Farhad-Farsadi-n

دو جریان بسیار مهم و حایز اهمیت در چند ماهه گذشته باعث شده است که دست اندرکاران صنعت بیمه در بخش بیمه های اموال و اشیاء نگاه مجددی به برنامه های آتی خود بیندازند و شاید در موارد زیادی احتیاج به تجدید نظر باشد. اجازه می خواهد خلاصه موارد را به اطلاع شما خوانندگان محترم برساند.

۱ـ احتمال خروج بانکها از صحنه فروش بیمه اتومبیل و خانه: آقای دیوید مک کی مدیر اجرایی رویال بانک در هفته گذشته در سمینار بانکداری که در نیویورک برگزار شد اعلام کرد که با توجه به قانونی که مسئولان اجرایی کانادا در سال اخیر تصویب کردند و همه شعب بانکها را از ارایه سرویس و فروش بیمه در محل بانک منع نمودند ممکن است ما دیگر نتوانیم با شبکه فعلی بیمه (شرکت های بیمه و بروکرها) رقابت کنیم از این رو برای حفظ اسم بانک و جلوگیری ازضررهای احتمالی در حال تصمیم گیری هستیم که از این صحنه رقابت کنار برویم.

او در حاشیه ادامه داد که منطقی است که هر کس به دنبال حرفه تخصصی خود باشد. ما ارائه سرویس بانکداری و اعتباری را ادامه داده و شرکت های بیمه و بروکرها هم به تحت پوشش قرار دادن ریسک بپردازند.

رویال بانک در سال ۲۰۰۵ اولین مرکز بیمه ای خود را در تورنتو تاسیس کرد و هدفش ایجاد ۱۰۰ شبکه فروش در سه سال اول بود که تا حدی هم موفق بود، ولی در سال های بعد با عوض شدن قوانین اجرایی بیمه های اتومبیل با مشکلات خاصی مواجه شد که منجر به تصمیم گیری اخیر شده است.

۲ـ موتور جستجوگر گوگل در خدمات جدیدی که ارائه کرده از خریداران بیمه اتومبیل خواسته برای گرفتن نرخ از ایشان کمک بگیرند. البته این سرویس برای بیمه گذاران ایالت کالیفرنیا با مشارکت چند شرکت بیمه عملی شده است. حالا سئوال این است که کی نوبت به کانادا می رسد؟ آیا با توجه به الگوی مصرف و خرید بیمه گذاران کانادایی این روش می تواند برای ایالات مختلف کانادا هم عملی شود؟

آقای دکس کریج مدیر اجرایی گوگل در حال تحقیق و بررسی است تا راه های رسیدن به این مورد را در بوته آزمایش بگذارد. اولین موردی که با آن مواجه شدند رقابت پنهان با بروکرهای بیمه است. در کانادا حدود ۴۰ درصد خریداران بیمه به اتکاء و اطمینان از توانایی های بروکر از صنعت بیمه خرید می کنند و ۶۰ درصد مابقی یا مستقیم و یا از طریق آنلاین احتیاجات بیمه ای خود را بر طرف می نمایند. در حال حاضر ۱۴ شرکت بیمه با گوگل در کالیفرنیا همکاری می کنند و هدفشان آن است که تعداد ۴۰ هزار نماینده و بروکر بیمه در آن ایالت را به ۱۰ هزار کاهش دهند، البته این آزمایشی است که هیچ کس نمی داند نتیجه اش چیست چون الگوی مصرف در هر جامعه متفاوت است. برای نمونه در ایالت مربوطه تمامی موارد تخصصی بیمه به صورت پکیج(بسته های از پیش تهیه شده) ارایه می شود و خریدار

بیمه نیاز زیادی به خدمات حرفه ای ندارد.

آقای شان آلن مدیر اجرایی گوگل بخش آمریکای شمالی نظر دیگری دارد و معتقد است اگر چه ما در حال امتحان راه های جدیدی برای نفوذ به بازارهای جدید هستیم ولی شاید این بازار که تخصص و مهارتش در تعیین ریسک است داستان جدیدی باشد و ما نتوانیم توان رقابت داشته باشیم.

ما هم با نظر آقای آلن موافق هستیم که بواقع بهترین انتخاب برای تعیین نیاز بیمه ای بروکر مناسب و متخصص است.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com