Hesam

ادای احترام و تجلیل از افرادی که سهمی در ارتقا و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته‌اند

جوایز حقوق بشری ر‌ها، از سوی نهاد غیر دولتی اتریشی سودویند برای ادای احترام و تجلیل از افرادی که سهمی در ارتقا و حفاظت از حقوق بشر در ایران داشته‌اند، در نظر گرفته شده است. سودویند از نهادهای دارای مقام مشورتی سازمان ملل متحد است که در حوزه توسعه و کاهش شکاف کشورهای جنوب وشمال فعالیت می‌کند.

این سازمان در قالب پروژه «همه حقوق بشر برای همه در ایران» جوایزی را برای نکوداشت کنش‌ گران حقوق بشر در ایران در نظر گرفته که سال گذشته پروین ذبیحی، ژیلا کرم‌زاده مکوندی و نسیم سلطان بیگی، رسول بداغی، مجید توکلی و رضا شهابی از برندگان این جایزه بودند و هم چنین یک جایزه ویژه برای تجلیل از فعالیت‌های ضد جنگ به زنده یاد فرامرز محمدی اهدا شد.

هیات داوران سودویند متشکل از «شیرین عبادی»، برنده جایزه صلح نوبل، حقوقدان، قاضی سابق دادگاه، وکیل حقوق بشر، به همراه «آرون رودز» از بنیان گذاران و محقق اصلی پروژه حقوق آزادی و مدیر اجرایی سابق فدراسیون بین‌المللی هلسینکی برای حقوق بشر و «کارولینا یانوزفسکی»، وکیل حقوق بشر و عضو هیات مدیره سودویند، افراد دیگری از فعالان حقوق بشر در ایران مثل برادران کردپور و حکیمه شکری را به عنوان برندگان جایزه‌‌‌ رها برگزیدند، که یکی دیگر از این برندگان جوایز فاران حسامی شهروند بهایی دربند است.

فاران حسامی، شهروند بهایی روان‌شناس و استاد دانشگاه مجازی بهاییان؛ که به چهار سال حبس تعزیری محکوم شده است، اکنون دوران محکومیت خود را در بند زنان زندان اوین می‌گذراند.

وی که رشته روان‌شناسی را در موسسه علمی آزاد (دانشگاه مجازی بهاییان) به پایان رسانده است، برای ادامه تحصیل در مقطع کار‌شناسی ارشد در همین رشته به دانشگاه کارلتون کانادا رفت.

این شهروند بهایی پس از بازگشت به ایران، همکاری با سازمان بهزیستی را آغاز کرد و به عنوان مشاور خانواده فعالیت خود را برای خدمت به مردم ادامه داد. وی با ترجمه و نگارش مقاله‌های آموزشی و تربیتی برای نشریات و ترجمه کتاب به فعالیت خود ابعاد بیشتری داد و
تاکنون چهار کتاب در حوزه‌های تربیت فرزند و آزار جنسی کودکان به قلم فاران حسامی در ایران منتشر شده است.

دو کتاب «راهنمای درمان کودکی که مورد سو‌استفاده جنسی قرار گرفته» و «پیشگیری از سو‌استفاده جنسی از کودکان» در زمانی که این نویسنده به اتهام «تبانی علیه امنیت ملی» در زندان بود، تجدید چاپ شد.

همسر او، کامران رحیمیان نیز فارغ‌التحصیل دانشگاه کارلتون است و به اتهام همکاری با دانشگاه آن‌لاین بهاییان در زندان رجایی‌شهر به سر می‌برد. اکنون مادر کامران رحیمیان مسوولیت نگهداری از فرزند خردسال این زوج بهایی را بر عهده دارد.

زندان به اتهام تدریس به بهاییان

فاران حسامی (۳۹ ساله) و همسرش در تابستان ۱۳۹۰ به شعبه پنج دادسرای اوین احضار و همان‌جا بازداشت شدند. فاران حسامی به بند زنان زندان اوین منتقل و اتهام «عضویت در جامعه بهایی» و «اجتماع و تبانی به قصد بر هم زدن امنیت ملی» به او تفهیم شد. وی ۷۷ روز در بازداشت موقت بود و با سپردن وثیقه‌ای معادل یکصد میلیون تومان آزاد شد.

قاضی ابوالقاسم صلواتی، رییس شعبه ۱۵دادگاه انقلاب، این شهروند بهایی را به چهار سال حبس تعزیری محکوم کرد. این رای درتابستان ۱۳۹۱ در شعبه ۵۴ دادگاه تجدید نظر به ریاست قاضی موحد تایید شد. فاران ۲۵ تیر‌ماه‌‌ همان سال در حالی که هنوز نتیجه دادگاه تجدید نظر به او ابلاغ نشده بود، به هنگام مراجعه به دادسرای اوین جهت پیگیری پرونده همسرش، برای گذراندن دوران چهارساله محکومیت خود بازداشت شد. این بازداشت بدون اطلاع قبلی صورت گرفت و درخواست فاران حسامی برای خداحافظی با فرزند سه‌ ساله‌اش رد شد.

تجربه زندان و تبعید در کودکی

والدین و خواهر این زندانی سیاسی، در دهه ۱۳۶۰ دستگیر شدند. فاران حسامی در سن ۹ سالگی شاهد بود که ماموران امنیتی برای بازداشت پدر، مادر و خواهرش به خانه آن‌ها هجوم آورده بودند. پدر او ۱۳ ماه در زندان و ۵ سال را در تبعید گذراند.

 او در دوران تحصیل دو بار به دلیل اعتقاد به دیانت بهایی از مدرسه اخراج شد و پس از پایان دوران متوسطه، در دانشگاه مجازی بهاییان درس خواند. از آن‌جا که بهاییان در صورت فاش شدن اعتقاد به دیانت بهایی از حق تحصیل در دانشگاه‌های ایران محروم می شوند، پس از انقلاب اسلامی یک نهاد آموزشی مخفی ایجاد کردند که امکان ادامه تحصیل را برای فرزندان این خانواده‌ها مهیا می‌کرد. او بعد از تحصیل در دانشگاه کارلتون کانادا به تدریس در این دانشگاه مجازی مشغول شد.

آرتین، فرزند خردسال این زوج زندانی از سن دو سالگی پدر و مادر خود را چند هفته یک بار در زندان ملاقات کرده است.

“پروژه همه حقوق بشر برای همه در ایران”