آرش عزیزی

درست است که فوتبال ورزش اصلی کانادا نیست و خود تیم ملی کانادا هم بعید است حالا حالا تجربه‌ی سال ۱۹۸۶ را تکرار کند و به جام جهانی راه یابد، اما تب فوتبال این روزها جوری جهان را گرفته که کانادا هم از آن در امان نیست و علیرغم این‌که تفاوت وقت بسیار با آفریقای جنوبی به این معنی است که بیشتر بازی‌ها صبح و ظهر هستند، میلیون‌ها کانادایی بازی‌ها را تماشا می‌کنند و به همراه بقیه مردم دنیا با آن‌ها بالا و پایین می‌پرند. بخصوص ترکیب ۷۲ ملتیِ شهر ما باعث شده هر تیمی (حتی کره شمالی) طرفداران خودش را داشته باشد و هواداران آن پاتوقی برای تماشای بازی تیم‌های محبوبشان پیدا کرده باشند.

در ضمن با این‌که قانون معمولی تورنتو این است که الکل از ساعت ۱۱ سرو شود، بازی های صبح زود باعث شده بعضی‌ها جواز سرو یک ساعت زودتر‌ (یعنی از ساعت ۱۰ صبح) را بگیرند.

در زیر ابتدا به چند بار که بخصوص برای تماشای بازی‌های صبح زود مناسب هستند اشاره می‌کنیم و سپس از پاتوق هواداران تیم‌های معروف می‌گوییم:

 

پاتوق‌های سحرخیز؛

فوتبال فکتوری (The Football Factory):

۱۶۴ Bathurst Street

می‌توانید حدس بزنید که رستورانی که اسمش «کارخانه فوتبال» باشد باید فکری به حال بازی‌های اول صبحِ این جام جهانی هم بکند. صبحانه مفصلی که آن‌ها ویژه روزهایی که بازی فوتبال هست سرو می‌کنند کمتر از ۸ دلار است و در زمان بازی‌های تیم مکزیک هم غذاهای لاتین خوشمزه‌ای ارائه می‌کنند.

الفنت اند کسل (Elephant and Castle):

۲۱۲ King Street West

این بار که به آبجوهایش معروف است نه تنها صبح زود باز می‌کند و صبحانه ویژه دارد که اینترنت وایرلس مجانی هم ارائه می‌کند تا بتوانید همزمان با تماشای بازی‌ها کار هم بکنید.

اسکلی وگز (Scallywags):

۱۱ St. Clair Avenue West

اگر بالای شهر و نزدیک محلات ایرانی‌ها می‌نشینید و حوصله پایین آمدن تا مرکز شهر را ندارید، این بار در میان‌شهر نیز جای خوبی است  (همین‌طور باری که در زیر اسمش آمده). اینجا تازه تلویزیون‌های جدید خریده‌اند تا بازی را با بهترین کیفیت تماشا کنید.

فیلتی مک‌نستیز (Philthy McNasty’s):

۱۳۰ Eglinton Avenue East

این رستوران از ساعت ۱۰ صبح باز می‌شود و در ضمن ناهار ۷ دلاری خوشمزه‌ای هم دارد.

شاپسیز (Shopsy’s):

۹۶ Richmond West

شاپسیز برنامه‌ی ویژه‌ی «آبجو و صبحانه» (Beer and Breakfast) دارد که از ۱۰ صبح آغاز می‌شود. دو لیوان آبجو یا دو شات سزار و یا دو لیوان شراب باضافه صبحانه ویژه‌ی کانادایی با قیمت ۲۰ دلار عرضه می‌شود.

پاتوق تیم‌ها:

ایتالیا:

این روزها یک چرخ دور تورنتو که بزنید، بهتان یادآوری می‌شود که شهر ما چقدر ایتالیایی است. آتزوری‌های آبی‌پوش همه‌جا را گرفته‌اند و عملکرد مایوس‌کننده ایتالیا در اولین بازی‌اش خیلی‌ها را حسابی عصبانی کرده بود. خلاصه اگر طرفدار قهرمان جام جهانی قبلی هستید جاهای بسیاری هست که در طول جام حسابی ایتالیایی می‌شود. قاعدتا هر جایی در محله «ایتالیای کوچک» (یعنی روی خیابان کالج بین بترست و آزینگتون) و «کورسو ایتالیا» (طرف‌های سنت کلر و دافرین) که بروید جو به شدت ایتالیایی است. یکی از بهترین پاتوق‌ها کافه دیپلوماتیکو (Cafe Diplomatico, 594 College Street) است. بار ایتالیا (Bar Italia, 582 College Street) و بار ایل گاتو نرو (Il Gatto Nero, 720 College Street) هم پر از تیفوسی‌ها می‌شوند و البته این داستان تمام بارهای خیابان کالج هم هست.

فرانسه:

البته پیش‌بینی‌های شهروند می‌گوید نایب قهرمان جهان در جام قبلی امسال در مرحله اول حذف می‌شود، اما اگر پیش‌بینی ما غلط شد یکی دو جا هست که پر از طرفداران فرانسوی‌ها می‌شود (هر چه باشد این کشور نیمه‌فرانسوی است!): بار زازو (Zazou Bar, 315 King Street West) بهترین پاتوق‌ است و البته مدرسه دولت فرانسه (The Alliance Francaise de Toronto, 24 Spadina Road) هم بازی‌ها را به طور کاملا رایگان روی پرده بزرگ نمایش می‌دهد.

استرالیا و نیوزلند:

امسال احتمالا از آن معدود بارهای تاریخ است که از منطقه اقیانوسیه هر دو تیم اصلی حضور دارند و هر چقدر استرالیا مقابل آلمان خراب کرد، نیوزلند با تساوی مقابل اسلواکی امیدها را بالا برده. شاید نمی‌دانستید که بار معروف همینگویز (Hemingway’s, 142 Cumberland Street) مال همان طرف‌ها است و به همین مناسبت برای این بازی‌ها حسابی سنگ تمام می‌گذارد. البته از لهجه‌ی غلیظ پیشخدمت‌ها هم می‌توانید ریشه‌هایشان را حدس بزنید. علاوه بر این انجمن استرالیایی‌های کانادا هم در کافه اسپورتز سنتر (Sports Centre Cafe, 49 St. Clair Avenue West) بازی‌های استرالیا را پخش می‌کند.

مکزیک:

چه چیزی بهتر از این‌که هنگام تماشای بازی‌های مکزیک، آبجوی کورونا بالا بیاندازید و ناچوهای خوشمزه ببلعید. لا مکزیکانا (La Mexicana, 858 Yonge Street) یا ال جکال (El Jacal, 1056 Bloor Street West) بهترین پاتوق‌های مکزیکی‌ها هستند.

آلمان:

سابقه‌ی آلمانی‌ها در این کشور هم دست کمی از ایتالیایی‌ها ندارد گرچه شاید به پر سر و صدایی آن‌ها نباشند. اگر در اسکاربورو زندگی می‌کنید حتما سری به بلو دانوب (Blue Danube, 3280 Kingston Road ) بزنید که آبجو و غذاهای آلمانی را در زمان بازی‌های آلمان با قیمت بسیار خوب ارائه می‌کند. سوسیس‌های برتورست یا ساندویچ شنیتزل برایتان زیر ۸ دلار تمام می‌شود و‌ آبجوی گوسر (از آن نوشیدنی‌های خفن آلمانی‌ها) حدود ۴ دلار. ماسکت (The Musket, 40 Advance Road) هم بازی‌های آلمان را نشان می‌دهد و البته صبحانه آلمانی درست حسابی هم برایتان می‌آورد.

پرتغال:

یکی از پیش‌بینی‌های جسورانه ما این بوده است که پرتغالی‌ها هم با این‌ همه شلوغی نمی‌توانند از گروه‌شان بالا بیایند، اما اگر جرات دارید این‌را به ده‌ها هزار پرتغالی ساکن شهرمان بگویید. هیچ جایی بهتر از آمادئوس (Amadeus, 184 Augusta Avenue) در کنزینگتون برای تماشای بازی‌های پرتغال پیدا نمی‌کنید. این‌جا هم غذای پرتغالی دارد و هم جای نشستن خوبی. البته قنادی‌های نوا ارا (Nova Era) (شعبه اصلی در شماره ۷۲۰ خیابان کالج) هم این روزها حسابی جو فوتبالی پیدا می‌کند.

یونان:

لابد لازم نیست یادآوری کنیم که خیابان دنفورت پاتوق یونانی‌ها است و پس از این‌که این تیم چند سال پیش قهرمان اروپا شد همه علاقه‌ی دوچندانی به فوتبال پیدا کرده‌اند. کافه فراپه (Cafe Frappe, 519 Danforth Avenue) و ریلز اندز ایلز (Rails and Ales, 752 Danforth Avenue) پاتوق‌های اصلی هستند.

اسپانیا:

می‌گویند اسپانیا امسال بهترین تیم را دارد اما اسپانیایی‌زبان‌های این شهر بیشتر از آمریکای لاتین هستند و برای همین شاید اسپانیا آنقدرها هم طرفدار پیدا نکند. با این حال طرفداران این کشور پاتوق‌شان را انتخاب کرده‌اند: کلاب هیسپانو (Club Hispano, 3465 Dundas Street West) در دانداس غربی. پلازا فلامینگو (Plaza Flamingo, 423 College Street) هم جای خوبی است.

برزیل:

برزیلی‌ترین جای شهر بدون شک کلاب لولا لانج (Lula Lounge, 1585 Dundas Street West) است که ما ایرانی‌ها به خاطر اجرای هنرمندانی چون سلی آن‌را خوب می‌شناسیم. در این‌جا نه تنها بازی‌ها نمایش داده می‌شود که انواع و اقسام غذاهای برزیل و سایر کشورهای آمریکای لاتین هم ارائه می‌شود. مثلا گرچه کلمبیا و کوبا به جام جهانی راه نیافته‌اند اما غذاهای خوشمزه‌شان اینجا پیدا می‌شود.

هلند:

بتیز (Betty’s, 240 King Street East) همیشه پر از رنگ نارنجی است و ادعا دارد که در طول جام جهانی مقر رسمی همه هواداران این تیم محبوب است.

آرژانتین:

تیمی که ما قهرمانی‌اش را پیش‌بینی کردیم در تورنتو آنقدرها هم هوادار ندارد چرا که بیشتر مهاجرین لاتین‌تبار این کشور از کشورهای رقیب آرژانتین هستند. اما لا مرسریا (La Merceria, 506 Adelaide Street West) در خیابان آدلاید غربی آماده است تا مرکز تمام عاشقان آرژانتین باشد.

انگلستان:

جام جهانی از آن وقت‌ها است که آدم مطمئن می‌شود مردم این کشور هنوز تعلق بسیاری به انگلستان را حفظ کرده‌اند. در همین بازی هفته‌ی گذشته انگلستان و آمریکا بیشتر کانادایی‌ها ترجیح می‌دادند هوادار کشور استعماری سابق‌شان باشند تا همسایه جنوبی امروزشان. خلاصه بارهای بسیاری هست که طرفداران انگلستان و انگلیسی‌ها گرد هم می‌آیند. از بارهایی که در بالا به آن اشاره کردیم اسکلی‌وگز (Scallywags) حسابی انگلیسی می‌شود. چند جای دیگر هم هست که می‌توانید امتحان کنید:

 

–      Queen and Beaver Public House, 35 Elm Street

–      Paupers, 539 Bloor Street West

–      Black Dog Pub, 87 Island Road (مخصوص اسکاربورویی‌ها)

ژاپن:

مرکز فرهنگی ژاپنی‌های کانادا (Japanese Canadian Cultural Centre, 6 Garamond Court) همین هفته برنامه جالبی تدارک دیده که از شب جمعه شروع می‌شود و تا صبح شنبه و بازی ژاپن و هلند ادامه می‌یابد. ظاهرا قرار است شب باربیکیو بدهند و حرف‌های فوتبالی بزنند و صبح فردا صبحانه بدهند و بازی با هلند را نشان دهند. ما که بعید می‌دانیم با این حرکات ژاپنی‌ها که در هفته اول کامرون را مغلوب کردند موفق به پیروزی بر هلند شوند.

آفریقا

کامرون، ساحل عاج، غنا، نیجریه و آفریقای جنوبی:

یادتان باشد که این جام آفریقایی‌ها است! در هفته اول بازی هر پنج تیم آفریقایی را دیدیم و غیر از کامرون که به ژاپن باخت، چهار تای دیگر همه عملکردهای خوبی داشته‌اند (حتی نیجریه که به آرژانتینِ بزرگ باخت). خیلی‌ها آرزو دارند تیمی آفریقایی برای اولین بار به نیمه نهایی برسد. البته اگر یک هفته پیش این مقاله را نوشته بودیم برایتان می‌گفتیم که انجمن نیجریه‌ای‌های کانادا پیک نیک مفصلی برای بازی آرژانتین برگزار کرده بود اما اگر می‌خواهید به وسط پاتوق آفریقایی‌هایی بروید، اولین و آخرین جا هارلم آندرگراند (Harlem Underground, 745 Queen Street West) است که صفحه تلویزیون بزرگی گذاشته و بازی‌های پنج تیم آفریقایی را نشان می‌دهد و البته غذاهای آفریقایی آمریکایی هم سرو می‌کند.