Farhad-Farsadi-n

تصمیم گیری اخیر بانکداران و سکان داران اقتصاد آمریکا برای افزایش نرخ بهره بعد از حدود ۷ سال نشان از تقویت توان اقتصادی آمریکا داشته و بی شک تاثیرات فراوانی هم برای کانادایی ها در پی خواهد داشت. اولین تاثیری که به ذهن می رسد رقابتی تر شدن کالاهای صادراتی کانادا در بازارهای آمریکا است و این بازتاب چندین عامل است که در ادامه این مقاله به آنها می پردازیم.

از شکست اقتصادی سال ۲۰۰۸ که تقریبا نرخ بهره بانکی در آمریکا به صفر رسید این اولین باری است که نرخ بهره ۰.۲۵ درصد داشته است. خانم جنیفر لی کارشناس ارشد امور مالی در شرکت بی ام او معتقد است که تاثیراتش بر روی ساخت و ساز منازل مسکونی و اتومبیل سازی در آینده ای نه چندان دور در آمریکا کاملا مشهود خواهد بود.

آقای مایکل دولیگا از کارشناسان ارشد مالی در تی دی بانک کانادا معتقد است که شاید این الگو بتواند سرمشق مناسبی برای بازار مالی و پولی کانادا هم باشد ولی به شرط اینکه فقط یکبار آنهم درصد بسیار کمی نرخ بهره افزایش داشته باشد تا باعث حرکت و تحریک سرمایه گذاران در چرخه اقتصادی شود، البته در ماه های اخیر تاثیرات منفی کاهش قیمت نفت و کاهش ارزش برابری دلار کانادا با آمریکا شروع یک رکود را رقم می زند، لذا شاید هنوز زود باشد و نتوان به یک تصمیم گیری معقولی در این زمینه دست یافت.

بعد از تمامی این موارد تاثیر این افزایش نرخ بهره در آمریکا روی کانادا چیست؟

۱-نرخ بهره در کانادا چه خواهد شد؟ علیرغم پیشنهاد تلویحی کارشناسان مالی و پولی در کانادا و وابسته بودن اقتصاد دو کشور به هم دیگر به نظر نمی رسد که تا سال آتی نرخ بهره در کانادا افزایش داشته باشد چرا که تغییرات بنیادی اخیر، کاهش قیمت نفت و نرخ برابری دلار خود معضلی است که تاثیراتش در ماه های آینده بیشتر نمایان خواهد شد، لذا تصمیم گرفته شده که چند ماهی صبر کنند تا همه چیز که مشخص شد بعد بر اساس آن موارد برنامه ریزی کوتاه و میان مدت مناسبی انجام شود.

۲- نرخ وام ۵ ساله ثابت در بانک های کانادا؟ به احتمال بسیار زیاد افزایش خواهد داشت چرا که نرخ وام های بلندمدت متاثر از نرخ اوراق قرضه است که بانکها در آنها سرمایه گذاری می کنند، البته افزایش چشمگیر نیست ولی قطعی است.

۳- نرخ برابری دلار کانادا و آمریکا؟ همواره کاهش خواهد داشت تا به نقطه تعادل برسد این نقطه کمتر از ۱.۶۷ نخواهد بود، ولی امیدواری کارشناسان مالی آن است که بتوانند با سیاست های متفاوت آنرا در محدوده ۱.۷۰ ثابت نگه دارند.

۴- صادرات کانادا به آمریکا بی شک افزایش خواهد داشت این درصد توسط کارشناسان حدود ۲-۲.۳ درصد تعیین شده که حدود یک بیلیون دلار تخمین زده می شود که باعث رونق کوتاه مدت و برگشت سریع پول به بازارهای کانادا است.

۵- نرخ بیمه در بازارهای داخلی(کانادا) کاهش خواهد داشت چرا که امید به سرمایه گذاری و برگشت سریع پول افزایش خواهد داشت و شرکت های بیمه قادرند در بازارهای پولی و مالی متفاوت سرمایه گذاری کنند و سودهای منتظره را از آن محل به جای تامین از بیمه گری (عملیات فروش بیمه و تامین سود از منابع مالی خریداران بیمه)به دست آورند.

۶- موقعیت شرکت های بیمه بازارهای خارجی “اتکایی”؟ با کاهش نرخ برابری دلار کانادا شاهد دو تاثیر متفاوت در روابط شرکت های بیمه اتکایی خواهیم بود. اول اینکه بار ارزشی حق بیمه ها کاهش خواهد داشت. دوم اینکه در مقابل شرکتهای بیمه اتکایی در صورت پرداخت خسارت هم بایستی کمتر بپردازند، لذا آن دو تاثیر همدیگر را خنثی کرده و تاثیر عمده ای بر بازارهای اتکایی برای شرکتهای بیمه حاصل نخواهد شد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com