شهروند- علی شریفیان: جمعه شب هفته گذشته در حالی که جاستین ترودو آماده شروع اولین سفر به خارج از کشور بود، خبرهای کشتار تروریستی پاریس در تمام جهان منتشر شد؛ حملات و کشتاری که از جنگ دوم جهانی به اینسو در فرانسه بی سابقه بوده است. تروریست ها با برنامه ریزی و هماهنگی دقیق یک سالن کنسرت، استادیوم ورزشی پاریس و چند کافه را با سلاح های اتوماتیک مورد حمله قرار دادند. در این حملات دست کم ۱۲۹ نفر و از جمله خود تروریست ها کشته و ده ها نفر مجروح شدند. هنوز ابعاد این حملات به درستی روشن نشده بود. جاستین ترودو در فرودگاه طی سخنرانی کوتاهی ضمن اظهار همدردی با مردم پاریس و فرانسه این حملات را به شدت نگران کننده خواندTRUDEAU-G20.

ترودو در بخش اول سفر خود برای شرکت در اجلاس سران کشورهای G20 به آناتولی ترکیه رفت. این اجلاس معمولا به مسائل اقتصادی کشورهای عضو گروه می پردازد، اما امسال به شدت تحت تاثیر وقایع پاریس قرار گرفت و موضوع چگونگی از بین بردن داعش مورد بحث و تبادل نظر سران گروه قرار گرفت. فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه ضمن اعلام وضعیت اضطراری در فرانسه در اجلاس شرکت نداشت. ترودو به رغم فاجعه پاریس و تصمیم کشورهایی که به رهبری آمریکا در عراق و سوریه با بمباران های هوایی تلاش دارند این گروه بی رحم را از میان بردارند، و شدت عمل به خرج دهند، اما گفت شش جت جنگنده کانادا را از عراق و سوریه فرا می خواند. ترودو سپس با تاکید گفت کانادا همچنان در این عملیات حضور فعال خواهد داشت و عملیات خود را در زمینه آموزش نیروهای محلی که با داعش می جنگند، گسترش خواهد داد. کانادا هم اکنون ۶۹ پرسنل نظامی در عراق دارد که به این کار مشغول هستند. ترودو همچنین گفت ما در زمینه کمک های انساندوستانه به قربانیان حملات داعش فعال و در کنار نیروهای ائتلاف خواهیم بود.

ترودو در اولین سفر خارجی خود پس از اتمام اجلاس گروه به مانیل، پایتخت فیلیپین رفت تا در اجلاس سران کشورهای حوزه اقیانوس آرام شرکت کند. این اجلاس هم در سایه حوادث پاریس قرار گرفت. در این اجلاس هم ترودو پیام مشابهی داد. ترودو در این سفر با باراک اوباما، انریکه پنانیتو، رئیس جمهور مکزیک، ماتو برنزی، رئیس جمهور ایتالیا، آنجلا مرکل، صدراعظم آلمان و همینطور رئیس جمهور چین ملاقات و گفت وگوهای بلند و کوتاهی داشت.

هنوز خبرهای مربوط به آنچه جمعه شب هفته پیش پاریس و اروپا و جهان را تکان داد در صدر خبرها قرار دارد. سیاستمداران کانادا از جمله رونا آمبروز، توماس مولکر، الیزابت می، کاتلین وین و دیوید جانستون، فرماندار کل کانادا همانند سیاستمداران و شخصیت مهم جهان این کشتار را محکوم کرده و به مردم فرانسه تسلیت گفتند.