شهروند: شنبه هشتم ماه اوت ۲۰۱۵ سیزدهمین مراسم گرامی‌داشت صلح و دوستی خلق‌ها در پارک ارلزکورت تورنتو واقع در سنت کلر و کالادونیا با شرکت صدها نفر و ده‌ها سازمان اجتماعی و فرهنگی برگزار شد.

این افراد و سازمان ها با ریشه‌های اتنیکی رنگارنگ گرد آمده بودند تا روزی خوب با هوای آفتابی تورنتو را به روزی برای دفاع از هم‌زیستی مملو از صفا و صمیمیت و نیز هم‌زبانی درباره رنج‌ها و آلام انسان امروزی تبدیل کنند.

این گرد‌هم‌آئی به دعوت و مسئولیت مرکز اجتماعی کرد‌های تورنتو Toronto Kurdish Community Center- TKCC برگزار شد. این برنامه از ساعت سه بعدازظهر با وجود غرفه‌های مختلف فرهنگی و تجاری به فروش اغذیه و تنقلات و نیز کتاب وسی دی و فیلم و نیز نمونه هایی از صنایع دستی و الگوواره های سنواتی مبارزاتی کردها بر پا بود.

گروه های فرهنگی مختلفی از کانادا، کلمبیا، مکزیک، فیلیپین، هندوستان، سری‌لانکا، آرژانتین، یونان، ونزوئلا، اسپانیا، آلمان و البته کردستان برنامه اجرا کردند. خواننده‌هایی از کردستان ترکیه آهنگ‌های ترکی و کردی اجرا کردند که مورد توجه فراوان قرار گرفت و چنان که رسم چنین مراسمی است جوانان کرد با لباس‌هایی که به رنگ پرچم جمهوری مهاباد (سبز و زرد و سرخ و سفید) است، در حلقه‌های رقص به رقص پرداختند و میان‌سالان نیز به جمع آنان می پیوستند،که ناچارن حلقه ی رقص به چندین حلقه علی‌رغم تذکرات مکرر مجری برنامه‌ها، تبدیل می شد! خواننده ی کردی از ایران به نام ماموستا زندی آهنگ‌های فولکلوریک کردی سورانی را به زیبایی هر چه تمام اجرا کرد، که مورد توجه فراوان جمعیت قرار گرفت.

جیسون کنی وزیر چندفرهنگی کانادا و فلکناز اوجا نماینده پارلمان ترکیه از سخنرانان این مراسم بودند

جیسون کنی وزیر چندفرهنگی کانادا و فلکناز اوجا نماینده پارلمان ترکیه از سخنرانان این مراسم بودند

در فواصل اجرای برنامه‌ها، پیام های همبستگی نهادهای کانادایی و نیز انجمن های اتنیکی مقیم تورنتو قرائت می‌شد.

سخنرانان را یکی از مجریان برنامه ها معرفی می کردند، و سپس رئیس دوره‌ای TKCC، پیام مرکز را قرائت کرد که به وضعیت کردستان سوریه و نیز کردستان ترکیه و انتخابات برگزار شده ‌ترکیه که در آن برای اولین بار حزبی با نام و برنامه‌ی ‌اتحاد خلق‌های متکثر ترکیه به حد نصاب ۱۰ درصد از هفت خوان قانون انتخاباتی ترکیه گذشته و به عنوان حزب HDP به پارلمان ترکیه راه یافته، که در آن نماینده گان ارمنی و آسوری و ایزدی و به خصوص این که ۳۲ نماینده‌ی این حزب از کل ۸۰ نماینده‌ی حزب، بزرگترین فراکسیون زنان را در پارلمان ترکیه تشکیل می دهند، صحبت راند. ایشان در ضمن از حضور نماینده‌ی پارلمان ترکیه از شهر دیاربکر فلک‌ناز اوجا و نیز وزیر  چند فرهنگی کانادا، آقای جیسون کنی در مراسم خبر داد و مقدم آنان را گرامی داشت.

آن‌گاه مجری برنامه بیوگرافی جیسون کنی را قرائت کرد و او را برای سخن‌رانی دعوت کرد. جیسون کنی ضمن تبریک پیروزی حزب دمکراتیک خلق‌ها در پارلمان ترکیه و اشاره به پیروزی مبارزان کوبانی و نیز مبارزه ی ی پ جی . ی پ ژی در مبارزه با داعش و نیز دفاع آنان از اقلیت های خاورمیانه در روژآوا، به ملاقات خود با نماینده پارلمان حزب دمکراتیک خلق‌ها از دیار بکر، فلک‌ناز اوجا، اشاره داشت که گفت که چه قدر تحت تأثیر شخصیت، گذشته ی مبارزاتی و کنش‌گر وی چه زمانی که در معیت حزب لینک آلمان De Linke  و چه زمانی که به ترکیه بازگشته و در کردستان عراق و سوریه به پیکار مشغول است، قرار گرفته است. او مبارزه با داعش را وظیفه‌ای بین المللی و اید‌ئولوژی جهادیستی را خطری بزرگ برای بشریت خواند.

او با درود به مبارزان روژآوا و نبرد سترگ و سهمگین‌شان با داعش، به نقش نیروی هوایی کانادا پرداخت که در مجموع ۲۰۰۰ سورتی ـ حمله‌ی ـ پروازی علیه مواضع داعش در عراق و ترکیه داشته است، اشاره کرد. جیسون کنی اضافه کرد که حزب وی، حزب محافظه‌کار در صورت پیروزی در انتخابات، عملیات کانادا در سوریه و عراق علیه داعش را ادامه خواهد داد.

از نکته ی مثبت این سخن‌رانی حداقل در این مکان و مناسبت، عدم حمله به مواضع ظاهرن مغشوش احزاب رقیب ان دی پی و حزب لیبرال، که حاضر به انجام اقدام علیه داعش نبوده و نیستند، بود.

سخن‌ران بعدی، نماینده‌ی شهر آمد(با نام ترکی دیار بکر) فلک‌ناز اوجا Falaknaz Uca بود که در میان تشویق شدید حضار به صحنه آمد و سخن‌رانی غرائی کرد و اعلام کرد من بدین‌جا آمده‌ام تا با خلق‌ام در این جا صحبت کنم و حرارت مبارزاتی که در آن گوشه از منطقه در جریان است را این‌جا منتقل کنم.

صحبت های فلک‌ناز با تشویق ممتد حضار قطع می‌شد. او در سخنانش به نکات بسیار پراهمیتی پرداخت، و به دلیل این‌که مصاحبه ی مفصل شهروند با فلک‌ناز در شماره های آتی منتشر خواهد شد، از ذکر آن‌ها در این گزارش خودداری می کنیم.

این برنامه تا دیرگاهان و نیمه‌های شب ادامه داشت.