شهروند- علی شریفیان: تا روز ۱۵ فوریه سال ۱۹۶۵ یعنی زمانی که از تشکیل کنفدراسیون فدرال کانادا ۱۱۱ سال می گذشت، کانادا برخلاف همه کشورهای جهان، نماد و نشانه ای دقیقی که همه کشور های دنیا بمانند شناسه و علامت کشور خود دارند، نداشته است. تا پیش از ۱۵ فوریه ۱۹۶۵ تکه پارچه هایی با نقش حیوانات یا درختان مختلف و در اندازه های گوناگون و با رنگ های متفاوت از نظر این گروه یا آن گروه یا مثلا مردم کبک یا مردم انتاریو و یا کانادایی های انگلیسی زبان یا فرانسه تبار، پرچم بشمار می رفت. در روز ۱۵ فوریه است که نمایندگان مجلس پس از بررسی flagهای بسیار و وارسی پیشنهاد های مختلف پرچم کنونی را در یک رای گیری تاریخی به عنوان پرچم کانادا به رسمیت شناخت.

پرچم کانادا برگ قرمز رنگ یک چنار است که دقیقا و از نظر اندازه های هندسی درست و به تناسب در یک پارچه سفید و قرمز دراز متناسب قرار دارد. رنگ های به کار برده شده یعنی رنگ قرمز، تنها رنگی که در پرچم کانادا به چشم می خورد، یک قرمز استاندارد است. این پرچم از ۵۰ سال پیش به عنوان نماد در کانادا در مکان های لازم به کار برده می شود.

پرچم هم مانند تمام نمادها و شاخصه های کشور منطقا همیشه مورد احترام مردم است.

هر ساله ۱۵ فوریه روز پرچم اعلام می شود اما اینقدر که مثلا روز کانادا، اول جولای جشن گرفته می شود تا به امروز به پرچم توجه نشده است. ۲۰۱۷ یکصد و پنجاهمین سالگرد تاسیس کاناداست و احتمال دارد در اجرای مراسم و جشن ها، پرچم کانادا جایگاه خود را پیدا کند. بنابر اساس اسناد موجود جرج اف جی استانلی، طراح و مبتکر پرچم کاناداست. او در سال ۱۹۰۷ در کالگری آلبرتا به دنیا آمد. جرج استنلی، نویسنده، سرباز، معلم، کارمند دولت بود و در رشته های مختلف در دانشگاه های معتبر جهان از جمله دانشگاه آکسفورد تحصیل کرده بود.