شهروند علی شریفیان: روز سه شنبه مصطفی عسکری، افسر ارشد اداره بودجه پارلمان، نتیجه بررسی های اداره خود را در بیانیه ای منتشر کرد. مصطفی عسکری چکیده وضعیت اقتصادی کنونی کشور و دورنمای سالهای پیش رو را نیز برای رسانه ها توضیح داد.

دورنمای اقتصاد کشور از آنچه پیش بینی و تصور می شد، بدتر است و دولت لیبرال اگر بخواهد به وعده هایی که داده عمل کند با کسری بودجه روبرو خواهد شد و نمی تواند در سال مالی ۲۰ – ۲۰۱۹ بودجه را متوازن کند.

عسکری یادآور شد رشد اقتصادی کندتر، میزان درآمد دولت کمتر و ارزش و فروش کالاهای مصرفی پر طرفدار (مثل نفت و گاز) کمکی به وضعیت اقتصادی کشور نخواهد کرد. (پیش بینی شده قیمت نفت دست کم تا سال ۲۰۲۰ به ۸۰ دلار نخواهد رسید.) در کل آنچه لیبرال ها بر اساس آن برنامه ریزی کرده اند بر حسب محاسباتی بوده که افسر مسئول بودجه در ماه جولای انجام داده است

مصطفی عسکری

مصطفی عسکری

.

به طور کلی عسکری بر این باور است که کانادا در وضعیت اقتصادی دشوار و سختی قرار دارد. بیل مونرو، وزیر دارایی دولت لیبرال که گفته می شود و کارنامه اش نشان می دهد که در زمینه امور اقتصادی با تجربه است، پس از انتشار بیانیه اداره بودجه پارلمان گفته است آنچه افسر بودجه مجلس گفته موجب تعجب ما نشده است و از پیش می دانستیم که با چه وضعی روبرو خواهیم بود و به همین دلیل در جریان مبارزات انتخاباتی محور پلاتفورم خود را هزینه کردن سالانه ده میلیارد دلار برای رونق دادن به اقتصاد قرار دادیم. «پیش از پایان سال منتظر گزارش اقتصادی باشید.» در این گزارش ما وضعیت اقتصادی را به روشنی ترسیم کرده و به اطلاع شما می رسانیم.

تونی کلمنت، نماینده محافظه کار که خود سالها مسئول خزانه داری دولت هارپر بوده از لیبرال ها توضیح خواسته و می گوید شما در چنین شرایطی چگونه می خواهید با کسری بودجه بیشتر اوضاع اقتصادی را سامان بدهید. از سوی دیگر ان دی پی خواستار انتشار گزارش اقتصادی دولت تا پیش از پایان سال شده است.