خرید بیمه منازل مسکونی بر خلاف بیمه اتومبیل از طرف مقامات مسئول دولتی اجباری نیست اگرچه بانکها و مراکزی که وام ارائه می کنند، انتظار دارند که خانه اصطلاحا “بیمه تمام خطر” شده و شرایطش براساس “بازسازی و جایگزینی” بیمه شود، اما بدون توجه به اجبارش از جوانب بسیار زیادی خرید بیمه منازل مسکونی قادر است صاحب خانه و بقیه ذینفع ها ( بانک) را در آسایش خاطر قرار دهد تا در صورت مواجه شدن با خطرات آتش سوزی، انفجار، دودزدگی،  دزدی و اکثر فجایع طبیعی امکان تامین خسارت از طرف شرکت بیمه فراهم شود و حتی در تمامی مدتی که خانه در تعمیرات و مرمت قرار دارد صاحبان منزل قادرند محل دیگری را اجاره کرده و با آرامش کامل به زندگی روزمره خود ادامه دهند.

مواردی که در بیمه اصطلاحن “آتش سوزی منازل مسکونی” تحت پوشش است عبارتند از: ساخت بنای خانه با همان مصالح در همان محل با همان کاربری و بدون در نظر گرفتن استهلاک (البته شرکت های بیمه بند جدیدی را برای بعضی از خانه ها در نظر می گیرند که مورد “در همان محل”می تواند به نفع مشتری نادیده گرفته شود)- پوشش بیمه مسئولیت بین ۱ الی ۲ میلیون دلار در قبال جرح، نقص عضو و ازکارافتادگی و خسارات مالی به اشخاص ثالث و همسایگان، اثاثیه و وسایل خانه معمولا بین ۶۰ الی ۷۰ درصد قیمت بازسازی خانه قیمت گذاری می شوند، تأمین هزینه های اقامت در طول مدتی که خانه در حال تعمیرات است. حال در مورد حق بیمه اگر دارای یکی از شرایط ذیل هستید قادر خواهید بود که از تخفیف بیمه ای مناسبی بهره مند شوید:

۱ـ اگر خانه مجهز به دوربین و آژیر خطر ضد دزدی و آتش سوزی است و یا مجهز به آبفشان اتوماتیک می باشد.

۲ـ اگر بیشتر از ۵ سال است که با یک شرکت بیمه فعالیت دارید قادرید از تخفیف وفاداری بهره ببرید.

۳ـ اگر طی ۵ سال گذشته خسارت نداشتید و خانه از مطلوبیت مناسبی برخوردار است.

۴ـ اگر عضو جامعه بزرگی از قبیل مهندسین انتاریو یا معلمین هستید شامل تخفیف گروهی خواهید شد.

۵ـ اگر بازنشسته هستید.

۶ـ اگر سن خانه زیر ۵ سال است (نوساز) این مورد برای بعضی از شرکتهای بیمه ۱۰ سال محسوب می شود.

۷ـ تخفیف داشتن اتومبیل و خانه در یک شرکت بیمه.

مواردی که می بایستی مد نظر داشت آن است که شرکت های بیمه برای اقلامی از وسایل خانه و پوشاک و زیورالات محدودیت پرداخت دارند که عبارتند از:

کامپیوتر، جواهر آلات، پالتو و کت پوست، سکه های قدیمی، فرش و مجسمه های قیمتی، دوچرخه، پول نقد. البته اگر برای هر مورد جداگانه اقدام به قیمت گذاری نمایید و حق بیمه اضافی پرداخت فرمایید این محدودیت هم برطرف خواهد شد. چنانچه اموال افراد دیگری به امانت نزد شما در خانه می باشد خسارت آن اقلام در صورت حادثه غیر قابل جبران خواهند بود. در خاتمه لازم است به اطلاع برساند که اگر در خانه فعالیت اقتصادی دارید حتما بایستی آن را به اطلاع شرکت بیمه برسانید تا برایش جداگانه پوشش بیمه ای فراهم شود.

خانه مسکونی یکی از مهمترین و با ارزش ترین دارایی هر شخصی محسوب می شود حتی اگر روی آن وام هم ندارید حتما نسبت به بیمه کردن آن اقدام فرمایید.

شاد و تندرست و موفق باشید.