خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان: صبح سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷مأموران امنیتی‌ با مراجعه به منزل بهمن توتونچی در سنندج اقدام به بازداشت وی کردند.

شماره ۱۲۰۴ ـ پنجشنبه ۲۰ نوامبر  ۲۰۰۸


 

بازداشت بهمن توتونچی، روزنامه‌نگار سنندجی


 

خبرگزاری دیده‌بان حقوق بشر کردستان: صبح سه‌شنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۷مأموران امنیتی‌ با مراجعه به منزل بهمن توتونچی در سنندج اقدام به بازداشت وی کردند.

یکی از اعضای خانواده این روزنامه‌نگار کُرد با اعلام این خبر گفت: ساعت هفت صبح امروز هشت مأمور با مراجعه به منزل ما ضمن بازرسی و تفتیش منزل بهمن را دستگیر کرده و با خود بردند. وی در مورد این‌که آیا مأموران حکم جلب آقای توتونچی را داشتند می‌گوید: یکی از مأموران برگه‌ای را که فکر می‌کنم حکم جلب وی و بازرسی منزل بود به بهمن نشان داد و پس از آن‌که در تفتیش منزل هیچ چیزی نیافتند دستگاه رسیور ماهواره و چند برگ از مقالات بهمن را همراه خود بردند.

عضو خانواده توتونچی با اظهار بی‌اطلاعی از محل انتقال این روزنامه‌‌نگار کُرد می‌افزاید: مأموران در مقابل پرسش‌های ما مبنی بر علت بازداشت و محل انتقال بهمن سکوت کردند و با عجله اقدام بازرسی منزل و بازداشت وی نمودند به گونه‌ای که حتی اجازه داده نشد تا ایشان لباس خوابش را عوض کند و عینکش را همراه خود ببرد.

گفتنی‌ست بهمن توتونچی روزنامه‌نگار مستقل و عضو شورای سردبیری هفته‌نامه کرفتو بود که سال گذشته و پیش از توقیف این نشریه با فشار دستگاه امنیتی و اداره ارشاد سنندج مجبور به استعفا از سمت خود شد.


 

بازداشت فیروز یوسفی فعال ترک در تهران


 

مجموعه فعالان حقوق بشر: فیروز یوسفی نویسنده و دانشجوی دانشگاه پیام نور تهران و از فعالان جنبش موسوم به حرکت ملی آذربایجان به حکم قاضی متین راسخ بازپرس شعبه یک امنیت دادگاه انقلاب، در تاریخ ۲۵ آبان ماه سال جاری توسط ماموران وزارت اطلاعات در تهران دستگیر و روانه بند ۲۰۹ زندان اوین گردید.

یوسفی یکی از فعالان فرهنگی کرج است و احتمال می رود دستگیری وی در تداوم سرکوب فعالان مدنی آذربایجانی که در طی روزهای اخیر سیر صعودی یافته است باشد.


 

محرومیت محمد حسن فلاحیه زاده به دلیل عدم شرکت در نماز جماعت


 

مجموعه فعالان حقوق بشر: محمد حسن فلاحیه زاده، مدیر مسئول روزنامه توقیف شده اقلام الطلبه و ‏خبرنگار اخراجی تلویزیون العالم جمهوری اسلامی که با رادیو و ‏روزنامه های برون مرزی از جمله المستقبل لبنان و رادیو دبی نیز همکاری ‏داشته است و به عنوان زندانی عقیدتی بیش از دو سال است که در زندان اوین ایام محکومیت خود را سپری مینماید ، به همراه تعدادی دیگر از زندانیان عقیدتی به دفتر بند ۳۵۰ زندان اوین به ریاست فردی به نام "بزرگ نیا" فراخوانده شد.

بزرگ نیا که سوابق متعددی در آزار و اذیت زندانیان سیاسی دارد، در آخرین اقدام خود اعلام کرد که تنها ملاقات با خانواده به افرادی تعلق خواهد گرفت که در نماز جماعت بند ۳۵۰ شرکت نمایند .

آقای فلاحیه زاده به دلیل مغایرت این دستور با قوانین و آئین نامه های سازمان زندانها و همچنین عمومی دانستن حق ملاقات از قبول شرکت در برنامه نماز اجباری جماعت در بند مذکور سر باز زدند.


 

بازداشت فعالان اجتماعی بهایی در یاسوج


 

مجموعه فعالان حقوق بشر: بنا بر گزارشات دریافتی فعالیت های اجتماعی سه تن از بهاییان در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد منجر به دستگیری آنان شده است. بنا بر این گزارشات در مرداد ماه سال جاری سه تن از بهاییان شهر یاسوج به نام های علی عسگر روانبخش و خانم ها زلیخا موسوی (همسر آقای روانبخش) و روحیه یزدانی که به تشکیل کلاس های تربیتی برای اطفال اقدام نموده بودند مورد بازخواست دستگاه امنیتی قرار گرفته و متعاقبا وسایل شخصی از قبیل کتاب، سی دی و عکس های مذهبی آنان مصادره گردید.

در تاریخ ششم آبان ماه این افراد در پی احضار اداره اطلاعات شهر یاسوج بازداشت گردیدند، و در زندان مرکزی شهر به سر می برند.

بهائیان بازداشت شده هم اکنون بنا به دلایل نامعلومی محروم از حق ملاقات گردیده اند و اتهامات آنان اقدام علیه امنیت ملی از طریق تشکیل کلاسهای ضد اسلامی عنوان گردیده است. گفته شده است که موعد دادرسی آنان در تاریخ ۲۸ آبان ماه خواهد بود.

برخورد با فعالان اجتماعی بهایی مسبوق به سابقه است و پیشتر نیز ۵۴ نفر از جوانان بهایی شهر شیراز به دلیل اقدام به آموزش کودکان محروم با اتهامات امنیتی بازداشت گردیدند که کماکان سه نفر از آنان در زندان هستند و در حال گذراندن چهار سال محکومیت خود می باشنزینب بایزیدید.


 

محرومیت زینب بایزیدی به دلیل عدم رعایت حجاب


 

مجموعه فعالان حقوق بشر: بنا بر گزارشات دریافتی، زینب بایزیدی از فعالان حوزه حقوق زنان که به اتهام ارتباط با یکی از احزاب کرد در رویه ای خارج از قاعده حقوقی در کمتر از یکماه از بازداشت محکومیت قطعی ۴ سال حبس تعزیری توام با تبعید به زندان زنجان را دریافت کرده بود، هم اکنون تحت فشار در زندان مرکزی مهاباد به سر می برد.

وی که بر خلاف اصل تفکیک جرایم هم اکنون در زندان مرکزی مهاباد همراه با سایر زندانیان بزهکار به سر می برد به دلیل آنچه که عدم رعایت حجاب در ملاقاتهای خانوادگی خود ذکر گردیده است از ملاقات با خانواده تا زمانی که تعهد به رعایت حجاب نماید محروم گردیده است.

البته مسئله حجاب مورد اشاره مسئولان، مربوط به عدم پوشش موی سر این زندانی عقیدتی است. خانم بایزیدی عنوان میدارد که در زمان ملاقات با خانواده خود لزومی به رعایت این موضوع نمی بیند و این مسئولان مربوطه هستند که با استفاده از پرسنل زن و عدم استراق سمع در ملاقاتها باید فضایی انسانی برای خانواده ها و زندانیان به وجود آورند. لازم به ذکر است که در حدود یکماه است خانم بایزیدی از حق ملاقات خود با خانواده با توجه به شرح ذکر شده محروم گردیده است.


 

بی اطلاعی از وضعیت یک فعال ترک در تهران


 

کمیته گزارشگران حقوق بشر: هاشم برزگر (یاشار گونیلی) فعال ترک و دانشجوی حقوق دانشگاه پیام نور تهران که از روز یکشنبه ۱۹/۸/۸۷ توسط ماموران وزارت اطلاعات بازداشت گردیده بود در وضعیت نامعلومی به سر می برد.

پیگیری خانواده وی جهت اطلاع از محل بازداشت و موارد اتهامی وی تاکنون بی نتیجه مانده است و مسئولان دادگاه انقلاب تهران اجازه ملاقات سئویل اسدالهی(همسر هاشم برزگر)با قاضی پرونده، جهت اطلاع از وضعیت پرونده را نمی دهند. خانواده برزگر احتمال می دهند که وی در سلولهای انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین باشد ونگران وضعیت جسمی وی هستند.


 

وخامت وضعیت جسمی زندانیان اهل حق


 

کمیته گزارشگران حقوق بشر: بنابر اخبار ارسالی از زندان ارومیه زندانیان اهل حق به دنبال پایان دادن به اعتصاب غذا و عدم توجه مسئولان زندان ارومیه دچار درد و تورم دستگاه گوارشی شده اند.

این در حالی است که به هیچ یک از خواسته های آنان ترتیب اثر داده نشد و آنها صرفا به دلیل دستور رهبرشان از این اعتصاب دست کشیدند.

سهند علی محمدی، بخشعلی محمدی، عباداله قاسم زاده، مهدی قاسم زاده و یونس آقایان پنج تن از زندانیان اهل حق هستند که در زندان ارومیه در اعتراض به قوانین تبعیض آمیز جمهوری اسلامی در خصوص اهل حق بیش از ۵۴ روز در اعتصاب غذا بودند.


 

هشدار به اهل حق مبنی بر تخریب زئیوه


 

کمیته گزارشگران حقوق بشر : نیروی انتظامی انگوران در اقدامی غیر قانونی به اهالی اهل حق آذربایجان در انگوران(زنجان)هشدار داده که زیارتگاه زئیوه را تعطیل نمایند در غیر این صورت این زیارتگاه تخریب خواهد شد. این اقدام خشم مردم اهل حق منطقه را بر انگیخته است.

گفتنی است که زئیوه ها زیارتگاههای مقدسی محسوب می شوند که قبل از اسلام در سراسر آذربایجان برپا بوده اند که نمونه های بیشماری از آن در نواحی شمال غرب به صورت آثار باستانی پراکنده اند.


 

نامه PEN، به رهبران حکومت ایران در مورد نویسندگان کُرد در بند


 

رادیو آلمان: خانم لوچینا کاسمن رئیس دوم مرکز بین المللی PEN طی نامه ای رسمی به رهبران جمهوری اسلامی، خواستار آزاد کردن نویسندگان کرد و بهبود وضعیت کردها شد.

مرکز بین المللی PEN که بزرگترین مرکز جهانی نویسندگان است در این نامه که خطاب به رئیس جمهور، رئیس قوه قضاییه و وزیر امور خارجه حکومت ایران نوشته شده، از مقامات ایران می خواهد که نویسندگان کرد زندانی، عدنان حسن پور، هیوا بوتیمار و مسعود کردپور را آزاد کرده و وضعیت کردها را بهبود بخشد.