۵۹۰ تولیدکننده بین المللی مدرن ترین وسایل موتوری و غیرموتوری سفر، با ۱۳۰ مارک مختلف و ۲ هزار خودرو امسال از ۲۸ اوت تا ۶ سپتامبر در نمایشگاه کاروان دوسلدورف آلمان شرکت کردند

 

نمایش کاروان های غول پیکر ۱۸ چرخ، ون های سفری مجهز به امکان خواب و پخت و پز، خانه های سیار و کاروان های تاشو با قیمت هایی بین ۵ هزار تا بیش از یک میلیون یورو، آخر اوت هرسال ده ها هزار عاشق ماجراجویی و سفر را از سراسر جهان به دوسلدورف می کشد.

Caravan-exhibition--germany-H2

کانادایی ها و هلندی ها بیش از همه ملت های جهان به استفاده از کاروان برای سفر و سپری کردن تعطیلات در کمپینگ ها شهره اند، اما بزرگ ترین نمایشگاه بین المللی کاروان، هر سال در اواخر اوت و اوایل سپتامبر در شهر دوسلدورف آلمان برگزار می شود. البته دوسلدورف در نزدیکی مرز هلند نیز قرار گرفته است. امسال نیز، این نمایشگاه با تازه ترین پدیده های جهان سفر و کمپینگ و کاروان از ۲۸ اوت تا ۶ سپتامبر در دوسلدورف برپا بود.

 

در این نمایشگاه که یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های سالانه آلمان است، امسال ۵۹۰ تولیدکننده بین المللی با ۱۳۰ مارک و ۲ هزار خودرو حضور داشتند. علاوه بر این بازدیدکنندگان می توانستند مجموعه بزرگی از قطعات و تجهیزات خودروهای سفری، چادر، خانه های قابل انتقال و کاروان های تاشو را تماشا کنند یا سفارش بدهند.

 

خانه های ۱۸ چرخ!

 

نخستین نکته ای که در اولین نگاه به حدود ۱۵ سالن بزرگ نمایشگاه جلب توجه می کرد، افزایش شدید قیمت ها نسبت به سال های گذشته بود. در مقایسه با ۴ سال قبل، این افزایش قیمت در مواردی به حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد می رسید. برخی از بازدیدکنندگان به شوخی می گفتند کمبود فضاهای مسکونی در آلمان و اروپا باعث گرانی کاروان ها، چادرها و خانه های قابل انتقال نیز شده است.

 

نظری به کاروان های بزرگ و کوچکی که امسال در نمایشگاه عرضه شدند نشان می داد که این شوخی خیلی هم دور از واقعیت نیست. بعضی از کاروان های مجهز و سوپرلوکس، با طول ۱۲ تا ۱۸ متر و عرض ۲ متر و نیم و ارتفاع چهار متر، و حجمی تا حدود ۱۸۰ متر مکعب، هیچ چیز از یک خانه تمام عیار کم نداشتند. تنها تفاوت آن ها با یک خانه مسکونی تمام عیار این است که سوار بر ۴ تا ۱۸ چرخ می توانند در جاده ها به حرکت در آیند و به زندگی کسی که توان خرید و رانندگی آن ها را داشته باشد، تنوع و تحرک سرشار ببخشند.

 

یک نمونه از این کاروان های مجهز، لوکس و موتوریزه “پرفورمانس اسپرتیو” بود که شرکت فولکنر در شهر ووپرتال آلمان آن را عرضه کرده بود. این کاروان بر روی شاسی یک اتوبوس مرسدس بنز موتور عقب با قدرت ۴۸۰ اسب سوار شده و دارای دنده نیمه اتوماتیک بود. این مرکب غول آسا قبله آمال میلیونرهایی بود که در هیچ فصلی از سال نمی خواهند از سفر چشم بپوشند. وسط این کاروان موتوریزه و سوپرلوکس گاراژی برای خودروی سواری و همچنین انباری برای وسایل اسکی، موج سواری و غواصی پیش بینی شده بود. یک ژنراتور دیزلی بسیار آرام ۵ کیلووات برق برای کاروان تولید می کرد و برای بی نیاز کردن خانه سیار از برق محلی، یک مولد برق خورشیدی یک کیلوواتی نیز بر آن افزوده شده بود. آشپزخانه و سرویس غذاخوری کامل، حمام و توالت سوپرلوکس، مبلمان چرم طبیعی با ظریفکاری های ویژه و اتاق خواب های اشرافی جزئی از این کاروان بودند که یکی از گران ترین کاروان های نمایشگاه امسال بود و یک میلیون و ۲۳۰ هزار یورو قیمت داشت. چیزی برابر قیمت سه آپارتمان ۸۰ متری نوساز در شهرهای بزرگ آلمان. کاروان حتی به پیانو هم مجهز بود.

Caravan-ex

ویلاهای سیار با استخر روی سقف

 

در سال های گذشته، در نمایشگاه دوسلدورف حتی کاروان های دو طبقه ای دیدم که طبقه اول آن شامل مهمانخانه و آشپزخانه و توالت میهمان می شد و در طبقه دوم سه اتاق خواب مجهز وجود داشت. سقف کاروان نیز، به شکل یک تراس طراحی شده بود که یک استخر کوچک هم داشت تا صاحب و میهمانان کاروان هرجا مستقر شدند اگر هوا خوب بود بتوانند آن را پر از آب کنند و به شنا بپردازند. قیمت آن کاروان که من آن را در گزارش خود ویلای سیار نامیده بودم، نزدیک به ۲ میلیون یورو و برابر نرخ دو ویلای درست و حسابی در آلمان بود.

 

همه این تجهیزات لوکس ویژه میلیونرها در کاروان های کوچک تر وجود ندارد، اما آن ها نیز، در حجمی کوچک تر بهترین امکانات رفاهی را در اختیار “کولی های مدرن و پولدار” می گذارند. آشپرخانه، حمام، آب گرم، امکان پخت و پز، کمدهای متعدد برای لباس و ظروف و اتاق خواب های مجزا در ابعادی کوچک تر، اما همانطور شیک و لوکس در همه هست. گاراژ هم ظاهرا دیگر به بخشی از همه کاروان های متوسط تبدیل شده است.

 

شرکت های تولیدکننده کاروان فقط به میلیونرها فکر نمی کنند. آن ها، با توجه به نیاز بازار، تولیدات خود را در عرصه کاروان های موتوریزه، کاروان هایی که به دنبال خودرو کشیده می شوند، کاروان های تاشویی که باز هم به دنبال خودرو کشیده می شوند و بسیار سبک هستند و حتی کاروان های شناور گسترش داده اند و در خور هر بودجه ای، مرکب تازه ای روانه نمایشگاه کرده اند. نرخ این کاروان های موتوریزه کوچک تا متوسط (با طول ۴ متر تا ۷ متر و نیم بسته به تجهیزات و سیستم های حرارتی و کامپیوتری و نوع مبلمان آن ها، از ۳۳ هزار تا حدود ۲۰۰ هزار یورو در نوسان است.

 

کوچکترین کاروان موتوریزه

 

فولکس واگن کدی ظاهرا کوچک ترین کاروانی بود که امسال عرضه شد. یک خودروی شهری خانوادگی برای ۵ نفر که به سادگی به یک کاروان کوچک با امکان خواب تبدیل می شود. تانک آب، یک میز و چهار صندلی در زیر تختخواب و همینطور جایی برای همراه برداشتن وسایل پخت و پز تجهیزات همراه این مرکب کوچک هستند. اما از آشپزخانه و دوش و توالت در آن خبری نیست. ۳۳ هزار یورو قیمت این کوچولو است، اما بسیاری از شهروندان متوسط داشتن آن را ترجیح می دهند، زیرا هم خودروی شهری است و هم حداقل امکانات را برای یک سفر ماجراجویانه فراهم می کند.

 

هنگامی که در عقب این ون را باز می کنید، به آن چادری نصب است که به راحتی باز می شود و می توانید میز و چهار صندلی و وسایل پخت و پز را در آن قرار دهید و طول روز زیر سایه آن بنشینید.

Caravan-ex-2

کاروان شناور برای خشکی و دریا

 

یکی دیگر از پدیده های جالب نمایشگاه امسال، کاروان شناور “اف جی” ساخته شرکت سالاندر بود. این کاروان دومنظوره به ویژه توجه کسانی را جلب می کرد که در کنار طبیعت گردی و سفرهای معمولی در خشکی، دوست دارند بتوانند در آب نیز حرکت کنند. این کاروان باید به دنباله خودرو بسته شود، اما یک موتور خارجی هم دارد که با کمک آن می تواند روی آب شنا کند. ساده ترین نوع این کاروان حدود ۱۸ هزار یورو قیمت دارد. تجهیزات داخلی این کاروان را خریدار می تواند بسته به بودجه و نیازهای خود انتخاب کند. امکانات پخت و پز و ظرفشویی، دوش، توالت، وسایل کباب کردن و سیستم صوتی و تصویری از جمله این تجهیزات هستند.

 

ارزان ترین و کوچک ترین کاروان غیر موتوری را امسال شرکت کولبا از کشور لیتوانی روانه نمایشگاه کرده است. این مینی کاروان آنقدر جمع و جور است که در هر گاراژی جا می گیرد. دیواره های این مینی کاروان از چوب است، اما مدل آلومینیومی آن نیز وجود دارد. کسانی که عاشق سفرند، اما بودجه اندکی دارند، می توانند ساده ترین نوع این کاروان را تنها با کمتر از ۵ هزار یورو مالک شوند.

 

کاروان تاشو

 

چادرهای سوار شده بر اسکلت های فلزی که در حالت بسته به صورت یک مکعب مستطیل دنبال خودرو کشیده می شوند، به “کاراوان تاشو” یا “چادر دنباله” معروف هستند. این نوع کاروان ها به علت سهل تر بودن نگهداری و قیمت مناسب از دهه های گذشته طرفداران زیادی داشته اند و بار دیگر توجه بازدیدکنندگان نمایشگاه دوسلدورف را جلب کرده اند. امسال ده ها نوع از آن ها در نمایشگاه عرضه شدند. برخی از آن ها روی اسکلت خودشان باز می شوند و دارای جای خواب برای دو تا شش نفر هستند، اما برخی نیز برای خودروهای صحرایی طراحی شده اند که قسمت خوابشان روی سقف خودرو و قسمت زندگی روزانه شان در کنار خودرو باز می شود. یک نمونه از این کاروان های تاشو “تری داگ” ساخته شرکتی به همین نام است که به خاطر ویژگی های خود جلب توجه می کند. این کاروان تاشو را می توان در ابعاد ۹ تا ۳۶ متر سفارش داد. قیمت پایه آن نیز نزدیک به ۹ هزار یورو است.

Caravan-ex-1

در کاروان های جدید، حتی به همراهی حیوانات خانگی نیز فکر شده است. خریداران اگر مایل باشند در مسافرت ها سگ یا گربه خود را همراه ببرند، می توانند تمام تجهیزات لازم را بر ای همسفران چارپای خود جداگانه سفارش دهند.

 

سفارش محصولاتی که در نمایشگاه کاروان دوسلدورف عرضه می شود، مثل همه نمایشگاه های دیگر، ارزان تر تمام می شود. در عین حال برخی بانک ها نیز در نمایشگاه شعبه دارند و وام های کم بهره در اختیار خریداران قرار می دهند. به همین دلیل نمایشگاه دوسلدورف یکی از شانس های مهم را برای افزایش فروش سالانه شرکت های تولیدکننده فراهم می کند.

 

 

 

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.