رادیو آلمان ـ مجید توکلی، دانشجوی زندانی که روز ۲۰ اردیبهشت دوران زندانش به پایان می‌رسد، برای ۳ روز به مرخصی آمد. این احتمال وجود دارد که مرخصی وی تا روز آزادی‌اش تمدید شود. دو سال و نیم از مدت حبس وی بخشیده شده است.

مجید توکلی، فعال دانشجویی و عضو سابق شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر، براساس گزارش وب‌سایت کلمه با دریافت ۳ روز مرخصی از زندان رجایی شهر کرج بیرون آمده است. به گفته‌‌ی توکلی براساس پرینت زندان روز ۲۰ اردیبهشت روز آزادی او از زندان و پایان دوران محکومیت‌اش خواهد بود و این احتمال وجود دارد که مرخصی نامبرده تا زمان آزادی‌اش تمدید شود.

براساس اجرای ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، ۲ سال و نیم از دوران زندان او شامل عفو شده است. براساس این ماده قانونی اگر متهمی به چند حکم محکوم شود، در نهایت تنها سنگین‌ترین حکم اجرا خواهد شد

مجید توکلی (دوم از چپ) در جمع دوستان در فرودگاه مهرآباد

مجید توکلی (دوم از چپ) در جمع دوستان در فرودگاه مهرآباد

.

وی در روز ۱۶ آذر ۸۸ (روز دانشجو) در دانشگاه امیرکبیر به سخنرانی در جمع دانشجویان پرداخت و به‌هنگام ترک دانشگاه از سوی ماموران امنیتی بازداشت شد. توکلی چهار سال بدون مرخصی را در زندان به‌سر برد و درنهایت ۲۹ مهرماه ۱۳۹۲ برای نخستین بار به مرخصی آمد.

این فعال دانشجویی در ابتدا به ۸ سال حبس تعزیری محکوم شد. قاضی مقیسه، رئیس شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب که رسیدگی به پرونده وی را برعهده داشت، وی را به اتهام اجتماع و تبانی علیه نظام جمهوری اسلامی به ۵ سال حبس محکوم کرد.

براساس رای صادر شده از سوی قاضی مقیسه، توکلی همچنین به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۶ ماه حبس، توهین به رهبری به ۲ سال حبس و توهین به محمود احمدی نژاد، رئیس‌جمهور وقت به ۶ ماه حبس محکوم شد. ۵ سال محرومیت از فعالیت‌های سیاسی و ۵ سال ممنوعیت خروج از کشور از دیگر احکام صادر شده برای این دانشجوی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بود.

توکلی همچنین در دادگاهی دیگر به ریاست قاضی مقیسه، به علت انتشار نامه از داخل زندان به مناسبت روز دانشجو، به اتهام تبلیغ علیه نظام بار دیگر به شش ماه زندان محکوم شد.

توکلی پیش از این هم دو بار از سوی ماموران امنیتی بازداشت شده بود . نخستین بار وی در اردیبهشت سال ۱۳۸۶ بازداشت و ۷ ماه پس از بازداشت به ۳۰ ماه زندان محکوم شد. وی بعدها از این حکم که در ارتباط با نشریه دانشجویی دانشگاه امیرکبیر بود، تبرئه شد. دومین دستگیری او هم به مراسم سالگرد درگذشت مهدی بازرگان باز می‌گردد که در مقابل حسینیه ارشاد بازداشت و پس از ۱۱۵ روز با قرار وثیقه آزاد شده بود.

مجید توکلی برنده جایزه صلح ۲۰۱۳ از سوی کمیته برگزاری جایزه بین‌المللی صلح دانشجویی است و پلاکی با نام او در یکی از خیابان‌های شهر تروندهایم در نروژ نصب شده است.