Farhad-Farsadi-n

داشتن دید کلان بر صنعت بیمه کانادا از آن جهت حائز اهمیت است که نشان می دهد با چه حجم از سرمایه و توانایی مالی روبرو هستیم و آیا این صنعت همانطور که مشهور است بسیار غنی است یا این باور بر پایه اصول درستی بنا نشده است. آخرین بررسی هایی که توسط جامعه بیمه گران و بروکرهای خبره کانادا انجام گرفته است حکایت از آن دارد که فعالان و متخصصان بسیار زیادی در این صنعت فعالیت دارند:

۱ـ در بخش های متفاوت حدود ۱۱۸۸۰۰ نفر در سراسر کانادا به عنوان حقوق بگیر مشغول به کار هستند. در این آمار ذکری از تعداد بروکرها و نمایندگان بیمه نشده است.

۲ـ حدود ۴۴.۶ کل حق بیمه تولید شده مربوط به بیمه های اتومبیل است و این نشان از وابستگی بسیار زیاد صنعت بیمه به این رشته دارد.

۳ ـ سرمایه و دارایی های این بخش حدود ۱۵۲ بیلیون دلار تخمین زده می شود. حایز اهمیت است که حدود ۱۰۷ بیلیون دلار هم در بخش های زیربنایی و بازارهای مالی و پولی متفاوتی سرمایه گذاری شده است.

۴ ـ در سال مالی منتهی به ۲۰۱۳ بخش اموال و اشیاء (بخش بیمه های زندگی یا عمر از این آمار مستثنا است) حدود ۴۷.۸ بیلیون دلار حق بیمه دریافت نموده است.

۵ ـ از این میان صنعت بیمه حدود ۶.۷ بیلیون دلار در سال یاد شده به دولت فدرال کانادا مالیات پرداخت کرده است.

۶ ـ از میان آمار جالبی که منتشر شده نقش سازنده جامعه بروکرهای خبره کانادا است که در شناسایی و بازیافت ماشین های سرقت شده در سال یاد شده فعالیت بسزایی داشته اند و توانستند حدود ۹ میلیون دلار از اموال سرقت شده را به صاحبانشان بازگردانند. درضمن همین موسسه با همکاری سندیکای کامیون داران توانستند حدود ۵ بیلیون دلار کالای مسروقه را از کامیون های مشکوک شناسایی و ضبط و به صاحبان برگردانند.

۷ـ آمار خسارات نیز نشاندهنده تغییراتی در این بخش بوده. در ۱۰ سال گذشته آمار خسارات از ۲۴ درصد به ۳۷.۵ درصد افزایش داشته و دلیل اصلی آن حوادث فاجعه آمیز از قبیل سیل، توفان و آبدیدگی بوده است.

۸ ـ بیلان درآمد شرکت های بیمه از مواردی است که نشان از سلامت عملیات بیمه گری دارد به عبارت دیگر اگر سود حاصله بالای ۱۰ درصد باشد به این معنی است که مسئولان بررسی کننده ریسک ها توجه و تبحر لازم را برای بررسی ریسک ها نداشتند و ریسک را بالاتر از درجه واقعی بررسی کردند.

جالب است که عملیات شرکت های بیمه در حاشیه امن و صحیح طبقه بندی شده. از کل حق بیمه های دریافتی حدود ۵۵.۴ درصد به خسارات تعلق گرفته ـ هزینه عملیات و حقوق کارکنان و کارمندان شرکت های بیمه ۲۰.۶ درصد ـ مالیات و پرداخت های مرتبط با هزینه های جمع آوری ۱۵.۸ درصد و سود ۸.۲ درصد.

۹ ـ رتبه بندی شرکت های بیمه در کانادا از نظر حجم عملیات بیمه گری عبارتند از:

ـ اینتکت   ۱۶.۶۵%   ـ آویوا   ۷.۹۶%   ـ سان آلیانس ۶.۵۸%

ـ تی دی ۶.۲۱%     ـ واوانیسا ۵.۳۲%   ـ کواپریتور ۴.۸۵%

ـ دو ژاردین ۴.۵۱%   ـ لویدز ۴.۳۹%     ـ اکانامیکال ۴.۰۷%

ـ استیت فارم ۳.۸۱%   ـ تراولرز(دامینیون) ۳.۴۳%   ـ نورث بریج ۲.۵۲%

در پایان این گزارش نقل قولی از آقای استیون بلانی وزیر امنیت و مراقبت ملی می آورم که در سمینار جلوگیری از حوادث فاجعه آمیز در اکتبر سال گذشته در ونکوور ایراد کرد. او گفت، در سایه همکاری های تحقق یافته بین موسسه بیمه گران و جامعه بروکرهای خبره با وزارت خانه یاد شده توانسته اند هم در پیش بینی تحقق حوادث فاجعه آمیز موفق تر باشند و هم از آثار زیانبار خسارات احتمالی بکاهند.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com