اخیراً کتاب تازه ای از سوی دکتر عبدالمیثاق قدیریان درباره یکی از شایع ترین بیماری های عصبی در میان سالخوردگان به زبان فارسی ترجمه و انتشار یافته است. بر اساس برآوردهای سازمان بهداشت جهانی نسبت جمعیت ۶۰ سال به بالا در بین سالهای ۲۰۰۰ و ۲۰۵۰ از حدود ۶۵۰ میلیون نفر به دو میلیارد نفر می رسد و این امر با افزایش قابل توجهی در تعداد بیماران مبتلا به آلزایمر نیز همراه خواهد بود. خطر ابتلا به این بیماری به خصوص از ۶۵ سالگی به بعد با بالا رفتن سن، افزایش می یابد. تخمین زده می شود که بین ۲۵ تا ۳۰ در صد از افراد ۸۵ سال به بالا به بیماری زوال عقل و بیشتر آن ها به آلزایمر مبتلا می شوند. بر اساس پژوهش های انجام شده، به زودی در سطح جهان تعداد افراد سالخورده بیشتر از تعداد کودکان خواهد بود.

کتاب “آلزایمر، کسوفی قبل از غروب” جنبه های مختلف آلزایمر از جمله ابعاد زیستی، روانی و روحانی آن و همچنین فهم و مدیریت این بیماری و بالاخره مراقبت از بیماران را مورد توجه قرار می دهد. این کتاب به تشریح علائم هشدار دهنده آلزایمر و عوامل خطرسازی که به ابتلای به آن منجر می گردند و همچنین به عواملی در زندگی روزمره می پردازد که از افراد در مقابل این بیماری محافظت می کنند.

بخش عمده ای از کتاب به نقش مهمّ اعضای خانواده و مراقبت کنندگان از بیمار اختصاص دارد و به این که چگونه خانواده و دوستان با این بیماری روبرو می شوند؛ بیماری ای که باعث می شود عزیزشان روز به روز بیشتر حافظه و قدرت قضاوت خود را از دست بدهد و دوستان را بیگانه بپندارد. مسئولیت سنگین مراقبت از این بیماران می تواند بسیار تنش زا باشد و مراقبت کنندگان ممکن است در اثر این تنش ها دچار افسردگی و یا اضطراب شوند.

بر همین اساس یک فصل از کتاب به مراقبت از مراقبت کنندگان می پردازدbook--ghadirian.

جنبه های روحانی و روانی در شناخت بیماری آلزایمر نیز برای استفاده ی مراقبت کنندگان و آسایش بیماران ایشان ارائه می شود. این کتاب کوچک هفتاد صفحه ای اخیراً و در ماه سپتامبر ۲۰۱۵ توسط شرکت کتاب در لس آنجلس آمریکا به چاپ رسیده است.

درباره نویسنده

دکتر عبدالمیثاق قدیریان استاد ارشد دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل Mc Gill و پزشک طراز اوّل مرکز پزشکی این دانشگاه است.

دکتر قدیریان fellow در کالج سلطنتی پزشکان و جرّاحان کانادا و fellow درجه یک دائمی انجمن روانپزشکان آمریکا و رئیس کمیته علمی آن انجمن در شاخه کبک و شرق کانادا است.

همچنین دکتر قدیریان در دانشگاه های آمریکای شمالی، مرکزی و جنوبی، اروپا، آسیا و استرالیا کنفرانس های متعدد علمی داشته و تدریس کرده اند.

ریاست سابق بخش مطالعات پزشکی سازمان بهداشت جهانی (شعبه مونتریال) و تدریس بهداشت روانی در مرکز تحقیقات این سازمان از دیگر فعالیت های علمی این پزشک عالیقدر بوده است.

از دکتر قدیریان تاکنون بیش از یکصد و سی مقاله علمی در مجلات تخصصی و علمی پزشکی به چاپ رسیده و همچنین تالیف چندین کتاب ارزنده علمی از جمله «در جستجوی بهشت موهوم»، «پیری چالش ها و فرصت ها»، «محیط زیست و بیماری های روانی» (همراه با پروفسور Heinz L eh Mann ) «روش های روانی و روحانی برای پیشگیری از اعتیاد به الکل و مواد مخدر» (چاپ جورج رولاند آکسفورد ۲۰۰۷)، «جنبه های سازنده درد و رنج ۲۰۰۹»، «پیامد های اخلاقی و اجتماعی مادی گرائی ۲۰۱۰» و «آلزایمر کسوفی قبل از غروب ۲۰۱۵» نیز از جمله تلاش های این پزشک عالیمقام در خدمت جامعه پزشکی می باشد.

کتاب های دکتر قدیریان به زبان انگلیسی به رشته تحریر درآمده و تاکنون به زبان های فارسی، فرانسه، اسپانیائی، ایتالیائی، پرتغالی، روسی و چینی ترجمه و منتشر شده است.

پروفسور قدیریان جایزه پزشک برتر از انجمن پزشکان آمریکا (۱) جایزه مدرس بزرگ انجمن دانشگاه های کانادا (۲) و منتخب برتر Fellow تمام عمر انجمن روان شناسان آمریکا (۳) را نیز دریافت کرده اند.

ایشان از سال ۲۰۰۲ برنامه ای تحت عنوان «روحانیت و پزشکی» تهیه کرده اند که هم اکنون در دانشکده پزشکی دانشگاه مک گیل تدریس می شود.

دکتر قدیریان از اعضای جامعه بهائیان کانادا نیز هستند.

دکتر عبدالمیثاق قدیریان برادر پرفسور دکتر پرویز قدیریان استاد عالیقدر و پژوهشگر برجسته جهانی است که متاسفانه پروفسور پرویز قدیریان چند سال قبل در مونتریال صعود نمودند و مردم ایران و جهان از خدمات ایشان محروم شدند گرچه تالیفات و مقالات آن مرحوم همچنان در دسترس علاقمندان می باشد.

۱ – Physicians Recognation Award American Medical Association

۲ – Senior Scholar Award of the Association of universities and colleges of Canada

۳ – Distinguished life fellow Award of the American Psychiatirc Association

*برای تهیه کتاب با شرکت کتاب در لس آنجلس تماس بگیرید.

۳۱۰.۴۷۷.۷۴۷۷

www.Ketab.com