آرش عزیزی

وکلای جورج گالووی، عضو مجلس بریتانیا که مدتی پیش به بهانه‌ی حمایت از تروریسم از ورود به کانادا منع شده بود، هفته‌ی گذشته به قاضی دادگاه فدرال گفتند تصمیم اتاوا برای جلوگیری از ورود وی به کانادا با انگیزه‌ی سیاسی صورت گرفته و سوءاستفاده از قوانین مهاجرتی بوده است.

 

دادگاه گالووی در حالی برگزار می‌شد که گروه بزرگی از حامیان او بیرون دادگاه گرد آمده بودند و تظاهرات می‌کردند.

باربارا جکمن، وکیل گالووی، به قاضی ریچارد مازلی گفت مقامات دولت فدرال، از پایین تا بالا و تا خود دفتر نخست‌وزیر، “عامدانه سعی داشتند او را بیرون نگاه دارند چرا که عقایدش را دوست ندارند.” جکمن خواهان لغو تصمیم دولت است.

مقامات به آقای گالووی گفتند او را عضو سازمانی تروریستی به حساب می‌آورند و به همین خاطر جلوی ورودش را گرفته‌اند. این تصمیم بر اساس مشارکت گالووی در اعزام کمک انسان‌دوستانه به فلسطینی‌ها در پی کشتار مردم غزه به دست اسرائیل بوده است. بهانه‌ی دولت این بوده که گالووی کمک‌ها را به دست دولت غزه، که به رهبری سازمان اسلامی حماس است، سپرده است.

 

خانم جکمن در دادگاه توضیح داد که گروه‌های کانادایی بسیاری به غزه کمک فرستاده‌اند و حتی گاهی خود دولت کانادا از این کمک‌های انسان‌دوستانه حمایت کرده است. خانم جکمن گفت:”اگر آقای گالووی به خاطر دادن کمک انسان‌دوستانه به دولت غزه تروریست است پس نخست وزیر ما هم تروریست است.”جکمن تاکید کرد که کمک برای مردم غزه و نه حماس به عنوان گروه سیاسی فرستاده شده.

 

ماری لوئیس ویسلو، وکیل دولت، به قاضی گفت دولت هیچوقت رسما ورود گالووی را ممنوع نکرده است و فقط به او گفته در صورت تلاش به ورود شاید جلوی او را بگیرد. به این دلیل که گالووی هیچوقت به مرز نیامده و در صورتی که می‌آمد تصمیم نهایی با مامور آژانس خدمات مرزی کانادا می‌بود. به گفته‌ی وکیل دولت، حکمی صادر نشده که حالا بخواهد لغو شود. با این حال وکیل دولت ادعا کرد که دادگاه‌ها بارها رای داده‌اند که حتی اگر مبلغی کوچک به سازمانی تروریستی اهدا شود، اهداکننده طبق قانون محافظت از پناهندگان،‌ حق ورود به کشور را ندارد. خانم ویسلو یادآوری کرد که گالووی ۲۵ هزار دلار به حماس داده است. او ادامه داد با این‌که جیسون کنی، وزیر مهاجرت، و مدیر ارتباطات او، علی‌خان ولشی، سال گذشته در مصاحبه با رسانه‌ها گفته‌اند تصمیم بیرون نگاه داشتن گالووی نهایی بوده است،‌ این‌ها تنها “اظهار بداقبالانه‌ی نظرات” بوده است و حکم رسمی دولت به حساب نمی‌آید.

 

خانم جکمن در مقابل گفت این‌که مامور مرزی تحت تاثیر اظهارات آقای کنی قرار نگیرد”افسانه” است. او گفت:”هیچکس فکر نمی‌کند یک مامور مرزی تصمیم وزیر را در پرونده‌ای معروف رد کند.” خانم جکمن و وکیل انجمن آزادی‌های مدنی کانادا در ضمن تاکید کردند که بیرون نگاه داشتن آقای گالووی از کشور لغو حق آزادی بیان بوده که در منشور کانادا تضمین شده است.

 

قاضی مازلی تا زمان چاپ شهروند هنوز تصمیم خود را اعلام نکرده بود.