انتخابات ۲۰۱۵

بخش هفتم

استفن هارپر، بیست و دومین نخست وزیر کانادا و رهبر محافظه کاران

 

ریشه ها و نسب خانوادگی هارپر به منطقه یورکشایر انگلیس می رسد

 

هارپر تنها نخست وزیری است که در تاریخ از « حق تعلیق» مجلس استفاده کرده است

 

هارپر عاشق هاکی است، دستی در موسیقی دارد، آواز می خواند و پیانو هم خوب می نوازد

 

دهه نخست وزیری هارپر، دوره ای استثنایی در تاریخ کاناداست

 

استفان هارپر

استفان هارپر

استفن هارپر سیاستمدار ۵۶ ساله در روز ششم فوریه ۲۰۰۶ در سن ۴۷ سالگی، پس از پیروزی حزب محافظه کار که رهبری آن را بر عهده داشت و هنوز دارد به عنوان بیست و دومین نخست وزیر کانادا سوگند خورد و از آن زمان تا کنون با دو پیروزی پی در پی دیگر همچنان نخست وزیر کاناداست. در انتخابات ۲۰۰۸ با به دست آوردن کرسی های بیشتر بازهم مانند ۲۰۰۶ به دولت اقلیت رسید، اما در انتخابات ۲۰۱۱ با به دست آوردن ۱۶۶ کرسی حزب محافظه کار را به حکومت اکثریت رساند. هارپر با وجود سن کمی که هنگام قدرت گیری داشت، سیاستمدار کارآزموده ای بود و اکنون پس از حدود یک دهه نخست وزیری، پخته تر هم شده است.

استفن جوزف هارپر در روز ۳۰ آوریل سال ۱۹۵۹ در تورنتو به دنیا آمد و در همین شهر هم سال های کودکی و نوجوانی اش را گذرانده است. مادرش مارگارت و پدرش جوزف هاریس هارپر ریشه های خانوادگی شان به منطقه یورکشایر انگلیس می رسد. نیای پدری هارپر در سال ۱۷۸۴ به کانادا، به منطقه ای در نوا اسکوشیا مهاجرت کرده و به عنوان قاضی صلح کار می کرده است. آن منطقه امروز استان نیوبرانزویک شده است. پدر هارپر به عنوان حسابدار برای شرکت نفتی امپریال کار می کرده است. هارپر پس از دوران دبیرستان به آلبرتا می رود. در کارشناسی اقتصاد را از دانشگاه ادمونتون و کارشناسی ارشد همین رشته را از دانشگاه کلگری در سال ۱۹۹۳ می گیرد.

هارپر در سالهای نوجوانی علاقه ای به سیاست نداشته است اما کم کم و در اوائل سال های هشتاد در دوران پیر الیوت ترودو به عضویت شاخه جوانان حزب لیبرال در می آید، اما خیلی زود این حزب را ترک می کند. بعد از این تجربه، کمی جدی تر به سیاست می پردازد. مدتی رئیس دفتر جیمز هاوکز، نماینده صاحب نام حزب محافظه کاران پیشرو می شود اما در سال ۱۹۸۵ از این کار هم دست می کشد. هارپر به حزب رفرم و همکاری با پرستون منینگ، بنیانگذار این حزب می پردازد و برای نخستین بار به کاندیدایی این حزب به رقابت با جیمز هاوکز، رئیس سابقش در انتخابات ۱۹۸۸ بر می خیزد، اما شکست سختی می خورد در حالی که هاوکز ۳۲ هزار و ۲۵ رای به دست می آورد، هارپر به ۹ هزار و ۷۴ رای می رسد. خانم دبورا گری اولین کسی است که در سال ۱۹۸۹ از حزب رفرم به نمایندگی مجلس انتخاب شد و هارپر دستیار اصلی و نویسنده نطق های او می شود. کار با این دو نماینده تجربه ارزشمندی برای هارپر جوان بوده است. هارپر سیستم پارلمانی کانادا را خیلی خوب می شناسد. بجز سامان پارلمان، مبارزات انتخاباتی و انتخابات را هم به خوبی در شکل ها، موقعیت های مختلف و برای مقام های مختلف تجربه کرده است. برای نخستین بار پس از سالها کار در حاشیه امور سیاسی و تجربه آموزی در سال ۱۹۹۳ کاندیدای مجلس می شود و کرسی حوزه انتخاباتی کلگری غربی را با تعداد آرای قابل توجهی از آن خود می کند. بجز انتخابات سال ۱۹۹۷ ، در انتخابات ۲۰۰۲ و بعد از آن در تمام انتخاباتی که برگزار شده توانسته از حوزه کلگری جنوب غربی به مجلس راه یابد.

در اواخر سالهای نود تا حدود سال ۲۰۰۲ به گروه لابی گرانی به نام « ائتلاف ملی شهروندان» پیوست و به کار لابی گری مشغول بود. در دوره اولی که به مجلس راه یافت از سوی حزب رفرم کاندیدا بود و بعد زمانی که به آلیانس کانادایی ها پیوست و در سال ۲۰۰۲ به جانشینی استاک ول دی به رهبری آن رسید. به کاندیدایی این حزب در انتخابات حضور یافت تا انتخابات ۲۰۰۴ که پس از آنکه بالاخره همه دست راستی ها و محافظه کاران غرب، شرق و آتلانتیک کانادا را با ادغام آلیانس و حزب محافظه کاران پیشرو یک کاسه کرد و حزب محافظه کار را در ماه مارس ۲۰۰۴ شکل داد، از سوی این حزب و به عنوان رهبر آن نماینده مجلس و البته رهبر اپوزیسیون رسمی دولت اقلیت لیبرال به رهبری پل مارتین شد.Harper

در سال ۲۰۰۶ در ائتلافی با ان دی پی و بلوک کبکوا به حزب لیبرال رای عدم اعتماد داد و در انتخابات همان سال حزب خود را با ۱۲۷ کرسی به حکومت اقلیت رساند. اگر با دقت خط سیر حرکت و کارنامه هارپر را تا ۲۰۰۶ نظری بیندازیم، این هدف اصلی بوده که استفن هارپر داشته و به آن هم رسیده است.

در انتخابات ۲۰۰۸ توانست با ۱۴۳ کرسی به دولت اقلیت برسد. در اوائل دسامبر ۲۰۰۹ وقتی متوجه شد که احزاب مخالفش قصد دارند با رای عدم اعتماد دولتش را ساقط کنند، از خانم میکل ژان، فرماندار کل وقت خواست تا مجلس را تعلیق کند. مجلس از ۲۹ دسامبر ۲۰۰۹ به حالت تعلیق درآمد. هارپر اولین نخست وزیر تاریخ کاناداست که از این گزینه و قدرت قانونی نخست وزیران برای جلوگیری از سقوط نابهنگام دولتش (به لحاظ موقعیتی که داشت) استفاده کرده است. مسئله ائتلاف احزاب مخالف منتفی شد. در جریان المپیک زمستانی ۲۰۱۰ ونکوور و تا سوم مارس ۲۰۱۰ مجلس در حالت تعلیق ماند. اعتراضات، مخالفت ها و تظاهرات زیادی علیه تعلیق مجلس انجام شد، اما هارپر موفق شد با ایجاد این وقفه هم بر طول عمر دولتش بیفزاید و هم برای انتخابات آماده شود. در ۲۵ مارس ۲۰۱۱ دولت اقلیت هارپر با رای عدم اعتماد سقوط کرد. در انتخابات دوم ماه مه ۲۰۱۱ اما هارپر موفق شد ۱۶۶ کرسی به دست آورد و به دولت اکثریت برسد و اکنون پس از چهار سال روز ۱۹ اکتبر کانادایی ها دارند پای صندوق های رای می روند که نمایندگان پارلمان و دولت آینده را انتخاب کنند.

دوران زمامداری حدودا ده ساله استفن هارپر در تاریخ کانادا به نظر بسیاری از تحلیلگران دورانی استثنایی و بسیار متفاوت بوده است. گمان عمومی بر این است که هارپر کانادا را به شکلی درآورده که کمتر شباهتی به کانادایی که همه می شناسند، دارد. خود هارپر اما به نظر می رسد هنوز برای گروهی شخصیتی ناشناخته است. ویلیام جانسون که بیوگرافی هارپر را در بیش از ۵۰۰ صفحه منتشر کرده، درباره شخصیت هارپر تحقیقات گسترده ای کرده است و در قسمتی از کتاب خود « استفن هارپر و آینده کانادا» ضمن دادن تصویر شخصیتی بی نظیر از هارپر درباره او اینگونه نوشته است: «هارپر سیاستمدار بی نظیری است که همانند پیر ترودو آموخته که قدرت سیاسی داشته باشد. مانند ورزشکاری که برای مسابقات المپیک تمرین می کند. با همه اینها بطور طبیعی یک سیاستمدار نیست و هیچگاه واقعا نمی خواسته یک رهبر سیاسی باشد.»

استفن هارپر در سال ۱۹۹۳ با خانم لورین تسکی ازدواج کرده و این زوج دو فرزند دارند. خانم لورین تسکی پیش از این یک بار ازدواج کرده بوده است. هارپر مانند اکثریت کانادایی ها به هاکی بسیار علاقمند است. آشنایی هارپر با هاکی اما بسیار تخصصی است. او کتابی درباره هاکی به نام «بازی بی نظیر: لیف فراموش شده و اوج گرفتن پروفشنالیسم در هاکی» نوشته که بسیار تخصصی است و در سال ۲۰۱۳ منتشر شد. او از طرفدران جدی تیم هاکی میپل لیف تورنتوست. هارپر دستی هم در موسیقی دارد. پیانو می نوازد و خواننده آماتور نسبتا خوبی است که علاقه ویژه ای به بیتل ها دارد.

استفن هارپر در مقام رهبری حزب تازه زاد محافظه کار کانادا با درنظر گرفتن آبروریزی و فساد مالی لیبرال ها با شعار «مسئولیت پذیری، شفافیت و مبارزه با فساد» در مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۰۶ وارد شد و موفق شد به حکومت اقلیت و نخست وزیری برسد، اما کارنامه این سیاستمدار که اکنون نزدیک به یک دهه است که رهبری کانادا را در دست دارد، از چه قرار است.

بررسی کارنامه هارپر مقوله مفصلی است. در شماره آینده به آن می پردازیم.