ترجمه:  علی قره جه لو

 

۲۲ سال گذشت. انگار دیروز بود.  ابتدا در مادیماک – سیواس در مقابل چشمانمان ۳۵ انسان را سوزاندند.  بعد از ۳ روز PKK  در دهکده باش باغلار –  ارزینجان ۲۹ دهقان را تیرباران کرد، وقتی خانه های شان را به آتش کشید ۴ دهقان دیگر جان خود را از دست دادند.

 

منظره را نگاه می کنید؟

در شهر سیواس، “انجمن پیر سلطان ابدال” جشن فرهنگی ترتیب می دهد.  در شهر از مجسمه  “اوزان” ها (عاشیق) ها پرده برداری می شود، زیرا سیواس در واقع منطقه ای است که بزرگترین عاشیق های ادبیات مردمی ترک از آنجا برخاسته اند. (۱)  لیکن، آمدن روشنفکران به شهر و سخنرانی در گردهمایی ها، تهاجمی آشکار به اسلام تلقی می شود. نویسنده بزرگمان عزیز نسین را داخل این ماجرا کرده و علیه دیدگاه جمهوریخواهی و لائیک نوعی قیام آغاز می شود.

 

دوستداران آمریکا

طراح را می شناسیم:  آمریکا، به خاطر حکومت بر جهان از هیچ  قتل عامی ابائی ندارد.  توده هایی که استفاده می کند، گله ی جاهلانی هستند که ارتجاع را دین فرض کرده اند. اینها، نوه های کسانی هستند که از اواخر سال های ۱۹۶۰ با تاسیس “انجمن های مبارزه با کمونیسم” به جوانان سوسیالیست حمله کرده و با شعار “کمونیست ها به مسکو” آنها را سوراخ سوراخ می کردند. آنها از اواسط  سال های ۱۹۷۰ شکار انسان ها در ملاطیه، ارزینجان، سیواس و چوروم را، خدمت به اسلام تلقی می کردند.  ترکیه برای آنها “دارالحرب”، یعنی سرزمین کفار است.

 Madimak-S

با پول سعودی ها

اینها، در “امام خطیب”ها، کلاس های قرآن و خوابگاه (کوی) های طریقت های مذهبی مانند نهالی در حال پرورش بودند.(۲) این متعصبان جاهل که خدمت به آمریکا را دین فرض کرده اند، دانشکده های الهیات را نیز به تصرف خود در آورده اند.  مرکز ارتجاع وهابی، عربستان، این ها را با دلارهای نفتی شیر داده است. سازمان آمریکاپرستی که تا رگ های ترکیه نفوذ کرده است، از همین ها به عنوان ابزار استفاده کرد. بازهم یک روز جمعه، از مسجد خارج شدند، در زبان شان دروغ و در دل هایشان کینه، فریاد زدند،”اسلام پیروز است”، “اجازه نخواهیم داد اسلام سرنگون شود”. “لائیک های بی دین”، “شریعت پیروز خواهد شد، ظلم پایان خواهد یافت”! “جمهوریت در سیواس تاسیس شد و در سیواس سرنگون خواهد شد”. بسوزان، بسوزان، بسوزان، و سوزاندند، نوجوانان را، نویسندگان را، موسیقیدانان را.

پلیس نظاره گر بود، ژاندارمری نظاره گر بود. حکومت “حزب راه راست” DYP و “حزب سوسیال دموکرات خلق”  SHP نظاره گر بودند. آنهایی که در هتل محاصره شده بودند به وزرای SHP و حتی به معاون نخست وزیر، “اردال اینونو” تلفن کرده می گویند، ما را خواهند کشت، ما را خواهند سوزاند. آنها جواب می دهند: “نگران نباشید همه نوع تدبیری را اتخاذ کرده ایم”. انگار که قتل عام تحت نظارت دولت انجام می گیرد. نخست وزیر “تانسو چیللر” بعد از حوادث می گوید:”خدا را شکر که هموطنان مان آسیبی ندیدند”!  ترکیه سوخته، دنیا به پا خاسته، این فرد هنوز ندانسته چه خبر است.

 

و باش باغلار

۳ روز بعد از مادیماک، این بار PKK را وارد میدان می کنند.  حدود صد نفر از افراد مسلح PKK  به دهکده ی باش باغلار هجوم آورده، انسان های بی گناه را در میدان دهکده جمع کرده و تیرباران می کنند.  ۲۹ دهقان جان خود را از دست می دهند.  “مبارزان” PKK  دهکده را به آتش می کشند.  ۴ نفر از دهقانانی که در خانه ها پنهان شده بودند زنده زنده در آتش می سوزند.  به دنبال آن اعلام می کنند:”در سیواس کردهای علوی کشته شدند، ما هم ترک های سنی را کشتیم”. برای ایجاد دشمنی بین علوی ـ سنی و قطبی کردن جامعه ترکیه از طریق هویت دینی و قومی دو قتل عام پی در پی.

همچنان که، زنده زنده سوزاندن انسان ها در مادیماک را “گلادیو”ی طرفدار آمریکا هدایت کرد، در باش باغلار نیز، قاتلان را همان گلادیو سازماندهی کرده بود. (۳)  سردسته PKK اوجالان در دادگاه اعتراف می کند که قتل عام باش باغلار توسط  یکی از رهبران PKK با نام مستعار “دکتر باران”  Baran  که نام حقیقی اش “مسلم دورگون”  Müslüm Durgun  بود سازماندهی شده بوده است. (۴)  همچنین، در یکی از ارگان های PKK  “سرک وبون”  Serkwebun (شماره ویژه ۲۵) که بین سال های ۱۹۹۷ – ۱۹۹۵ انتشار می یافت در این زمینه اطلاعاتی به دست می دهد.  یکی از اعضای PKK به مادر یکی از افراد PKK  به نام “اؤزجان سؤنمز”  Özcan Sönmez که از طرف سازمان به قتل رسیده بود نامه ای نوشته و در این نامه نیز به قتل عام باش باغلار که توسط PKK  صورت گرفته اشاره می کند.

 

به خاطر حکومت دینی

تحریکات مادیماک و باش باغلار محصول سازمان طرفدار آمریکایی است که از دست های متفاوتی برای اجرای جنایت استفاده کرده است. بعد از این حادثه، موقعیت و قدرت “احزاب مرکز” در ترکیه تضعیف شد و راه “حزب رفاه” RP برای به قدرت رسیدن هموار شد. چنان که ۸ ماه بعد، “رجب طیب اردوغان”  به عنوان شهردار استامبول انتخاب می شود.  یک سال بعد نیز حزب رفاه به قدرت رسیده و “نجم الدین اربکان” نخست وزیر ترکیه می شود.  قطبی کردن جامعه، و فرسوده کردن احزاب معاصر (غیر دینی – متجدد)  به اوج خود می رسد و جناح دوآتشه طرفدار آمریکا در حزب رفاه با تاسیسAKP به قدرت می رسد.

مادیماک و باش باغلار بخشی از این پروسه بود. آنهایی که در مادیماک و باش باغلار به قتل رسیدند انسان های معصوم و با شرف همان محله بودند. دردمان بزرگ و مشترک است. بعد از این، این دام ها را فقط با طرد دیدگاه های تنگ قومی ـ مذهبی و در آغوش کشیدن هویت مشترک شهروندی مان می توانیم خنثی کنیم.

 

توضیح مترجم:

*  رضا زیلوت Riza Zeylut  از روزنامه نگاران و نویسندگان شناخته شده ترکیه است که بیش از ۴ دهه در مطبوعات و روزنامه های بزرگ و معتبر ترکیه مانند “گونش”، “آکشام”، “حریت”  … نوشته است. او در زمینه سیاست و دین کتاب های متعددی منتشر کرده است. رضا زیلوت کتاب های متعددی درباره علوی های ترکیه  تالیف کرده است.  او از سال ۲۰۱۴ در روزنامه  “آیدینلیک” به کار خود ادامه می دهد.  برای اطلاع بیشتر از نوشته ها و کتاب های وی می توانید به لینک زیر مراجعه کنید.

http://www.yasamoykusu.com/biyografi-2226-Riza_Zelyut

۱- پیر سلطان ابدال، شاعر خلق، “اوزان” (عاشیق) و عارف بزرگ ترک- علوی و پیر درگاه بکتاشی در قرن ۱۶ ترکیه است.  نام حقیقی اش حیدر و تحصیلات مدرسه ای (کلاسیک) خود را در شهر اردبیل آذربایجان به پایان رسانده است.  او همزمان سلطان سلیمان قانونی و شاه طهماسب صفوی است.  حیدر برخلاف شاعران خلق معاصر خود تحت تاثیر ادبیات دیوان (کلاسیک) قرار نگرفته است.  او علیه بوروکراسی عثمانی موضع گیری کرده و در میان علوی ها جزو هفت اوزان بزرگ به شمار می رود.  در اشعارش فرهنگ قدیمی ترکان و باورهای دینی علوی انعکاس برجسته ای دارند.  در اشعارش نام شاه اسماعیل صفوی برده شده است.  تاریخ مرگ وی (اعدام)  نامعلوم است.  پیر سلطان ابدال یکی از مظاهر اصلی فرهنگ آناتولی است.  

۲-  امام خطیب، نام مدارس دینی دولتی در ترکیه است که تحت نظارت دولت به آموزش و تربیت کادر دینی مشغول است.  در ۱۲ سال حکومتAKP تعداد دانش آموزان این مدارس از ۷۱ هزار به ۴۷۴ هزار افزایش یافته است!  آقازاده اردوغان “بلال اردوغان”  در یک سخنرانی در وزارت آموزش و پرورش گفته است که هدف حکومت، رساندن  تعداد دانش آموزان امام خطیب به ۱ میلیون نفر است!

۳-  منظور نویسنده از سازمان آمریکا پرست (گلادیو)  سازمانی است که در درون دولت ترکیه سازماندهی شده است (دولت در دولت).  گلادیو سازمانی است مخفی که آمریکا در کشورهای عضو ناتو سازماندهی کرده است.  هدف این سازمان کنترل و تحت نفوذ نگه داشتن کشورهای عضو ناتو است.  این سازمان ها در مسائل استراتژیک، نه منافع  کشورهای مطبوع خود که منافع آمریکا را مد نظر دارند.

۴ –  دکتر باران ( مسلم دورگون) بعدها  در تسویه های درونی سازمان PKK به قتل رسید.

 

۴ ژوئیه ۲۰۱۵

 

* علی قره جه لو، نویسنده و مترجم مستقل ساکن تورنتو، دارای دکترای علوم سیاسی، در حوزه ی مسائل سیاسی ملیت های ایران بویژه ترک ها و مسائل سیاسی ترکیه و آذربایجان و ارمنستان می نویسد.