شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه در یک کنفرانس خبری جیسون کنی، وزیر دفاع و تام لاوسون، فرمانده کل ارتش در اتاوا اعلام کردند: «ارتش۲۰۰ پرسنل نظامی خود را برای آموزش نیروهای ارتش و پلیس اکراین برای مقابله بهتر با نیروهای متجاوزی که از سوی روسیه حمایت می شوند، به این کشور اعزام می کند.» این ماموریت جدا از شرکت نیروهای کانادا در عملیات نیروهای ناتوست که از مدتها پیش شروع شده و هم اکنون در جریان است. پرسنل نظامی کانادا قرار است قسمتی از کار پلیس نظامی را انجام دهد و در زمینه های ایمنی پروازهای جنگی، خدمات درمانی و استفاده از مواد منفجره را به نظامیان اکراین آموزش بدهندharper--kenney.

جیسون کنی برای خبرنگار رسانه ها توضیح داد:«این قدم دیگری از سوی کانادا برای کمک به اکراین برای حفظ تمامیت ارضی خود و مقابله با حملات غیر قانونی و غیر قابل توجیه ولادیمیر پوتین است.» وزیر دفاع دولت فدرال تاکید کرد پرسنل اعزامی کانادا به اکراین در دورترین فاصله ممکن از محل رویارویی نیروهای اکراین و جدایی طلبان در مناطق شرقی این کشور کار آموزش نیروهای اکراین را انجام خواهند داد. این منطقه حدود ۱۳۰۰ کیلومتر از جبهه جنگ دور است.»

او اضافه کرد در صورتی که شرایط بحرانی شود پرسنل نظامی کانادا می توانند از مرز میان لهستان و اکراین به لهستان منتقل شوند. ماموریت آموزشی پرسنل نظامی ارتش کانادا قرار است آخر ماه مارس ۲۰۱۷ به پایان برسد. ان دی پی و حزب لیبرال هر دو از این اقدام ارتش حمایت کرده اند. قرار است این نیروها هر چه زودتر به اوکراین اعزام شوند.