رادیو آلمان ـ جواد طالعی: گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا، هنگام ورود منوچهر متکی وزیر خارجه دولت احمدی‌نژاد به ساختمان پارلمان، در حالی که عکس ندا آقاسلطان را به دست داشتند در برابر او صف بستند. یک نماینده بریتانیا فریاد می‌زد: “متکی قاتل”.

وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران، بعد از ظهر روز سه‌شنبه (۱ جون) برای شرکت در نشست کمیسیون امور خارجی وارد ساختمان پارلمان اروپا شد. همزمان با ورود وی به بروکسل، حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ ایرانی در نزدیکی ساختمان پارلمان اروپا دست به تظاهرات اعتراضی زدند.

تظاهرکنندگان، عکس‌های قربانیان اعدام‌ها و کشتارهای خیابانی یک سال گذشته را در دست داشتند. در تجمع آنان متن نامه‌هایی خوانده شد که پیشتر،  به منظور آگاهی از وضعیت سیاسی ایران و تشدید سرکوب‌ها، برای نمایندگان پارلمان اروپا فرستاده شده بود.

تظاهرکنندگان همچنین پرچم ایران را، در حالی که یک حلقه دار به جای آرم جمهوری اسلامی بر آن نشسته بود حمل می‌کردند.

به گفته یک شاهد عینی، در این همایش، کردها شعار می‌دادند که امروز همه ایران پشتیبان کردستان است. اعضای اکثریت سازمان‌های سیاسی شناخته شده خارج از کشور، در این تظاهرات دیده می‌شدند.

پلیس بلژیک، قبلا تجمع در اطراف ساختمان پارلمان اروپا را ممنوع اعلام کرده بود. اما با پافشاری مسئولان برگزاری همایش، سرانجام در ساعت سه بعد از ظهر تسلیم شد و راه را برای گردهمائی معترضان ایرانی باز کرد.

هنگام ورود منوچهر متکی و همراهان وی، گروهی از نمایندگان پارلمان اروپا، در حالی که عکس‌هائی از ندا آقاسلطان را در دست داشتند، در برابر او صف بستند. به‌گزارش خبرگزاری آلمان، استوران استونسون، نماینده فراکسیون محافظه‌کار از بریتانیا، خطاب به متکی فریاد کشید: “قاتل!”.

نمایندگان پارلمان اروپا با عکس های ندا از متکی وزیر امور خارجه ایران استقبال کردند

بر پایه گزارش خبرگزاری آلمان، نشست کمیسیون امور خارجی پارلمان اروپا در پشت درهای بسته تشکیل شد. نمایندگان، سپس گفتند که متکی نقض حقوق بشر از سوی دولت احمدی‌نژاد را کاملا تکذیب کرده و به دفاع از برنامه اتمی جمهوری اسلامی پرداخته است.

وی، سخنرانی در برابر کمیسیون امور خارجی را با انتقاد از حمله کماندوهای اسرائیلی به کشتی‌های حامل کمک‌های انسانی برای باریکه غزه آغاز کرد.

“الکساندر گراف لامبسدورف” عضو آلمانی فراکسیون لیبرال پارلمان اروپا به خبرگزاری آلمان گفت: «متکی تا مرز اهانت پیش رفت و گفت که چیزی به نام سیاست خارجی اتحادیه اروپا وجود ندارد». مارتین شولتز رئیس فراکسیون سوسیال دموکرات، خطاب به متکی گفت که وضعیت حقوق بشر در ایران قابل تحمل نیست.

در پایان نشست کمیسیون روابط خارجی اتحادیه اروپا، متکی به خبرنگاران گفت:«بحث‌های باز و دوستانه‌ای با نمایندگان داشتم.»