شهروند علی شریفیان: روز دوشنبه پس از مدتها که شایعه شده بود رسما اعلام شد سیرک دو سوله (سیرک خورشید، (Cirque du Soleil ، سیرک مشهور کانادا که حدود ۳۰ سال پیش کارش را در مونترال شروع کرد به مبلغی حدود دو میلیارد دلار به فروش خواهد رسید. هنوز معامله فروش سیرک کاملا انجام نشده است. اکثریت مردم مونترال با فروش این سیرک که به مقدار زیادی سبب شهرت مونترال در جهان شده ناخرسند هستند.

فیلیپ کویارد، نخست وزیر دولت کبک گفته است سیرک دو سوله باید در مونترال بماند. گی لالیبرته، یکی از بنیانگذاران اصلی و صاحب سیرک به همگان اطمینان داده که یکی از شرایط فروش باقی ماندن دفتر مرکزی سیرک در مونترال استcirque-de.

تی پی جی کاپیتال یک شرکت عظیم مالی آمریکا که کار مدیریت بیش از ۳۵۰ شرکت بزرگ دنیا را با سرمایه ای بیش از ۸۰ میلیارد دلار انجام می دهد خریدار اصلی است و صاحب عمده سیرک خواهد شد. یک شرکت چینی ۲۰ درصد از سهم سیرک را می خرد و خود لالیبرته هم ۱۰ درصد سیرک را همچنان خواهد داشت. سیرک دو سوله، سیرکی است که با توجه بیشتر به جنبه های هنری سیرک در دنیا شهرت پیدا کرد. در حال حاضر ۱۶۰۰ نفر برای این سیرک کار می کنند و سیرک به طور همزمان در ۱۹ شهر دنیا برنامه دارد.

یکی از ویژگی های این سیرک این است که از حیوانات استفاده نمی کند.