بی بی سی: گزارش‌های رسیده از ایران حاکی است که حکم اعدام سامان نسیم، زندانی کرد امروز پنج شنبه ۳۰ بهمن‌ماه در زندان ارومیه اجرا نشده است.

سامان نسیم در ۱۷ سالگی به اتهام عضویت در گروه پژاک بازداشت و به اعدام محکوم شد.

دادگاه انقلاب مهاباد در آذربایجان غربی نزدیک به دو سال پیش، سامان نسیم را به اتهام عضویت در گروه حیات آزاد کردستان (پژاک) و فعالیت مسلحانه علیه سپاه پاسداران “محارب” شناخت.

یکی از بستگان آقای نسیم به بی‌بی‌سی فارسی گفت که او چندی پیش، به مدت یک ماه و سه روز اعتصاب غذا کرده و ۲۰ کیلوگرم از وزن خود را از دست داده بود.

saman-nasimدر پی اعلام خبر تایید حکم اعدام آقای نسیم سازمان‌های حقوق بشری و فعالان حقوق بشر به این موضوع واکنش نشان دادند.

سلیل شتی، دبیرکل سازمان عفو بین الملل روز گذشته ۲۹ بهمن ماه از آیت الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران خواست که جلوی اعدام سامان نسیم را بگیرد.

آقای شتی در ویدیویی خطاب به آقای خامنه ای که در یوتیوب منتشر کرد گفت: “عفو بین الملل اصولا با مجازات اعدام مخالف است، اما در این مورد خاص شما نباید کسی را اعدام کنید که در زمان بازداشت به سن قانونی نرسیده بود. این کار مغایر معاهدات بین المللی است که ایران هم آنها را امضا کرده است”.

آقای شتی از رهبر ایران خواست که به سامان “رحم” کند و به دنیا نشان دهد که بی عدالتی را تایید نمی کند.

پیش از این دیده‌بان حقوق بشر در اطلاعیه‌ای نوشته بود که او در زمان بازداشت در روز ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۱۱، هفده سال داشته و حتی دیوان عالی ایران ابتدا در ماه اوت سال ۲۰۱۲ مجازات اعدام او را به دلیل سنش لغو کرد، اما در نهایت حکم اعدام را در دسامبر ۲۰۱۳ تایید کرد.

در زمان دستگیری آقای نسیم ادعا شد که او به همراه چند عضو پژاک در نبردی مسلحانه با مأموران سپاه پاسداران در کوه های اطراف سردشت در آذربایجان غربی شرکت داشته است.

اسناد دادگاه حاکیست که در آن درگیری یک عضو سپاه پاسداران کشته و سه نفر زخمی شدند.

عزیز مژده ای، وکیل آقای نسیم به دیده‌بان حقوق بشر گفته بود که کارشناسان پزشکی قانونی تایید کرده‌اند که سامان نسیم مسئول قتل عضو سپاه نبوده است.

یک منبع مطلع نزدیک به خانواده نسیم می گوید که او در چند ماه اول بازداشت تحت شکنجه بوده، او را شلاق زده اند و ناخن او را کشیده اند.

آقای نسیم در اعترافی ضبط شده که در سپتامبر سال ۲۰۱۱ از تلویزیون ایران پخش شد، گفت که به مامور سپاه پاسداران شلیک کرده است. اما دیده‌بان حقوق بشر می گوید که بر اساس اسناد دادگاه، آقای نسیم در جریان محاکمه، اتهام شلیک در درگیری روز ۱۷ ژوئیه ۲۰۱۱ را تکذیب کرده است.