کمیته فرهنگى کنگره ایرانیان کانادا، به مناسبت ٢١سپتامبر روز جهانى صلح، برنامه آموزشى براى روز یکشنبه ٢٧ سپتامبر تدارک دیده است. در این پیوند هفته ی گذشته با میترا صفارى مسئول کمیته فرهنگى کنگره ایرانیان کانادا، گفتگوى کوتاهی داشتیم که می توانید اینجا بخوانید.

این هفته برنامه هایی که در روز جهانی صلح برگزار می شود، معرفی می کنیم و نظر برگزارکنندگان آن را می شنویم.

 

کارگاه نقاشی: آرت کیو، نیلوفر افشار

peace-day-H1

آرت کیو(Art Cave) در سال ۲۰۱۳ توسط نیلو افشار و ناز رهبر تأسیس شد و در سال ۲۰۱۴ Elfie Kagfakis به آنها پیوست.

در این دو سال آرت کیو توانسته موفقیت هایی کسب کند که مورد توجه قرار گرفته و از طرف جامعه ایرانی و غیرایرانی برای ارائه برنامه دعوت شود از جمله در برنامه های جیک جیک مستون، تیرگان و Danforth Mosaic BIA شرکت داشته است.

نیلو افشار می گوید: در آرت کیو کلاس های مختلف هنری از جمله نقاشی، انیمیشن، داستان های تصویری به کودکان و بزرگسالان آموزش داده می شود. از سپتامبر امسال هم دو روز در هفته با مدرسه ی فردوس که در منطقه ی نورت یورک است، همکاری می کنیم.

افشار در مورد برنامه ای که برای روز جهانی صلح درنظر گرفته می گوید: در روز جهانی صلح، آرت کیو درنظر دارد که با کودکان یک سری فعالیت های هنری انجام دهد که در آن صلح، دوستی، همدلی، همکاری نشان داده خواهد شد.

هنر یک زبان بین المللی است که مرزی ندارد و انسانها را به هم نزدیک می کند.

برای اطلاعات بیشتر از وب سایت آنها دیدن کنید:www.art-cave.ca

 

کارگاه سفال: طاهره پیرو، مجسمه ساز و سفالگر

 

طاهره پیرو می گوید: سفالگری و کاشی کاری یک هنر سنتی است. می توان طرح و نقش های خیال انگیز را بر روی گل و سفال جان بخشید و جاودانه کرد. تاثیر طرح های خیالی بر روی گِل که ساده ترین و انتزاعی ترین هنرها است بسیار ماندگار است و چون از قدرت شکل پذیری و انعظاف پذیری بسیاری برخوردار است می تواند منعکس کننده اندیشه و تخیل ما از هر موضوعی باشد. در عین حال کار کردن با گل بسیار لذت بخش و دوست داشتنی است.

این هنرمند مجسمه ساز و سفالگر با اشاره به این موضوع که “اولین نشان صلح در سال ۱۹۵۸ به صورت سرامیک برای کمپین خلع سلاح هسته ای به وسیله اریک استن ساخته شد”، در مورد برنامه ای که برای روز صلح تدارک دیده می گوید:

به همین خاطر می خواهیم نمادها و برداشتهای خودمان را از صلح بر روی کاشی های سفالی حک کرده و ماندگار کنیم. کودکان بهترین سمبل و نشان صلح و دوستی هستند. تخیلشان قوی و قلبشان سرشار از محبت است. قرار است آنها نشانه ها، تصورات و برداشت های خودشان را از صلح و دوستی بر روی کاشی های گلی برجسته کنند و هیچ محدودیت ی در این پرواز خیال برای آنها که پرنده صلح هستند و از تخیل پیچیده و بی حدی برخوردارند وجود ندارد از یک برگ و شاخه درخت تا بینهایت دیدنی  نادیدنی در جهان .

 

فرزند پروری صلح جویانه ـ دکتر نسترن ادیب راد ‏  

 

در برنامه ی روز صلح ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ ظهر، دکتر نسترن ادیب راد، دارای دکتراى مشاوره و روان درمانى و مشاور خانواده و جوانان در ایران و کانادا، به مبحث “فرزندپروری صلح جویانه” می پردازد.

از او می پرسیم، چرا فکر می کنید پرداختن به موضوع صلح مهم است؟

می گوید: همانطور که می بینید جهان درگیر خشونت است و شاید چنین خشونتی در طول تاریخ بی سابقه است. به میزانی که بشر متمدن تر شده است خشونت در آن کاهش نیافته است. خشونت هایی که در خاورمیانه، کره شمالی، ایران، بین اقوام، مذاهب، ملیت ها، نژادها ، درون خود کشورها، همسایه ها، همشهری ها و حتی درون مدارس و خانواده به گوش می رسد و در رسانه ها منتشر می شود نشانگر گستره خشونت و عدم صلح گستری در پهنه های مختلف زندگی انسان قرن ۲۱ است.

علاوه بر آن بیماری های روانی، افسردگی، خودکشی که نوعی خشونت علیه خود است، طلاق و تعارضات خانوادگی و ده ها نمونه که نشانگر عدم وجود صلح در جامعه هست ضرورت هرچه بیشتر پرداختن به موضوع صلح را گوشزد می کند.

 

دکتر ادیب راد در مورد نقش فرزند پروری صلح طلبانه در گستردن صلح جهانی می گوید:

اگر سرنخ خشونت های بین المللی را دنبال کنیم به نقطه عدم صلح درونی افراد جامعه می رسیم. چنانچه فردی که با خود در ستیز است با همسر، فرزندان، همسایه ها، همکاران، همشهری عقاید دیگران و همینطور که پیش می رویم به روابط کشورها با هم می رسیم، لذا برای حل معضل خشونت باید از سرمنشا اصلی یعنی خانواده شروع کنیم و صلح و آشتی با خود را اول خودمان یاد بگیریم و تمرین کنیم و بعد به فرزندانمان بیاموزیم.

 

دکتر ادیب راد در مورد کارگاهی که در روز جهانی صلح می خواهد برگزار کند می گوید:

اگر  بخواهیم دنیا را تغییر داده، صلح را در دنیا گسترش دهیم  لازم است نسل بعدی را به گونه ای  خرد ورز، صلح جو و مبتکر پرورش دهیم. این کار از آغاز تولد و یا حتی قبل از آن با پرورش صلح درونی در والدین شروع می شود.

برای پرورش نگاه صلح جویانه درخود، دیگران و دنیا، و نیز پرورش فرزندان برای صلح،  به نقشه راه و مهارتهایی برای پیمودن این راه نیاز داریم. در این صورت دنیایی پر از شادمانی، سلامتی و توام با صلح خواهیم ساخت.

کارگاه فرزند پروری با نگاه صلح جویانه ضمن تاکید برضرورت نگرش صلح جویانه به فرزند پروری مقدمه ای است برای آموزش والدین صلح پرور و نه تنها والدین، که برای همه افراد جامعه کاربرد دارد چه کسانی که فرزند دارند چه کسانی که قرار است در آینده فرزند داشته باشند، چه کسانی که فرزندان بزرگسال دارند. کلا محور اصلی صلح درونی و انتقال آن به نسل آینده است.

 

جایگاه دیگربودگى در حیات آدمى و مناسبات او با دیگرى: دکتر شکوفه سخى، دکتراى علوم سیاسى

 

دکتر سخی می گوید: بحث بر سر صلح در بحبوحه جنگی طولانی، نامنظم و جهان گیر شاید یکی از بی موقعترین و به موقع ترین بحثها باشد. بی موقعگی این بحث شاید نه از زودرس بودن آن بلکه از تاخیر در درگیر شدن با آن باشد. اگر به جنگ نه تنها در شکل کلاسیک آن بلکه در اشکال متفاوت و ابعاد مختلف زندگی انسان و روابط اجتماعی بنگریم مبحث صلح می بایست یکی از اولیه ترین و مداوم ترین مباحث شمرده شود. چرا که صلح همچون جنگ، قدرت و عشق آن چیزی است که هر روزه زندگی می کنیم.

او از برنامه اش در روز جهانی صلح می گوید: بر اساس پدیده شناسی رادیکال ایمانوئل لویناس، فیلسوف دوران معاصر (۱۹۹۵-۱۹۰۶) امید است که در این جلسه به گفتگو در مورد امکان رابطه انسانی خارج از چهارچوب های تمامیت گرایانه و صلحی خارج از روابط قدرت بپردازیم.

 

***

تاریخ برنامه: یکشنبه ٢٧ سپتامبر ٢٠١۵

محل برنامه: ساختمان شهردارى نورت یورک، شماره ۵١٠٠ خیابان یانگ، اتاق هاى شماره. ١، ٢، ٣

North York Civic Centre, Rooms 1, 2, 3, 5100 Yonge Street

از ساعت ١٠ صبح تا ۶ بعدازظهر

 

عناوین و ساعت برنامه ها:

 

فرزند پرورى با نگرش صلح طلبانه        

کارگاه آموزشى براى والدین

توسط:  خانم دکتر نسترن ادیب راد، دکتراى مشاوره و روان درمانى

ساعت ١٠ صبح تا ١٢ ظهر

ظرفیت کلاس :  ٢۵ نفر

*

صلح و دوستى 

کارگاه سفال و نقاشى براى گروه سنى ٨ تا ١٢ سال

توسط :  آرت کیوART CAVE  و خانم طاهره پیرو؛ مجسمه ساز و سفالگر

ساعت ١٠ صبح تا ١٢ ظهر

ظرفیت کلاس :٢٠ نفر

*

صلح و دگرپذیرى

کارگاه آموزشى بازى براى گروه سنى ۶تا ٨ سال

توسط گروه  آموزشى هیوا

ساعت ١٠ تا ١١ صبح و ١١ صبح تا ١٢ ظهر

ظرفیت کلاس در هر ساعت: ٢٠ نفر

*

استراحت و ناهار

ساعت ١٢ ظهر تا ١ بعد از ظهر

*

موسیقى صلح

گزیده هایى از نما آهنگهاى مربوط به صلح

ساعت ۱۵/۱ تا ٢ بعدازظهر

*

گفتگو درباره: جایگاه دگر بودگى در حیات آدمى و مناسبات او با دیگران

توسط: خانم دکتر شکوفه سخى، دکتراى علوم سیاسى از دانشگاه یورک – تورنتو

ساعت١۵ /٢ بعدازظهر تا ١۵ /۴ بعدازظهر

*

گفتگو درباره: آموزش فرهنگ صلح

توسط: اعلام خواهد شد

ساعت٣٠/ ۴ بعد از ظهر تا ۶ بعد از ظهر

*

برنامه ها به زبان فارسى و شرکت براى همه رایگان است.

توضیح: ثبت نام در کارگاه هاى صبح به دلیل ظرفیت محدود ضرورى است.  جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر لطفا با ایمیل زیر تماس بگیرید:

culture@iccongress.ca