رئیس حزب راستگرای “آلترناتیو برای آلمان” ((AFD در گفت وگویی با روزنامه “مانهایمر تسایتونگ” گفت که در صورت لزوم باید مرزبانان آلمان اجازه داشته باشند برای جلوگیری از ورود پناهجویان به خاک آلمان به اسلحه متوسل شوند. او این اقدام را منطبق بر قانون اساسی آلمان دانست.

سیاستمدار راستگرا که “فراکه پتری” نام دارد در مصاحبه مطبوعاتی خود گفت: “هیچ پلیسی مایل نیست به پناهجویان شلیک کند، من هم این را نمی خواهم، اما استفاده از اسلحه هم بخشی از دفاع مرزی است.”

او افزود:”مرزهای آلمان باید به شدت کنترل شوند تا پناهجویان ثبت نشده نتوانند از طریق اتریش وارد خاک این کشور شوند. البته این کار باید در چارچوب موازین همسایگی با اتریش و قوانین اتحادیه اروپا انجام شود.”

رئیس حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان در ادامه صحبت های خود اضافه کرد:”مهم این است که کار به اینجا نرسد و در محدوده همکاری با اتریش و کنترل مرزهای اتحادیه اروپا از فشار پناهجویان کاسته شود.”

اتریش به تازگی اعلام کرده است که برای سال ۲۰۱۶ تنها ۳۷ هزار و تا پایان سال ۲۰۱۹ تنها ۲۱۷ هزار پناهجو را خواهد پذیرفت که برابر با یک و نیم درصد جمعیت این کشور است.

رشد راستگرایان و موقعیت لرزان صدراعظم آلمان

تظاهرات حزب راستگرای آلترناتیو در آلمان

تظاهرات حزب راستگرای آلترناتیو در آلمان

حزب آلترناتیو برای آلمان از منتقدان سرسخت نرمش خانم آنگلا مرکل صدراعظم آلمان در برابر انبوه پناهجویان است. تاکید بر ضرورت کنترل ورود پناهجویان، بر طرفداران این حزب به شدت افزوده است و این امر نشان می دهد که بخش قابل ملاحظه ای از آلمانی ها به خاطر ورود پناهجویان زیاد به این کشور به دیدگاه های بیگانه ستیزانه و راستگرا گرایش یافته اند.

“مارکوس پرتسل” همسر فراکه پتری نیز از اعضای مهم حزب آلترناتیو برای آلمان است. او نیز در ماه نوامبر سال گذشته تصریح کرده بود که باید به پلیس مرزی آلمان اجازه داد در صورت لزوم برای جلوگیری از هجوم پناهجویان به اسلحه متوسل شود. بیان این دیدگاه در آن زمان اعتراضات شدیدی را برانگیخت.

در سال ۲۰۱۵ میلادی یک میلیون و صد هزار و در سه هفته نخست سال جاری بیش از ۶۰ هزار تن وارد آلمان شدند. این روند، موقعیت سیاسی خانم آنگلا مرکل صدراعظم را که تا چندماه پیش با محدود کردن ورود پناهجویان مخالف بود، به تدریج دستخوش تزلزل کرد.

در یک نظرسنجی جدید، ۴۱ درصد از پرسش شوندگان از کناره گیری خانم مرکل پشتیبانی کردند. طرفداران حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان بیش از ۶۰ درصد مخالفان مرکل را تشکیل می دادند. حتی از هواداران حزب دموکرات مسیحی که خانم مرکل رهبری آن را به عهده دارد، تنها حدود ۵۰ درصد معتقد بودند که او باید در قدرت بماند.

نتایج یک نظرسنجی دیگر نشان داد که حزب راستگرای آلترناتیو برای آلمان می تواند با کسب بیش از ده درصد آرای واجدان شرکت در انتخابات از احزاب سبز و چپ پیشی بگیرد و نیروی سوم را در مجلس فدرال آلمان تشکیل بدهد.

سیاست های ضد پناهجویی حزب آلترناتیو برای آلمان سبب شده است که در ماه های اخیر تمام گروه ها و احزاب راست افراطی از این حزب پشتیبانی کنند.

انتخابات سرنوشت ساز در ماه مارس

هجوم پناهندگان تا آنجا بر فضای سیاسی آلمان تاثیر گذاشته که بسیاری از ناظران پیش بینی می کنند در صورت ادامه این روند، ممکن است اقلیت های قومی در این کشور در برابر یکدیگر قرار گیرند.

به تازگی شایعه تجاوز یک پناهجو به یک دختر ۱۳ ساله روس در برلین سبب شد که هزاران آلمانی روس تبار به خیابان ها بریزند و خواستار بستن مرزهای آلمان به روی پناهجویان شوند. روس های مهاجر در آلمان بیشتر به سیاست های محافظه کارانه و راست نزدیک هستند. آن ها در اسرائیل نیز یکی از راستگراترین احزاب سیاسی را تشکیل داده اند.

دولت آلمان برای آرام کردن افکار عمومی مجبور شده است یک لایحه قانونی را برای تسلیم به مجلس فدرال تصویب کند که برپایه آن از الحاق اعضای خانواده پناهجویان سوری به مدت دو سال خودداری می شود. کشورهای مراکش، الجزایر و تونس امن شناخته می شوند و پناهجویانی که به دلیل آزار جنسی زنان، دزدی و یا مقاومت در برابر پلیس به حتی کمتر از یک سال زندان محکوم شوند بلافاصله به کشورهای خودشان مسترد می شوند.

با امن شناخته شدن کشورهای شمال آفریقا اتباع این کشور دیگر حق تسلیم پناهندگی به آلمان را ندارند و در این صورت بازگردانده می شوند. براساس قوانین فعلی آلمان یک خارجی تبار تنها اگر پیش شرط های دیگر فراهم باشد، در صورتی می تواند اخراج شود که به بیش از دو سال زندان قطعی محکوم شده باشد، اما در لایحه جدید حتی محکومیت به کمتر از یک سال حبس تعلیقی هم برای اخراج یک پناهجو کافی است.

اقدامات تازه دولت آلمان علاوه بر تلاش در مسیر آرام کردن افکار عمومی، با انگیزه تاثیر نهادن بر انتخابات ماه مارس هم انجام شده است. در ماه مارس امسال انتخابات ایالتی در سه ایالت مهم آلمان برگزار می شود. پیش بینی شده است که اگر دولت خانم مرکل تا آن زمان اقدامی جدی برای حل بحران پناهندگی انجام نداده باشد، شکست سختی خواهد خورد. در این صورت ممکن است صدراعظم فعلی آلمان پس از ده سال اداره موفق این کشور مجبور به کناره گیری شود.

*جواد طالعی، شاعر، نویسنده و روزنامه نگار آزاد با بیش از ۴۰ سال سابقه روزنامه نگاری حرفه ای از سال ۲۰۰۰ میلادی به این سو مسئولیت دفتر اروپائی شهروند را به عهده دارد. او همزمان با رسانه های معتبر فارسی زبان دیگر مثل بی بی سی، رادیو فرانسه، دویچه وله و سایت های اینترنتی متعدد همکاری داشته است.