در این هفته شاهد اولین جلسه مناظره انتخاباتی در کانادا بین گروه های رقیب بودیم. طبق نظر کارشناسان برگزاری اولین جلسه انتخابات بسیار رسمی و بدون روح تبلیغاتی برگزار شد. Farhad-Farsadi-nبرای اولین بار که این موضوع را می شنیدم برایم جالب بود چرا که وجه قیاسی را برای آن نیافتم. از نظر من تبلیغات انتخاباتی بایستی جدی برگزار شود چرا که ۳ نفر از رهبران احزاب مختلف به همراه نخست وزیر در آن جلسه شرکت دارند و روح تبلیغاتی چه معنی دارد. بعد از کندوکاو در این خصوص دریافتم که چه چیزی نظر منتقدان را جلب کرده است. آنها جلسه مناظره کانادا را با جلسه مشابه در آمریکا مقایسه کردند که شاید تصادفی همزمان هم شده است. در جلسه اول مناظره در آمریکا کاندیداهای حزب جمهوری خواه برای دریافت نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری شوی جالبی را برگزار کردند از نور و صدا و بقیه ابزار و ادوات صوتی و تصویری چنان بهره مند بودند که به مثابه آن بود که خوانندگان پاپ و جاز در حال اجرای برنامه هستند. این روش تبلیغاتی در هر کشور نشان دهنده فرهنگ و نوع نگاه جامعه و دولت است. شاید بحث های انتخاباتی و نگرش سیاسی کانادا با آمریکا کمی تفاوت داشته باشد که بسیار طبیعی است و نشان از تلقی دو زندگی شهری متمدن در این سوی دنیا دارد ولی قطعا وقتی بحث نظارت و مدیریت ریسک به میان می آید همه یکسان به موضوع انتخابات نگاه می کنند.

مدیریت در کمپین انتخابات از ویژگی خاصی برخوردار است و برای همین منظور از توانایی مدیران با تجربه ی ریسک بهره می جویند.

مراحل آن به قرار ذیل به نظر شما خوانندگان محترم می رسد:

 

۱ ـ بخش جمع آوری اطلاعات: در این بخش آیین نامه ای اجرایی و مقرراتی به همراه همه پیش نیازها بررسی می شود و در صورت مشاهده تخلف یا تقلب فورا مورد به رئیس مربوطه گزارش می شود.

۲ ـ بخش امتیاز و رتبه بندی: در این مرحله همه موارد که اثرگذار و تعیین کننده بوده و باعث شده تا یکی از شرکت کنندگان از رقیب جلو بیفتد تفکیک می شود و صحت آن مورد کنترل و بازبینی قرار می گیرد و هر مورد مشکوک و خلافی به رئیس گزارش می شود.

۳ ـ بخش مدیریت ریسک: که خود دارای زیر مجموعه ای به شرح زیر است: بخش مالی و بودجه، بخش امنیتی و حفاظتی، بخش اطلاع رسانی و رسانه ها.

۴ ـ بخش نظارت: این گروه بر تبلیغات نظارت دارد و همه موارد تبلیغات را با بخشنامه ها مقایسه و چنانچه خلافی رخ داده باشد مورد را به رئیس نظارت منتقل و ممکن است حتی باعث ابطال آراء و کل انتخابات یک منطقه شود.

۵ ـ بخش شمارش آراء: وظیفه خطیری را بر عهده دارد که تحت مدیریت بخش نظارت انجام وظیفه می کند. درخاتمه شمارش گزارش جامع را تهیه کرده و آن را برای مدیر نظارت ارسال می کند.

۶ ـ بخش نظارت بر کل سیستم مدیریت ریسک و نظارت: این بخش مستقل از همه بخشها است و مستقیم به رئیس کل انتخابات گزارش می دهد و وظیفه اش نظارت و گزارش دهی در بالاترین رده است.

۷ ـ بخش اطلاع رسانی: در این بخش اطلاعات طبقه بندی شده و امکان هر خرابکاری در زمینه انتخابات به سرعت به رئیس نظارت گزارش می شود. در اولویت وظیفه ایشان نظارت بر سایت های مختلف و جلوگیری از نفوذ هکرها است. مسئولان مکرر سیستم آنتی ویروس را بروز کرده و از بالاترین نرم افزارهای مراقبتی اینترنتی بهره مند است.

۸ ـ بخش گزارش دهی به مردم: در خاتمه این وظیفه گروه اطلاع رسانی است که متن های تهیه شده را به سمع و نظر مردم برساند. همه موارد بایستی به تایید مدیر ریسک برسد تا امکان مخابره داشته باشد.

 

انتخابات زودتر به خواست نخست وزیر، رهبر حزب محافظه کار انجام شد که ۷۷ روز به طول می انجامد و ماحصلش ۵۰۰ میلیون دلار هزینه از جیب مالیات دهندگان است.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com