فلک ناز اوجا اولین زن کُرد یزیدی نماینده مجلس ترکیه از حزب دمکراتیک خلق ها است

هشتم ماه اوت ۲۰۱۵ مراسم گرامی‌داشت صلح و دوستی خلق‌ها در پارک ارلزکورت تورنتو واقع در سنت کلر و کالادونیا با شرکت صدها نفر و ده‌ها سازمان اجتماعی و فرهنگی برگزار شد. جامعه ی کردهای تورنتو نیز از شرکت کنندگان در این مراسم بودند و یکی از سخنرانان نیز فلک ناز اوجا،Feleknas Uca نماینده ی مجلس ترکیه از حزب دمکراتیک خلق ها HDP بود. او از کردهای یزیدی متولد آلمان و نماینده ی شهر دیاربکر ترکیه است.

پس از این مراسم، فرصت را غنیمت شمرده و با ایشان گفت وگویی درخصوص وضعیت سیاسی ترکیه انجام دادم. رحمان تابان زحمت ترجمه را برعهده داشت که از ایشان سپاسگزارم.

 

فلک ناز اوجا

فلک ناز اوجا

ضمن تشکر از فرصتی که در اختیار نشریه ی شهروند برای انجام این مصاحبه گذاشتید، لطفن برای آشنایی خوانندگان،  از خودتان و  دغدغه های زندگی تان بگوئید.

ـ   من فلک ناز اوجا هستم. متولد کشور آلمان (۱۹۷۶ ـ از یک خانواده ی ایزدی) تحصیلاتم را در کشور آلمان تمام کردم. رشته تحصیلی ام در رابطه با پزشکی بود و به عنوان دستیار پزشک در آلمان کار می کردم. در سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۰۹ به عنوان نماینده مجلس کشور آلمان از طرف حزب چپ لینک (Die linke) درپارلمان اروپا بودم. در طی کارم در اتحادیه اروپا، عضو کمیسیون های مختلف زنان، دانشجویان، اتحادیه ضد جنگ و هم چنین در رابطه با اعدام هایی که در کشورهای خاورمیانه (ایران) می شد فعال بودم و همیشه در صف اول این اعتراضات قرار داشتم و اعتراضات را به جلسات اتحادیه اروپا می بردم. در سال ۱۹۹۹ از اتحادیه اروپا بیرون آمدم و یک موسسه غیرانتفاعی در رابطه با زنان و کودکان آسیب پذیر و تحت فشار (چه در خانواده و چه در جامعه) تاسیس کردم. در عین حال در حال حاضر در ترکیه معاون سازمان DTK سازمان دموکراتیک خلق ها هستم و از هفتم جون امسال به عنوان نماینده شهر دیاربکر به مجلس ترکیه راه یافتم.

 

در حال حاضر  توازن احزاب و نیروهای سیاسی در ترکیه چگونه است؟

ـ در هفتم جون در ترکیه انتخابات انجام شد، چهار حزب سیاسی به مجلس راه یافتند: HDP – MHP – CHP – AKP

HDP برای اولین بار در تاریخ ترکیه با انتخاب هشتاد نماینده با وجود سد انتخاباتی که ۱۰% بود (در ترکیه ملاک رفتن احزاب به پارلمان کسب۱۰% آرا پارلمانی است)، با به دست آوردن ۱/۱۳ درصد آرای عمومی به پارلمان راه یافت.

هم اکنون دولت حاکم ترکیه به خاطر از دست دادن کرسی هایش نتوانسته با یک حزب دیگری کنار بیاید و یک حکومت ائتلافی درست کند، به نظر می رسد که این امر ما را به دوره دوم انتخابات بکشاند. [این مصاحبه زمانی انجام شد که تاریخ انتخابات معلوم نشده بود ولی اکنون مشخص شده که انتخابات اول اکتبر ۲۰۱۵ انجام می شود. مترجم]

بیشتر می خواهم خواننده های شهروند را در رابطه با حزبمان HDP آگاه کنم.

در ترکیه قانون اساسی فقط به یک زبان، یک دین، یک پرچم اجازه می دهد. حزب ما اعتقاد دارد که در ترکیه، ملیت ها، زبان ها، گویش ها و دین های متفاوتی وجود دارند و زندگی می کنند و ما معتقدیم که هر قشر جامعه باید در مجلس نمایندگی بشوند، که در این رابطه حزب ما خیلی موفق بوده و توانسته نمایندگی تمامی لایه های اجتماعی مختلف ترکیه را در خودش جای دهد. ما پلاتفرمی را ایجاد کردیم که هر کسی بتواند با هر تفکری در این حزب جایی پیدا کند. ما مخصوصاً تمرکز خیلی شدیدی روی انتخاب زنان داشتیم که در این انتخابات توانستیم از ۸۰ نماینده ای که به مجلس فرستادیم ۳۲ نماینده را زنان تشکیل دهند. (۱۸% کل آرای عمومی)

 

فلکناز اوجا و رحمان تابان که سخنان او را ترجمه کرد

فلکناز اوجا و رحمان تابان که سخنان او را ترجمه کرد

چشم انداز وضعیت روابط بین کوردها و دولت اردوغان را چگونه ارزیابی می کنید؟ آینده ی سوریه و آینده ی کردهای سوریه را در کوتاه و دراز مدت  چگونه می بینید؟

 

ـ اکنون ترکیه دو راه در پیش دارد یکی این که پروژه صلحی را که در ترکیه وجود داشت دوباره به حالت عادی برگرداند و یا انتخاب دومش که ترکیه را به سوی یک آشوب همه جا گیر و به لبه ی پرتگاه می رساند.

هم چنان که اطلاع دارید در نوروز سال ۲۰۱۳ نامه ای از آقای عبداله اوجالان پخش شد که در آن پروژه صلحی پیشنهاد شد که تا چند روز اخیر با وجود مشکلات فراوانی که داشت از جنگ و خونریزی در ترکیه کاسته بود.

در این رابطه کشور ایران هم بایستی شرایط دو کشور ترکیه و سوریه را مجدداً بازبینی کند و سیاستمداران ایران بتوانند کشور را به سوی دموکراتیزه شدن ببرند در غیر این صورت مطمئناً این تغییراتی که در ترکیه و سوریه از طرف کردها پیش می آید گریبانگیر ایران نیز خواهد شد. همچنان که می دانید دولت ایران از حکومت سوریه پشتیبانی می کند و در این رابطه از پیشرفت هایی که خلق کُرد در مبارزه با گروه تروریست داعش به دست می آورد چشم پوشی می کند. دولت ایران نباید به کانتون هایی که کردها در سوریه در سه استان به وجود آورده اند به عنوان یک قدرت منطقه ای بی توجه باشد.

 

در رابطه با دولت ترکیه، شاید این سئوال مطرح شود که با توجه به این‌که علی‌رغم خواستگاه اسلام گرایی خودش، به هر ترتیب بر جامعه‌ای سکولار حکومت می‌کند ـ جامعه‌ای که از هر جهت ایده‌آل یک گروه اسلام گرای جهادی نیست ـ  ترکیه بر چه اساس می‌تواند به چنین گروهی خوشبین باشد؟

Feleknas-Uca--HDP

ـ در چند ماه اخیر خیلی مدارک که ارتباط دولت ترکیه و داعش را ثابت می کنند به دست آمده اند. سهولت رفت و آمد این گروه از مرزها، استفاده از بیمارستان های ترکیه توسط این گروه در شهرهای مختلف ترکیه، تبلیغ آشکار این گروه در نماز جمعه شهرهای ترکیه و عضوگیری بین جوانان.

در این رابطه دولت ترکیه باید مجدداً سیاست داخلی اش را بازبینی کند که با وجود صدها جوان ترک در این گروه تروریستی، ترکیه بایستی بین این گروه تروریستی و کانتون های کردنشین انتخاب درستی بکند. خیلی مشخص است که وجود منطقه ای آزاد در غرب سوریه به نام کردستان، صلح و آرامش را در مرزهای ترکیه و داخل کشور ترکیه تضمین خواهد کرد و برعکس آن وجود این گروه در هم جواری ترکیه چیزی به جز کشتار و قتل مردم ترکیه را در بر نخواهد داشت. ترکیه باید به این دو موضوع خوب فکر کند.

 

چه مکانیزم های بین المللی برای حمایت از جامعه  کرد ترکیه و کسب حقوق برابر با بقیه ملیت ها و مردم مختلف با قومیت های مختلف وجود دارد؟

ـ یکی از اساسی ترین خواسته های ما از این کشورها فشار به دولت ترکیه از طریق دیپلماتیک است تا حملات خود را بر کرُدها هر چه زودتر متوقف کنند و ترکیه را مجبور کنند به میز مذاکره برگردند. خواست ما از این دولت ها این است که مثل یک طرف سوم در مذاکرات همانند یک گروه ناظر در این گفت وگوها با ما سهیم باشند.

 

 

با توجه به این که قبلن ترکیه از پذیرش کشوری مثل امریکا به عنوان ناظر، سر باز زده، آیا بهتر نیست از کشوری بی طرف مثل “هندوستان” به عنوان ناظر نام ببرید؟

ـ هیچ کشوری بی طرف نیست، همه کشورها یک رابطه سیاسی و اقتصادی با کشور ترکیه دارند. برای ما مهم نیست که این ناظر سیاسی چه کشوری است به شرطی که نتایجی که از میز مذاکرات به وجود می آید را به مرحله اجرا در بیاورد. به نظر من این شدنی است و حتی در ۲۴ ساعت و دلیلش هم این است که خلق کُرد و هم چنین ترک در ترکیه آمادگی یک صلح پایدار در ترکیه را دارند.

 

به چه منظور به کانادا آمده اید؟

ـ برای شرکت در فستیوال سالانه کُردها در شهر تورنتو به کانادا آمدم تا از نزدیک با مردم کُرد در تورنتو آشنا شوم. در طی این سفر چند دیدار دیپلماتیک هم با سیاستمداران کانادا داشتم. مطمئناً این روابط ادامه خواهد داشت، کشور کانادا نقش اساسی در جنگ با داعش دارد.

می دانم که کشور کانادا هم در ماه های آینده انتخابات سراسری برگزار می کند، این گفتگوهای ما در فرصت زمانی بعد از انتخابات کشور کانادا ادامه خواهد داشت و امیدواریم که کشور کانادا هم چنان بر نقشی که در جنگ با داعش پیش گرفته مصرانه ایستادگی کند.

در پایان ضمن عرض سلام و ادب به یکایک خواننده های عزیز مجله شهروند از این مجله متشکرم که این فرصت را به من داد تا پیامم را به خوانندگانش منتقل کنم.

 

 

ما هم از شما برای فرصتی که در اختیار خوانندگان فارسی زبان ما گذاشتید تا با وضعیت سیاسی ترکیه در حال حاضر آشنا شوند، متشکریم و برای تان سفری خوب و اقامتی خاطره انگیز در کانادا آرزو می کنیم.