در سالیان اخیر با پیشرفت علم پزشکی شاهد تغییر و تحولات بسیاری در حرف و مشاغل متفاوتی بودیم که بسیار تاثیرگذار و مثبت بوده است. در این میان صنعت بیمه هم بی نصیب نبوده و از ثمرات آن بهره مند شده است. در سال جاری یکی از شرکت های بیمه کانادایی که به بیمه کردن اموال و اشیاء گرانبها (شخصی و تجاری) شهرت دارد اعلام کرد که از حالا به بعد برای حفظ حقوق خریداران بیمه به یک عمل کاملا نو و خارق العاده اقدام کرده که در صورت سرقت و یا ناپدید شدن اموال گرانقیمت امکان ردیابی و کشف آنها بسیار آسان خواهد شد.

در ادامه این بحث مدیر عامل شرکت بیمه از آلستر راسل رئیس هیات مدیره شرکت “آیدنتا دی ان ای” کمک گرفت تا در تشریح پزشکی این محصول به ایشان کمک کند. در جلسه خبری که به همین منظور تشکیل شده بود آقای راسل به خبرنگاران گفت که سالها است که از “دی ان ای” برای تعیین هویت استفاده می شود و این مطلب نشان از دقت و منحصر به فرد بودن این روش تشخیصی دارد و حالا در طرح خاصی این شرکت با شرکت بیمه مربوطه شروع به همکاری کرده اند. در این کار “دی ان ای” صاحبان به اشیاء گرانبهایشان الصاق می شود و در صورت دزدیده شدن آنها پلیس و نیروهای انتظامی که به اطلاعات مربوطه مجهز باشند می توانند به راحتی موارد را ردیابی کنند.

مارک گاردیو مسئول عالی رتبه پزشکی قانونی بخش شیمی در جلسه خبری در تایید این روش سخنانی ایراد کرد و گفت در حال حاضر شرکت “آیدنتا دی ان ای” در می سی ساگا انتاریو آماده است تا این محصول را برای تولید انبوه در اختیار مسئولان بیمه ای قرار دهد.ring

روش استفاده و کدگذاری بسیار ساده است و به هیچ عنوان امکان از بین بردن آن نیست و صاحب اموال گرانبها تا آخر عمر مالکش شناخته می شود. بعضی از حقوقدانان حتی پا فراتر نهاده و معتقدند که وراث نیز با در دست داشتن مدارک تشخیص هویت قادرند اموال کشف شده را صاحب شوند.

در ادامه این بحث بعضی از کارشناسان به عدم صلاحیت این طرح رای دادند چرا که “دی ان ای” در هوای آزاد قابلیت ثبات ندارد و از بین می رود ولی آقای راسل با عطف به فیلم تخیلی ولی کاملا علمی ژوراسیک پارک اعلام کرد که با پوشش های خاصی می توان “دی ان ای” را برای سالیان متمادی(بیش از ۲۵۰ سال) در هوای آزاد هم حفظ کرد.

کارشناسان این طرح ابداع دیگری هم کرده اند و آن این است که می توان از “دی ان ای ” به مثابه جوهر استفاده و روی اموال گرانبها دست خط یا یادگاری خاصی را حک کرد تا در زمان لازم بتوان به این آدرس هم اشاره کرد. اگر برای ازدواج یا مناسبت خاصی گردنبند یا دستبند گرانقیمتی خریدید، می توانید با “دی ان ای” خود روی آن برای همسرتان چیزی حک کنید که برایش همیشه باقی بماند و این نوشته علیرغم اینکه از چشم همه پنهان است ولی با نور ویژه ای قابل خواندن است. اگر کنجکاو هستید که از هزینه اش مطلع شوید بدانید که در تولید انبوه این حکاکی برای شما یا شرکت بیمه تان چیزی حدود ۲۵ دلار تمام می شود. بعد از این اقدام، خریدار بیمه قادر است عکس مال بیمه شده به همراه لیست قیمت و کیت “دی ان ای” خود را برای شرکت بیمه بفرستد و تا آخر عمر خیالش آسوده باشد.

ولی کار به اینجا خاتمه نیافت عده ای که به همه چیز شک دارند با مخالفت با این طرح علت تشکیل آن را فقط تبهکاری اطلاعاتی دانستند و گفتند که شرکت بیمه قصد دارد به اطلاعات “دی ان ای” افراد دسترسی یابد که حالا سهل و ارزان هر چه خواسته به دست آورده است.

البته هر طرح نو و ابداع و اکتشافی در ابتدا دارای مخالفانی است که همواره به همه چیز مشکوک و بی اعتماد هستند.

 

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com