شنیده شده که قوه قضاییه آقای هالو شاعر شیرین سخن را دو بار برای یک بیت شعر محاکمه کرده اند، چرا؟

ــ قضیه از این قرار است که یکی از فرماندهان سپاه، دی وی دی آقای هالو را می خرد و بعد از دیدن فیلم از ایشان شکایت می کند و بعد از یکسال دی وی دی را به یکی از دوستان خود در پلیس امنیت می دهد و نام نبرده نیز با توجه به محتوای اشعار، دو مرتبه از وی شکایت می کند. جالب تر اینکه عضو محترم پلیس امنیت اعلام کرده که می خواهد فیلم را به فرمانده بسیج و یکی از اعضای بیت رهبری و امام جمعه مشهد و سرایدار موسسه کیهان و پنجاه تن از نماینده های مجلس قرض بدهد و این احتمال وجود دارد که آنها نیز از آقای هالو شکایت کنند. بعد که آقای هالو به قاضی اعتراض کرده، قاضی معدلت پرور جواب داده وقتی ملت برای یک شعرت دو بار و گاهی سه یا چهار کف می زنند انصاف بده آنهایی که از شنیدن شعرهایت کف می کنند نیز سه چهار بار از حضرتعالی شکایت کنند. می گویند فرشته عدالت پس از شنیدن استدلال قاضی ترازوی معروف خود را فروخته و ترازوی دیجیتال خریده و در اطراف سبزه میدان جنس می فروشد.

اسد مذنبی

اسد مذنبی

***

یک روز پس از تأکید حسن روحانی، مبنی بر اینکه «پلیس موظف به اجرای اسلام نیست»، و «هیچ پلیسی نمی‌تواند بگوید من این اقدام را انجام دادم، خداوند فرموده یا پیامبر گفته است»، رهبر جمهوری اسلامی در جمع فرماندهان نیروی انتظامی گفت که «همه کارها را می‌شود برای خدا انجام داد». می شود بگویید منظور مقام شامخ از همه کارهایی که می توان برای رضای خدا انجام داد چیست؟

ــ اختلاس، اعدام، اسیدپاشی، مصادره، سگ کشی، کشتن دستفروش، رانت خواری و دویست سیصد قلم عمل مستحب دیگر از قبیل گیس کشی و بستن جراید و زندانی کردن اصحاب اندیشه و حمله به سفارتخانه ها و مداخله در امور همسایگان. تازه اگر شانس بیاوریم خدای مقام رهبری به این مستحبات رضایت بدهند والا وامصیبتا.

***

در دیدار شینزو آبه نخست وزیر ژاپن و حسن روحانی در حاشیه اجلاس کشورهای آسیایی آفریقایی در جاکارتا دو طرف توافق کرده اند که در زمینه فقر و فقرا با یکدیگر همکاری کنند، می خواستم بپرسم ژاپن و جمهوری اسلامی چه همکاری می توانند در زمینه فقر با هم داشته باشند؟

ــ می گویند ژاپن علیرغم پیشرفت های شگفت انگیز صد ساله اخیر متاسفانه در تولید فقر و فقیر ناتوان بوده، به طوری که ژاپنی ها فقیر ندیده اند و وقتی فقیر می بینند دست و پای خود را گم می کنند و صد بار جلویش تعظیم می کنند و فقرا را مأیوس می نمایند. و بسیاری از جامعه شناسان ژاپنی به این نتیجه رسیده اند که اگر در ژاپن فقیر وجود داشت و کسانی بودند که سر چهارراه ها و پشت چراغ قرمز برایشان اسفند دود می کردند، ژاپنی ها چشم نمی خوردند و عمرا دچار افسردگی نمی شدند و خودکشی نمی کردند. بنابراین دولت ژاپن تمایل زیادی دارد تا از تجربیات جمهوری اسلامی در این زمینه استفاده کند. البته کشورهای فقیر زیادی هستند که می توانند تجربیات خود را در اختیار ژاپن قرار بدهند، اما دلیل انتخاب جمهوری اسلامی این بوده که ژاپن می خواهد بداند که چطور می شود مردم ثروتمندی که روی دریای نفت و گاز لم داده را یکشبه فقیر کرد. ضمنا قاضی القضات “دارالخلاف”، مم صادق نیز به ژاپنی ها توصیه کرده که هاراکیری دیگر جوابگوی ژاپن مدرن و امروزی نیست و اگر می خواهید نشاط به جامعه بازگردد بایدچندتایی ژاپنی را در ملاء عام دار بزنید!

***

علی‌رغم تأکید مسئولان نظام بر غلط بودن شیوه چند ساله گذشته کنترل جمعیت و لزوم فرزند‌آوری با توجه به کاهش جمعیت در آینده که در صورت تداوم منجر به بحران خواهد شد متأسفانه هنوز هم بر روی برخی کالاهای داخلی مثل روغن شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» درج می‌شود. چرا؟

– چون نمی خواهند ملت زیادی چربش کنند!

***

مجله زنان امروز را تعطیل کردند چون هفت ماه قبل راجع به ازدواج سفید مطلب نوشته بود، یعنی هفت ماه زمان لازم بود تا قوه قضاییه متوجه این موضوع بشود؟

– اخوی خدا پدرت را بیامرزد، میلیاردها دلار پول فروش نفت مملکت را بابک خان برده خارج خرج کرده، بعد از چند سال هنوز نفهمیده اند بابک زنجانی چکاره مملکت است و این پولها را چطوری به چنگ آورده، ۱۷۰ نماینده از رحیمی و سعید مرتضوی پول گرفتند هنوز هیچکس نمی داند جریان چیست، سه هزار نفر با بورسیه تقلبی دکتر شده اند مسئولان نمی دانند چی به چیه، مملکت آب ندارد کسی خبردار نمی شود، تریلی تریلی پول و طلا از کشور خارج می شود و به ترکیه می رود کسی خبردار نمی شود. سالانه ۲۵ میلیارد دلار قاچاق وارد کشور می شود کسی مسئول نیست. سن فحشا و اعتیاد به ۱۲ سال می رسد مسئولان بی خبر می مانند. روز روشن دلواپسان به نماینده مجلس در شیراز حمله می کنند کسی نمی داند آنها کی بودند از کجا آمدند و کجا رفتند، به نوه رهبر خیلی کبیر انقلاب و رئیس بازرسی دفتر رهبر التیماتوم می دهند که اگر بیایید به گلستان قلم تان را خرد می کنیم، کسی نمی داند تهدید کنندگان کی بودند و کجا هستند. بعد از یکسال هنوز کسی نمی داند اسید پاشان به صورت خانم های مملکت کی بودند و کجا رفتند، آنوقت شما ناشکرید که چرا پس از هفت ماه فهمیده اند که روزنامه زنان درباره ازدواج سفید، سیاه نمایی کرده؟ واقعا که….

***

رهبر با صدای بلند می گوید من دیپلمات نیستم، انقلابی ام، اما یواشکی به تیم مذاکره کننده گوشزد می کند که ضمنا حواس تان به دیپلماسی یا به قول مرحوم سرکار استوار به پولتیک هم باشد. مگر منافع ملی مملکت حجاب است که بتوان با آزادی یواشکی ماستمالی اش کرد؟

– چاره چیست، رهبر کم رو است روانشناس ها را هم قبول ندارد. و فعلا باید با همین رهبر خجالتی ساخت و منافع ملی را نیز مثل خیلی چیزهای دیگر بی خیال شد. عبید می فرماید: روباهی شخصی را بگزید، افسونگری را بیاوردند. پرسید: کدام جانورت گزیده؟ گفت: سگی و شرم کرد بگوید روباهی. چون به افسون خواندن آغاز کرد، یواشکی گفتش: چیزی هم از افسون روباه گزیدگی بدان درآمیز!

***

جمهوری اسلامی استاد ترور و کشتار بود، اما مدتی است در یمن گرفتار سفیه تر از خود شده و چنان به دردسر افتاده که جز نفرین کاری از دستش ساخته نیست.

– عرض به حضور شما می گویند، انوشیروان روزی به دادرسی نشسته بود. مردی کوته قامت فراز آمد و بانگ دادخواهی برداشت. نوشیروان گفت: کسی بر کوته قامت ستم نتواند کرد. گفت: شهریارا، آن که بر من ستم راند، از من کوتاه تر است.

***

به عنوان یک دلواپس می خواستم بپرسم که چرا مسئولان هسته‌ای کشور می‌گویند نگارش فکت‌شیت ایرانی را سخت و زمان‌بر می دانند، اما آمریکایی‌ها نیم ساعت پس از بیانیه لوزان، فکت‌شیت خود را ارائه کردند؟

– برادر دلواپس، اولا آمریکایی ها دیپلماسی دارند و از طریق رایزنی با مشاوران و سیاستمداران بهترین تصمیم را اتخاذ می کنند، اما جمهوری اسلامی دیپ ملاسی دارد و امامان جمعه و مراجع تقلید که در سیاست بین الملل هر را از بِر تشخیص نمی دهند صاحب نظرند و دستگاه دیپ ملاسی باید منافع ملی را ول کند و دغدغه آنان را برطرف نماید. دوما وزارت خارجه آمریکا صاحب اختیار دستگاه دیپلماسی کشور است و کسی نمی تواند به آنها امر و نهی کند، اما وزارت خارجه جمهوری اسلامی اختیار قدم های خودشان هم ندارند و اگر با نامحرم قدم بزنند قلمشان را خُرد می کنند. سوما از نظر دولت آمریکا، آمریکایی ها و مطبوعات محرم اند و حق دارند فکت شیت را بخوانند و نظر بدهند، اما در جمهوری اسلامی بجز خواص با بصیرت همه نامحرم اند و اگر وزارت خارجه فکت شیت را منتشر کنند، ایکی ثانیه “فاک شِت” می شوند!

***

چرا دولت حاضر نیست پرداخت یارانه چند هزار مرفه بی‌درد جامعه را قطع کنند؟

– چون می ترسد دردشان بیاید و با پورشه بکوبند به درخت.

***

پاسخ شرکت مخابرات

و هو الباقی

در پاسخ به مطلب مندرج در شماره ۲۱۰۳۴ مورخ ۹۴/۲/۵ تحت عنوان «هزینه اضافی تلفن خارج از کشور» به اطلاع می‌رساند: خداییش از گلایه مشترک گرامی حسابی تو لب شدیم و خیلی به تریج قبای ما برخورد. خلاصه اینکه مجبور شدیم تحقیقات بکنیم. البته بهتر می بود که خواننده محترم به جای غیبت پشتِ سرمان، به خود ما زنگ می زد. عرض به خدمتتان، ثبت اطلاعات شارژینگ در سیستم مخابراتی زمانی صورت می‌گیرد که به هر نحوی از خط موردنظر تماس حاصل شود، لذا در صورت ثبت مکالمه، مشترک ملزم به پرداخت صورتحساب است، اما خیلی وقت ها پیش می آید که مشترکان حرفی نزده اند ولی برادرانی که شنود می کنند به جای مشترک با آن سوی خط درد دل کرده و از آب و هوا و وضع کسب و کار آنجا پرسیده اند و چون این کارشان از روی خیر خواهی می باشد در نتیجه شرکت مخابرات مشترکان محترم را شارژ می کند، اما توصیه ما به مشترک محترم (آقا یا خانم امدادی) این است که جهت رفع مشکل با شماره تلفن ۲۰۹۰ واحد ارتباط مردمی شرکت مخابرات استان تهران تماس حاصل نمایند تا قهوه ای با هم بخوریم و مدیونید اگر این کار را نکنید. چون تصمیم داریم حسابی از خجالت تان دربیاییم.

* اسد مذنبی طنزنویس و از همکاران تحریریه شهروند است. مطالب طنز او علاوه بر شهروند، در سایت های گوناگون اینترنتی نیز منتشر می شود. اسد مذنبی تاکنون دو کتاب طنز منتشر کرده است.

tanzasad@gmail.com