شهروند- علی شریفیان: بنا به گزارش رسانه ها و از جمله شبکه سی تی وی، وزیر امور خارجه کانادا در مجلس اعلام کرد روابط کانادا با ایران دوباره برقرار و تحریم هایی که علیه این کشور وجود دارد لغو می شوند.

تونی کلمنت، نماینده حزب محافظه کار از دیون پرسید: «مثل اینکه روابط عادی و تحریم ها برداشته شده اند. بمباردیه با ایران معامله می کند. آیا بمباردیه چیزهایی می داند که کانادا نمی داند؟»

دیون پاسخ داد سازمان ملل متحد تحریم را برداشته به این شرط که ایران در زمینه های نظامی فعالیت نکند. وقتی ایرباس بتواند با ایران معامله کند چرا بمباردیه نتواند.» اشاره دیون به خبر خرید ۱۱۴ فروند هواپیما از ایرباس فرانسه توسط ایران است. دیون درباره احتمال پرواز هواپیماهای دو کشور به خاک یکدیگر سخنی نگفتSTEPHANE-DION.

پیتر کنت، نماینده دیگر محافظه کار پرسید که به رغم حمایت ایران از بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و دشمنی اش با اسرائیل بازهم کانادا تحریم ها علیه ایران را لغو می کند؟ دیون در جواب گفت: «سیاست دولت قبلی به نفع حقوق بشر، منافع استراتژیک ما و اسرائیل نبود. ما این سیاست را تغییر می دهیم.»

استفان دیون در سرسرای مجلس خطاب به خبرنگاران رسانه ها ضمن انتقاد از سیاست های دولت قبلی در رابطه با ایران توضیح داد ما بر اساس اینکه متحدانمان با ایران مذاکره کرده و این برای جهان خوبست، با چشمان باز بر اساس تصمیم سازمان ملل در مورد تحریم ها عمل می کنیم.

او افزود، سیاست های دولت پیشین را که ایدئولوژیک و نامسئولانه بود، به سرعت و به شکلی موثر تغییر می دهیم.

لورنس هرمن، وکیل متخصص تجارت بین الملل در این پیوند می گوید شرکت های کانادایی زیادی آماده شروع کار با ایران هستند، اما کانادا لایحه ای در مورد قربانیان و علیه تروریسم ایران به تصویب رسانده است و در عمل تجارت با ایران ممکن است مشکلاتی به وجود آورد. رابطه کانادا با ایران از سال ۲۰۱۲ که کانادا سفارت خود را در تهران و سفارت ایران را در اتاوا بست، به طور کامل قطع شده است.

جاستین ترودو، نخست وزیر دولت فدرال تاکنون چند بار درباره از سرگیری روابط کانادا با ایران سخن گفته است.

از زمانی که سفارت خانه ها بسته شده ایرانیانی که در کانادا زندگی می کنند، اما به ایران رفت و آمد دارند یا نیاز به خدمات کنسولی پیدا می کنند، دچار مشکل شده اند.