شهروند آرش عزیزی: اتاوا، مثل همه‌ی پایتخت‌های جهان، میزبان تشییع‌جنازه‌های بسیاری است. این یکی اما، بر خلاف تشییع‌جنازه‌های دولتی، مورد تایید رسمی دولت که نبود هیچ، مستقیما علیه آن بود.

این در واقع تظاهرات بود و نه «تشییع‌جنازه» اما تظاهراتی که نه آنارشیست های نقاب به صورت راهش انداخته بودند و نه کارگران یا معلمان خشمگین اتحادیه‌ها.

این‌دفعه این دانشمندان بودند که کت‌های آزمایشگاهی سفید به تن خیابان‌های مرکز شهر اتاوا را قرق کردند و به پارلمان هیل ریختند تا تشییع‌جنازه‌ای برای «مرگ گواه (علمی)» برگزار کنند.

تظاهرات دانشمندان در اتاوا

پیغام آن‌ها را شاید بهتر از همه می‌شد روی یکی از پلاکاردها خواند که نوشته بود «بی علم، بی گواهی علمی، بی حقیقت». آن‌ها به قطع بودجه‌ی پروژه‌های علمی در دولت هارپر اعتراض می‌کردند که می‌گویند بخشی از بی‌توجهی به گواهی و سند در سیاست‌گذاری است.

اصلی‌ترین خواسته‌ی تظاهرات شاید خواست حفظ و نجات «ELA» بود، مرکزی تحقیقاتی در انتاریو که دریاچه های مصنوعی دارد و هدفش تولید داده‌های مهمی برای مقابله با آلودگی باران اسیدی و فسفات در آب دریاچه‌ها است. دولت قصد قطع بودجه‌ی این مرکز را دارد و انتظار می‌رود تا سال ۲۰۱۳ تعطیل شود.

«شورای کانادایی‌ها» گروه اصلی برگزارکننده‌ی این تظاهرات بود. ماد بارلو، رئیس شورا و مشاور ارشد سابق مجمع عمومی سازمان ملل در مورد آب، گفت: «این منطقه‌ی دریاچه‌های تجربی آزمایشگاهی در سطح جهانی،‌ زنده و در فضای باز است که دانشمندان ده‌ها سال است در آن‌جا در این موضوع تحقیق کرده‌اند که چگونه از آب‌های شیرین حفاظت کنند.»

بارلو گفت این کار دولت هارپر شرمی برای کانادا در چشم جهانیان است و عقب‌گردی برای علم در سطح جهان به حساب می‌آید.

گری گودیر، مسئول علم و فن‌آوری در کابینه‌ی هارپر، در پاسخ از کارنامه‌ی دولت دفاع کرد و گفت محافظه‌کاران دست به سرمایه‌گذاری‌های تاریخی در علم، فن‌آوری و تحقیقات زده‌اند.