انتخابات ۲۰۱۵

بخش دوازدهم

 

ان دی پی، ترکیب حروف اول نام این حزب (نیو دموکراتیک پارتیNew Democratic Party ) است. تا پیش از تاسیس این حزب سوسیالیست عملا هیچ سازمان سیاسی متشکلی از حقوق طبقه کارگر و مردم محروم در کانادا دفاع نمی کرد. دو حزب محافظه کار و لیبرال، با نام های گوناگون و تفاوت های اندکشان همیشه قدرت حکومتی را در دست داشته اند. پیش از بنیانگذاری ان دی پی سازمانها و اتحادیه های پراکنده در این یا آن استان و در مناطق مختلف در تلاش دفاع از حقوق کارگران بوده اند. ان دی پی در سال ۱۹۶۱ با ترکیب چند سازمان کارگری از جمله کنگره کار کانادایی ها و تعاونی های هم سود (مشترک المنافع) ابتدا با نام حزب فدراسیون کار در عرصه سیاست کانادا به فعالیت پرداخت تا اینکه در نهایت به همت تامی داگلاس، سیاستمدار اهل ساسکاچوان ان دی پی تاسیس شد و خود تامی داگلاس هم از سال تاسیس این حزب تا ۱۹۷۱ به مدت یک دهه رهبری آن را بر عهده داشت. در واقع تامی داگلاس مبانی عقیدتی ـ فلسفی این حزب، اهداف و برنامه های آن را مدون کرد و تقریبا ان دی پی را با تفاوت هایی به شکلی که امروز دارد، سامان داد.

با وجود اینکه از شروع کار این حزب ۵۴ سال می گذرد این حزب هنوز نتوانسته در سطح فدرال به حکومت برسد. تا کنون بیشترین نمایندگانی که در پارلمان داشته در نتیجه انتخابات ۲۰۱۱ بوده است. در آن انتخابات ان دی پی به رهبری جک لیتون، یکی از چهره های برجسته این حزب و یکی از سیاستمداران سوسیالیست محبوب کانادا توانست به ۱۰۳ کرسی در مجلس دست یابد. با این تعداد نماینده این حزب همچنین برای نخستین بار در یک حرکت بی سابقه که به موج نارنجی مشهور شد، توانست به عنوان اپوزیسیون رسمی دولت اکثریت محافظه کار برسد.

تامی داگلاس بنیانگذار حزب دمکراتیک نو

تامی داگلاس بنیانگذار حزب دمکراتیک نو

در انتخاباتی که هم اکنون در جریان است تا به اینجا، که کمتر هیجده روز به روز رای گیری مانده، نتایج نظرسنجی ها نشان می دهد که ان دی پی شانس زیادی برای رسیدن به قدرت حکومتی، دست کم یک دولت اقلیت دارد، اما در سطح استانها ان دی پی به دفعات و در دوره های مختلف در استان هایی چون بی سی، نوا اسکوشیا، انتاریو، ساسکاچوان (که خاستگاه این حزب است و در منطقه شمالی یوکان قدرت حکومتی را بر عهده داشته است. ان دی پی در حال حاضر در آلبرتا و مانیتوبا دولت های این استان ها را تشکیل داده است. شگفت انگیزترین پیروزی ان دی پی در آلبرتا در بهار همین امسال بود که توانست بعد از ۴۴ سال به حکومت محافظه کاران در این استان کانادا از قدرت برکنار و به دولت اکثریت دست یابد.

ان دی پی با تفاوت هایی در معنی و شکل تشکیلاتی، یک حزب سوسیالیست شبیه احزاب سوسیالیستی است که در اروپا فعالیت دارند. در آخرین کنگره این حزب بین اعضاء بحث افزودن واژه «سوسیالیست» به نام حزب هم مطرح شد، اما به نتیجه ای نرسید و نام این حزب همچنان حزب دموکراتیک نو باقی ماند.

هدف های این حزب سوسیالیست با توجه به حقوق انسانی شهروندان معین شده است. توسعه و تحکیم حقوق قانونی و حقوق شهروندی مردم، تساوی مرد و زن و دگرباشان جنسی از همه نظر، حمایت از شهروندانی که مشکلات و معلولیت های جسمی و روانی دارند. دفاع از حقوق کارگران، حمایت از حقوق اقوام بومی کانادا، در زمینه قراردادهایی که با دولت کانادا و حقی که بر زمین هایشان و در قانون اساسی کانادا دارند.حمایت و توسعه چند فرهنگی و تداخل فرهنگی، درمان و بهداشت همگانی و رایگان، بالا بردن حداقل دستمزدها در توازن با مخارج زندگی و نرخ تورم، مقابله و کاهش فقر، حفظ محیط زیست، حفاظت از آب و پاکیزگی آن، افزایش مالیات کلان شرکت ها و کاهش مالیات بر درآمد کسب و کارهای کوچک،کمک به تامین هزینه های رفت و آمد شهروندان در شهرها و مناطق تمرکز جمعیت، پایان دادن به جنگ با مواد مخدر و در عوض کنترل آنها از طریق قانونی کردن مواد مخدر و در زمینه سیاست خارجی صلح طلبی، حفاظت از صلح و استفاده از دیپلماسی به جای جنگ در حل مناقشات و دادن کمک های بشردوستانه برای اینکه تضادها و تناقضات بین کشورهای ثروتمند و فقیر حل شود.

همانطور که گفته شد به لحاظ فلسفی ان دی پی یک حزب سوسیالیستی است که با سرمایه داری مخالفتی ندارد، بلکه معتقد به کنترل سرمایه داری و بهره برداری از آن به نفع کل جامعه است. به عبارت دیگر نباید ان دی پی را با یک حزب کمونیست اشتباه گرفت.

ان دی پی پس از اینکه در ساسکاچوان و به ابتکار و با تلاش های تامی داگلاس تشکیل و مبانی آن تبیین شد، شروع به فعالیت در استان های دیگر و در سطح فدرال کرد. تامی داگلاس بی هیچ شبهه ای یکی از موثرترین و کارسازترین چهره های تاریخ کاناداست در واقع بسیاری از مزایایی که در کانادای امروز داریم مرهون تفکرات انسان دوستانه اوست.

چند سال پیش شبکه سی بی سی با رای مردم دست به انتخاب مهم ترین چهره تاریخ کانادا زد و تامی داگلاس با رای مردم به این مقام انتخاب شد. ان دی پی با وجود اینکه سابقه تاریخی طولانی ندارد، اما رهبران و اعضای بسیار ارزشمندی داشته که به کانادا خدمات زیادی کرده اند.

پس از درگذشت جک لیتون (چپ) از رهبران برجسته ان دی پی، توماس مولکر رهبری حزب را برعهده گرفت

پس از درگذشت جک لیتون (چپ) از رهبران برجسته ان دی پی، توماس مولکر رهبری حزب را برعهده گرفت

تا کنون هفت تن رهبری رسمی و دائمی و یا رهبری موقت ان دی پی را بر عهده داشته اند. تامی داگلاس که موسس این حزب بود و به نمایندگی مجلس هم انتخاب شد. دیوید لوئیس که از سال ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۵ رهبری حزب را بر عهده داشت و توانست با ایجاد تحولاتی در آن، در سطح فدرال به صورت جدی تری مطرح کند. اد برادبنت که بین سال ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۹ حزب را رهبری کرد تا به آنجا پیش رفت که هم بر تعدادکرسی های حزب افزود و هم در انتخابات ۱۹۸۸ گمان می رفت بتواند حزب را به قدرت برساند . الکسا مک دونا نیز این حزب زا از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ رهبری کرد. جک لیتون رهبر فقید این حزب توانست در انتخابات سال ۲۰۱۱ ، با وجود ابتلا به بیماری سرطان، بیشترین تعداد نماینده را از حزب تحت رهبری اش به نمایندگی برساند که در تاریخ ان دی پی بی سابقه بوده است. ان دی پی با موج نارنجی و بویژه در کبک توانست به پیروزی بزرگی در انتخابات دست یابد و مجموعا ۱۰۳ کاندیدایش به مجلس راه یابند. جک لیتون چند ماه پس از این پیروزی کم نظیر روز ۲۲ اگوست ۲۰۱۱ در سن ۶۱ سالگی درگذشت. مراسم خاکسپاری این رهبر برجسته و سیاستمدار بزرگ کانادا به صورت رسمی و در مراسمی به وسیله دولت برگزار شد و ده ها هزار نفر در آن شرکت کردند.

تام مولکر رهبر کنونی ان دی پی است که پس از درگذشت جک لیتون روز ۲۴ مارس ۲۰۱۲ به رهبری حزب انتخاب شده است.