آرش عزیزی

مجلس کانادا هفته‌ی گذشته تصویب کرد که از ایتالیایی‌های کانادایی معذرت‌خواهی کند… البته نه فقط معذرت‌خواهی لفظی چرا که پرداخت غرامت هم جزو لایحه است.

 لایحه‌ی خصوصی یکی از نمایندگان ایتالیایی‌تبار لیبرال خواهان معذرت‌خواهی رسمی به خاطر دستگیری و محبوس ساختن کانادایی‌های ایتالیایی‌تبار می‌شود و در ضمن از دولت می‌خواهد ۲.۵ میلیون دلار خرج صندوقی برای بزرگداشت و‌ آموزش کند.

 تمام احزاب اپوزیسیون به این لایحه رای مثبت دادند مگر حزب محافظه‌کار که علیه آن رای داد تا لایحه با رای ۱۴۳ به ۱۳۴، تصویب شود.

 محافظه‌کاران می‌گویند طراحی لایحه بسیار بد بوده است و می‌تواند دولت را در معرض شکایت قانونی قرار دهد. به هیچ وجه روشن نیست که آیا دولت اقلیت محافظه‌کاران حاضر به اجرای این معذرت‌خواهی خواهد بود یا نه.

 این طرح، که توسط ماسیمو پاچتیِ لیبرال ارائه شد در ضمن از اداره پست کانادا می‌خواهد تمبری برای بزرگداشت ایتالیایی‌ها چاپ کند.

 در زمان جنگ چه گذشت؟

ایتالیا در ابتدای جنگ جهانی دوم تحت رهبری موسولینی علیه متفقین، که کانادا نیز کنار آن‌ها می‌جنگید، قرار داشت. ایتالیا در سال ۱۹۴۰ علیه کانادا اعلام جنگ کرد و این آغاز دوره‌ای سیاه برای کانادایی‌های ایتالیایی‌تبار بود که برچسب”خارجی‌های دشمن”را خوردند. صدها نفر دستگیر شدند و به اردوگاه‌های حبس موقتی فرستاده شدند. املاک‌شان مصادره و حساب‌های بانکی‌شان بسته شد.

همین سرنوشت در انتظار بسیاری دیگر هم بود و کانادا قبلا رسما به خاطر حبس کانادایی‌های ژاپنی و اکراینی‌تبار معذرت‌خواهی کرده است.

پاچتی خواهان تکرار همین معذرت‌خواهی بود، اما دین دیل ماسترو، نماینده‌ی محافظه‌کار پیتربورو که خود تبار ایتالیایی دارد، مدعی شد این لایحه بین جامعه‌ی ایتالیایی‌های کانادا شکاف می‌اندازد. او ادعا کرد معذرت‌خواهی غیررسمی که برایان مالرونی، نخست‌وزیر محافظه‌کار سابق، ۲۰ سال پیش انجام داد برای بیشتر آن‌ها کافی بوده است. پاچتی در مقابل گفت مالرونی در تالار مهمانی معذرت‌خواهی کرده است و نیاز به معذرت‌خواهی رسمی پارلمان است.