیستی: عشاء مومنی، از اعضای کمپین کالیفرنیا روز دوشنبه ۲۰ آبان با قرار وثیقه از زندان آزاد شده است.

روجا بندری یکی دیگر از اعضای کمپین کالیفرنیا در گفتگو با رادیو زمانه گفت در تماسی که با خواهر خانم مومنی داشته، وی خبر آزادی این فعال حقوق زنان را تائید کرده است. وی در عین حال گفت که حال عمومی خانم مومنی خوب است. به گفته این عضو کمپین کالیفرنیا، خانم مومنی قرار است سه‌شنبه به دادگاه مراجعه کند.

روز دوشنبه ساعتی قبل از اعلام خبر آزادی عشاء مومنی خبرگزاری ایسنا از قول معاون امنیت دادسرای عمومی و انقلاب تهران گفته بود: به محض تودیع وثیقه‌ی صادره برای عشا مومنی، وی طی یکی دو روز آینده آزاد می‌شود.

بیش از ۹۰ نفر از اساتید و چهره های برجسته ی دانشگاهی با امضای بیانیه ای ضمن اعتراض به بازداشت عشا مومنی، از مقامات ایران خواسته بودند که سریعا به بازداشت وی خاتمه دهند و با انجام این امر حسن نیت و اعتقاد خود را به مبادلۀ فرهنگی، پاسداشت آزادیهای آکادمیک و گفتگوی آزاد نشان دهند .

در میان امضا کنندگان این نامه اسامی کسانی چون نوام چامسکی و بتی ویلیامز، برنده جایزه نوبل و بنیان گذار جنبش صلح ایرلند شمالی به چشم می خورد.


 



 

۱۷ سال حبس برای حضور در خاوران

روزآنلاین: خانواده های ۵ زندانی سیاسی که به دلیل شرکت در مراسم سالگرد اعدام زندانیان سال ۶۷ دستگیر و به حبس های ‏طولانی مدت محکوم شده اند، با انتشار نامه ای خواستار رسیدگی به وضعیت آنان شدند.‏

محمد علی منصوری، علی صارمی، میثاق یزدان نژاد، محسن نادری و حمیده نبوی ۵ نفری هستند که پس از ‏یکسال درگیری با مراجع قضایی و امنیتی، اکنون با احکام سنگینی مواجه شده اند. اتهام این پنج نفر شرکت در ‏مراسم سالگرد اعدام های گسترده زندانیان سیاسی در سال ۶۷ در گورستان خاوران است. اتهامی که از یک تا ‏هفده سال۱۷ حبس برای آنان درپی داشته است. ‏

بر همین اساس خانواده های زندانیان سیاسی با انتشار نامه ای سرگشاده خطاب به سازمان های بین المللی و ‏نهادهای حقوق بشری ضمن توضیح وضعیت بازداشت شدگان، خواستار توجه نهادهای حقوق بشری به آنها شده ‏اند. ‏

در این نامه با تشریح وضعیت "محمدعلی منصوری" که در روز ۱۱ شهریور ماه سال گذشته و ۲ روز پس ‏از برگزاری مراسم خاوران بازداشت شده است آمده: "وی نزدیک به ۴ ماه در سلول های انفرادی تحت شکنجه ‏های شدید روحی و جسمی قرارگرفت و سرانجام پس ‏از ۱۳ ماه بلاتکلیفی ناشی از بازداشت موقت غیر قانونی، حکم سنگین ۱۷ سال زندان به همراه تبعید برای وی ‏صادر شد". ‏

گفتنی اینکه پی گیری های خانواده آقای منصوری منجر به دستگیری یکی از فرزندانش نیز شده است. ‏

در این نامه همچنین در مورد وضعیت "علی صارمی" آمده است که وی در تاریخ ۱۴ مرداد ۱۳۸۶ دستگیر و به ‏مدت ۷ ماه در سلول های انفرادی تحت شکنجه های روحی و جسمی شدید قرار گرفته است. او اکنون پس از گذشت ۱۳ ماه، همچنان در ‏وضعیت بلاتکلیفی به سر می برد و انتظار می رود که با حکم سنگین دادگاه انقلاب مواجه شود.‏

‏"میثاق یزدان نژاد" دانشجوی ۲۲ ساله از پس از دستگیری در تاریخ ۱۹ شهریور سال گذشته همچنان در سلول ‏انفرادی است و وضعیت نامشخصی دارد. ‏

دیگر زندانی سیاسی که در این نامه به وضعیت وی اشاره شده "محسن نادری" است که پس از بازداشت در ‏تاریخ ۱۹ شهریور ۸۶ در دادگاه انقلاب به یک سال حبس به جرم شرکت در مراسم خاوران، محکوم شده است. ‏

‏ به گفته برخی فعالان حقوق بشری خانواده آقای نادری که پس از بازداشت او بی سرپرست شده اند در شرایط ‏دشوار و طاقت فرسایی قرار دارند.

در ادامه این نامه می خوانیم: "امسال نیز در پی برگزاری بیستمین مراسم سالگرد قتل عام، خانم "حمیده نبوی" ‏که دارای فرزندی ۵ ساله است دستگیر و به زندان اوین منتقل گردید. شایان ذکر است که فرزند ایشان بدون ‏سرپرست است. وی نیز به ۱ سال زندان محکوم شده است."‏


 

بزرگداشت زندانیان سیاسی اعدام شده دهه ۶۰ در قزوین

مجموعه فعالان حقوق بشر: در هفته گذشته در شهر قزوین به مناسبت بزرگداشت خاطره زندانیان سیاسی اعدام شده در دهه ۶۰ در شهر قزوین توسط خانواده های آنان مراسمی برگزار گردید.

مراسم مذکور در محل دفن زندانیان سیاسی در باغی به نام "نوبلی" در حالی برگزار گردید که هیچگونه نشانه و اثری همچون سنگ قبر یا مشخصه مدفن در آن مکان وجود نداشت. خانواده های داغدار طی مراسمی با خواندن سرود و بیان خاطره یاد عزیزان خود را گرامی داشتند و همچنان بر خواست خود مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت یاب برای رمزگشایی از قتل عام زندانیان سیاسی در دهه شصت پافشاری نمودند.