Farhad-Farsadi-n

هالووین نزدیک است و همه از پیر و جوان به نوعی مشتاق آمدنش هستند اگر چه به ظاهر جشنی است برای بچه ها ولی مگر روانشناسان نگفتند که در نهاد هر یک از ما آن شادی جوانی و شعف هنوز هست و به نوعی و هر بهانه ای خود را نمایان می کند. پس این هالووین همه ما است. اگر نخواهیم از موضوع مقاله این هفته دور شویم بایستی به نظر کارشناسان بیمه ای و مدیران ریسک بپردازیم و برای داشتن جشنی امن و پر خاطره برایش آماده شویم نه فقط آنکه به خرید شیرینی و شکلات بپردازیم، بلکه به نظر کارشناسان ایمنی توجه کنیم تا مال و جانمان حفظ شودhalloween.

آخرین آماری که توسط کارشناسان بیمه ای انتشار یافته است حکایت از آن دارد که هالووین بدترین شب برای خسارات حاصل از خرابکاری، بزهکاری و رساندن خسارت به ماشین، خانه و دیگر اموال شخصی است. انگار روحیه خشن گروهی با پوشاندن نقاب های گوناگون آزاد شده و به خود ناخودآگاه اجازه می دهند تا به اموال دیگران برای تفریح خسارت وارد کنند. از این رو پیشنهاد شده تا حدالمقدور از رانندگی در آن شب بر حذر باشید. اگر قرار است حتما از ماشین برای رسیدن به مقصدی دور استفاده کنید احتیاط را از یاد نبرید و محتاط باشید. در هالووین ۲۰ درصد تصادفات بیشتر از شب قبل و شب بعدش است. در ثانی غرامات و صدمات بدنی هم ۴۰ درصد رشد دارد. کودکان در معرض بالاترین ریسک تصادف هستند. حتما آنها را تنها رها نکنید و همراهشان باشید. آمار دزدی در این شب که همه نقاب بر چهره دارند و کسی به کسی مظنون نمی شود بسیار بالا است. اگر قرار است در مهمانی هالووین شرکت کنید آن را در فیس بوک و دیگر فضاهای مجازی منتشر نکنید که همه به آن دسترسی داشته باشند. از پارک اتومبیل در خارج خانه بر حذر باشید و حتما آن را در پارکینگ پارک کنید تا از خرابکاری و بزهکاری مصون باشد. اگر برای مدتی از خانه خارج شدید حتما رادیو یا چند چراغ را روشن بگذارید تا کسی به نبودن شما پی نبرد. از در دسترس گذاشتن پول و اشیاء قیمتی در جلوی دید کاملا بپرهیزید. اگر خانه تان به آژیر مجهز است حتما در صورت خارج شدن آن را فعال کنید.

در اولین فرصت ممکن بیمه خانه و اتومبیل خود را کنترل کنید و با بروکر خود تماس بگیرید تا مطمئن شوید که همه اموالتان به نحو صحیح و مطمئن بیمه است. قطعا مطلع هستید که اشیاء قیمتی تا حد خاصی برای هر مورد بیمه است برای مثال پول نقد تا ۲۵۰ دلار، طلا و جواهرات تا سقف ۶۰۰۰ دلار، هر قطعه اشیاء قیمتی چون فرش و قالیچه و تابلو و گلدان عتیقه از ۳ تا ۵ هزار دلار البته این ارقام در هر شرکت بیمه متفاوت است و بایستی از سقف تعهدات بیمه خودتان مطلع شوید. اگر اموال شما از سقف های یاد شده بیشتر می ارزد بایستی آنها را به ارزش توافقی بیمه کنید. از روی هر کدام عکس گرفته ارزشیابی نموده و لیست یاد شده را بروکر خود بدهید تا بررسی کرده و در صورت تایید به شرکت بیمه ارسال نماید. با این کار در صورت بروز خسارت شوکه نشده و به حقوق حقه خود نایل می شوید.

هالووین شاد و امنی را برایتان آرزو می کنم.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com