شهروند علی شریفیان: جاستین ترودو در دومین سفر خارجی خود پس از سفر به لندن و ملاقات با ملکه بریتانیا، الیزابت دوم و دیوید کامرون، نخست وزیر بریتانیا، در کنفرانس کشورهای هم سود در مالتا با شرکت ۵۳ کشور این اتحادیه جهانی عمدتا اقتصادی شرکت کرد.

ملکه در هنگام ملاقات به او گفت که برایش خیلی جالب است که دومین ترودوی نخست وزیر را می بیند. ترودو به ملکه گفت موقعی که من شما را اولین بار دیدم، از من خیلی بلندتر بودید.

بعد از این مکالمه این دو نیم ساعت پشت درهای بسته با هم صحبت کردند. کنفرانس مالتا با سخنرانی ملکه الیزابت شروع شد. در مالتا ترودو پیش از این که در نطق کوتاه خود درباره رابطه ی ملکه با کانادا و سفرهای او به کشور بگوید، از همه خواست گیلاس های شرابشان را به سلامتی ملکه بنوشند

ترودو در کنار رهبر احزاب مخالف و نخست وزیران استان ها

ترودو در کنار رهبر احزاب مخالف و نخست وزیران استان ها

.

در این سخنرانی ترودو از اولین سفرهای ملکه که در اوائل سالهای ۱۹۵۰ انجام شده، سخن گفت. ملکه الیزابت ضمن تشکر از ترودو به او گفت:« صحبت های شما به من یادآور شد که چقدر پیر شده ام.»

در این کنفرانس ترودو اعلام کرد کانادا به کشورهای در حال توسعه در عرض ۵ سال مبلغ دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار کمک می کند تا بتوانند با آلودگی هوا و تغییرات جوی مبارزه کنند. این مبلغ دو برابر مبلغی است که دولت پیشین کانادا به این کار اختصاص داده بود. استفان دیان وزیر امور خارجه در کنفرانسی توضیح داد که کانادا آماده است به کشورهای در حال توسعه کمک کند که با استفاده از تکنولوژی جدید به این کار بپردازند و پول تنها کافی نیست.

دیان در سال ۲۰۰۵ که وزیر حفظ محیط زیست بود یکی از کسانی بود که از سوی کانادا در تهیه توافقنامه معروف کیوتو شرکت داشت.

پس از مالتا ترودو به پاریس رفت. پیش از شروع بیست و یکمین کنفرانس محیط زیست سازمان ملل او و همسرش به همراه هیئتی از کبک از جمله فیلیپ کویارد، نخست وزیر کبک و دنی کودر، شهردار مونترال کنار دیوار سالن کنسرتی که نزدیک صد نفر در جریان حملات تروریستی ۱۳ نوامبر جان باختند، دسته گلی به نشانه ی همدردی با مردم فرانسه گذاشتند.

بعدازظهر همان روز هم با فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه در کاخ الیزه ملاقات و به مذاکره پرداخت. سران دو کشور درباره مسئله تروریسم و گرمایش جهانی و آلودگی محیط زیست به تبادل نظر پرداختند. فرانسه بعد از حملات تروریستی پاریس به نیروهای ائتلاف پیوسته و مواضع داعش را بمباران می کند. ترودو به اولاند گفته که کانادا با تمام قدرت در مبارزه با داعش فعال خواهد بود.

در کنفرانس پاریس ترودو در خطابه خود گفت: «کانادا برگشته است دوستان، و در حل مشکلات مربوط به آلودگی محیط زیست و بالا رفتن گرمای زمین با جدیت شرکت خواهد داشت. این کار با همکاری مقامات استانها و شهرهای ما و اقوام بومی کانادا انجام خواهد شد.»

کانادا همچنان هدف دولت پیشین را که کم کردن گازهای گلخانه ای به میزان ۱۷ درصد از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۳۰ خواهد بود، در این کنفرانس دنبال کرد. اما نخست وزیر برنامه دارد ۹۰ روز پس از کنفرانس پس از مذاکره با نخست وزیران استانها هدف جدید را معین کند.

ترودو همراه با نخست وزیران پنج استان کانادا کاتلین وین، کریستی کلارک، ریچل نوتلی، فیلیپ کویارد و براد وال و همینطور رهبر احزاب دیگر کانادا الیزابت می، رهبر حزب سبز و تام مولکر و گروهی از وزراء و مقامات مسئول دولت خود در این کنفرانس شرکت کرده است.

در این کنفرانس هم کانادا وعده داد ۵۰۰ میلیون دلار برای تحقیقات زیست بومی کمک کند.