بی بی سی: مقام‌های بلژیک ۹ نفر را در ارتباط با حملات مرگبار جمعه پاریس بازداشت کرده‌اند .یک مقام‌ بلژیکی گفته‌ است که دو نفر از بازداشت‌شدگان احتمالا به طور مستقیم با حملات پاریس مرتبط هستند و سایر افراد نیز با یکی از عوامل آن حملات ارتباط داشته‌اند.
هفت نفر از هشت مهاجمی که به طور مشخص در حملات پاریس دست داشتند، کشته شده‌اند و در کشورهای مختلف، عملیات گسترده‌ای برای بازداشت نفر هشتم شروع شده است.
این فرد، تبعه فرانسه است و صالح عبدالسلام نام دارد که در موئنبک در بروکسل زندگی کرده است.
این در حالی است که مقام‌های فرانسه در جست‌و‌جوی فرد نهمی هستند که گفته شده احتمالا در حوادث جمعه شب دست داشته است.

تشدید تدابیر امنیتی در بلژیک

شارل میشل، نخست‌وزیر بلژیک امروز گفت که کشورش به دنبال حملات مرگبار پاریس، برای تقویت امنیت کشور، تدابیر جدیدی را به اجرا در می‌آورد. دولت بلژیک همچنین درصدد تصویب قوانینی برای زندانی کردن پیکارجویانی است که از سوریه به این کشور بر می‌گردند.
بلژیک همچنین اعلام کرده که اماکن مذهبی ثبت نشده در کشور را تعطیل خواهد کرد. به دنبال حملات پاریس و اعلام این مساله که شبکه‌ای در بلژیک احتمالا در برنامه‌ریزی و انجام این حملات دست داشته، تدابیر امنیتی در این کشور تشدید شده است.

قلب داعش در بروکسل می تپد

رادیو فردا- فرد پطروسیان: من نمی‌خواهم تغییر دین دهم و واقعاً وحشتناک است افرادی در خیابانی که در آن زندگی می‌کنم قصد دارند دین مرا تغییر دهند… رادیکالیسم خیابان مرا افسرده کرده است… بنیادگرایی اسلامی زنان را مجبور به رعایت حجاب کرده، یهودیان و همجنسگرایان را فراری می دهد.»

این سخنان در مورد محله‌ای در سوریه و عراق زده نشده، بلکه در مورد منطقه‌ای در قلب اروپا؛ مولنبک (Molenbeek) در بروکسل، پایتخت بلژیک گفته شده است. محله‌ای در شش کیلومتری مرکز اتحادیه اروپا، که پس از حضور نقش آفرینان حملات پاریس به قلب تپنده داعش در اروپا معروف شده است. پیش از مرگ آفرینان پاریس، عاملان حمله قطار پاریس- آمستردام و کشتار موزه یهودیان در بروکسل در مولنبک زندگی می کردند.

گوینده این سخنان تئون فوتن، خبرنگار جنگی است که در مولنبک زندگی کرده و چند ماه پیش در گفتگو با یک روزنامه بلژیکی (لاسته نیوز) از رادیکالیسم این محله بروکسل و رشد روزافزون سلفی‌ها در قلب اروپا سخن گفت. خبرنگار جنگی که تجربه کار در بوسنی، عراق و روندا را داشت پس از هشت سال از این محله گریختUFrench-flag-S.

این خبرنگار هلندی، مولنبک را تصویری آمیخته از بیکاری و بنیادگرایی دینی توصیف می‌کند.

البته مولنبک که حدود ۹۰ هزار جمعیت دارد، محله‌ای نیست که فقط تحت کنترل مراکشی‌های سلفی و جهادگرا باشد. در بسیاری از خیابان‌های این محله، نشان چندانی از اسلام رادیکال نیست. مردم عادی را می‌بینیم که با سگ خود به آرامی قدم می‌زنند و احتمالا بسیار متعجب خواهند شد که رسانه‌ها محله‌شان را قلب تپنده داعش بدانند.

یک روا‌نشناس ساکن مولنبک به رادیو فردا می‌گوید «حضور اسلام رادیکال از یک خیابان به خیابان دیگر تغییر می‌کند. در یک محله اثری از حضور پررنگ افراطی‌ها نیست، ولی کافی است دو ایستگاه دیگر پیاده شوید، همه چیز تغییر می‌کند. حجاب زنان سختگیرانه می‌شود و آهنگ زنگ موبایل‌ها، آیات قرآن و الله اکبر.»

به گفته فرانسواز شپمانز، شهردار لیبرال مولنبک فقط یک محله و چند خیابان تحت تاثیر اسلام بنیادگرا هستند و تاکنون ۳۰ جهادگرا که با سوریه در ارتباط بودند، شناسایی شدند.

وی مانند بسیاری، سیاست‌های فیلیپ مورو، شهردار پیشین و سوسیالیست مولنبک را مسئول رشد رادیکالیسم اسلامی می‌داند. فیلیپ مورو که حدود دو دهه شهردار این محله بود، مولنبک را «لابراتوار اجتماعی» می‌دانست و به گفته برخی از جمله شهردار کنونی تلاشی برای جذب مهاجران به جامعه بلژیک و حتی یادگیری زبان فرانسه انجام نداد.

عدم کنترل بر مساجدی که بنیادگرایی را موعظه می‌کنند در بلژیک، مانند بسیاری از کشورهای دیگر، یکی از دلایل روی آوردن جوانان به «جهاد» معرفی شده است.

از ۴۰ مسجد فعال در مولنبک فقط چهار مسجد توسط مقامات به عنوان محل عبادت به رسمیت شناخته شده است.  شهردار مولنبک توضیح واضحی در مورد این مسئله نمی‌دهد. وی به این اکتفا می‌کند که مسئولیت دولت فدرال است که به آنچه در مساجد گفته می‌شود نظارت کند. وی توضیح نمی‌دهد چگونه این کار انجام می‌شود و چگونه بر آنچه که در خانه‌ای که عده‌ای دورهم جمع می‌شوند می‌توان نظارت کرد.

البته تاکنون کسی با پاسخ جادویی نتوانسته دلیل حضور پر رنگ مرگ‌آفرینان اسلام‌گرا را در مولنبک توضیح دهد؛ حضوری که پیش از به وجود آمدن «حکومت اسلامی» و ابوبکر البغدادی وجود داشت. عاملان ترور احمد شاه مسعود در افغانستان و یکی از بمبگذاران قطار مادرید، نامشان با مولنبک گره خورده است. 

هنوز کسی هم نتوانسته توضیح دهد چرا بلژیک نسبت به جمعیتش بیشترین نفرات را در دنیا راهی سوریه و عراق کرده است. ضعف شدید کنترل دولت بلژیک در مورد جهادگران از این امر پیداست که ۲۰۰ نفر از ۴۴۰ ​جنگجویی که به «حکومت اسلامی» پیوستند، برای مدت‌ها پول بیکاری از دولت دریافت می‌کردند. برخی هم به بلژیک بازگشته‌​ و حتی تقاضای کمک مالی کردند.​ لابراتور و آزمایشگاه اجتماعی شهردار پیشین سوسیالیست مولنبک مبدل به پرورشگاه «داعشی»‌ها شده است.