رادیو آمریکا: کردهای سوری می گویند شبه نظامیان کرد موفق شده اند پس از حدود چهار ماه جنگ با «دولت اسلامی» زیر پوشش حملات هوایی ائتلاف بین المللی، به رهبری آمریکا، شهر کوبانی در مرز ترکیه را از پیکارجویان داعش آزاد کنند.

سازمان دیدبان حقوق بشر سوریه، مستقر در بریتانیا، و رهبران شبه نظامیان کرد سوری، روز دوشنبه گفتند پیکارجویان گروه خودخوانده «دولت اسلامی» موسوم به داعش، تقریبا از شهر کوبانی عقب رانده شده اند و تنها درگیری های پراکنده ای با این گروه در حاشیه شهر ادامه دارد.

کردهای سوری روز دوشنبه پرچم داعش را از تپه ی مشرف به این شهر پایین آوردند و پرچم خود را برافراشتند.

آسیه عبدالله، یکی از رهبران حزب اتحاد دمکراتیک کردستان در سوریه در گفتگوی تلفنی با صدای آمریکا از پیروزی قطعی کردهای سوری علیه داعش در کوبانی خبر داد و گفت: «در یک حمله هماهنگ شده بین نیروهای مدافع خلق و نیروهای مدافع متشکل از زنان، شهر بصورت کامل از داعش kobani-H1پاکسازی شده. تا این لحظه که من با شما صحبت می کنم، پیشروی نیروهای مدافع خلق ادامه دارد.»

شهر کوبانی که عین العرب نیز خوانده می شود، نماد جنگ علیه پیکارجویان داعش بوده است که بخش های وسیعی از خاک عرق و سوریه را تصرف کرده اند.

داعش در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی بیش از ۳۰۰ روستای اطراف کوبانی را تصرف کرد و توانست در مدت کوتاهی حدود نیمی از این شهر را اشغال کند.

ائتلاف بین المللی به رهبری آمریکا در واکنش به تهاجم داعش به کوبانی حملات هوایی علیه مواضع این گروه در این شهر و اطراف آن را از روز بیست و سوم ماه سپتامبر سال گذشته آغاز کرد.

به گفته دیدبان حقوق بشر سوریه، تا اواسط ماه سپتامبر سال گذشته، حدود ۱۶۰۰ نفر شامل بیش از یک هزار پیکارجوی داعش، بیش از ۴۰۰ شبه نظامی کرد و ۳۰ غیرنظامی کشته شدند.

همچنین به گزارش بی بی سی، تعدادی از حدود دویست هزار نفر از آوارگان شهر کوبانی که به ترکیه پناه برده بودند، به شهرشان برمی‌گردند. منابع کردهای سوریه اعلام کردند که شهر کاملا از دست جنگجویان داعش آزاد شده است. با اعلام این خبر، آوارگان کرد در شهر کوبانی و کردهای ترکیه آزادی شهر را که پیروزی بزرگی برای جنگجویان کرد و ائتلاف بین‌المللی محسوب می‌شود، جشن گرفته‌اند.