سایت شش رنگ، ۲۳ بهمن ۱۳۹۴: عالی ترین مرجع بین المللی در زمینه حقوق کودک خواستار پایان دادن به الزام تغییر جنسیت برای نوجوانان و افراد فراجنسیتی (ترنسجندر) شد. این نخستین باری است که کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد به موضوع اقلیت های جنسی اشاره می کند.

کمیته حقوق کودک در رای نهایی خود درباره وضعیت حقوق کودک در ایران که هفته گذشته در ژنو صادر شد، در چهار زمینه تبعیض و مجازات، عدم اطلاع رسانی، سلامت و آموزش، به نقض حقوق کودکان و نوجوان و اقلیت های جنسی اشاره کرده و خواستار تغییر قوانین در این زمینه ها شده استLGBT--iran.

این کمیته به دولت ایران توصیه کرده که “از روابط جنسی همجنسگرایانه جرم زدایی کند و تدابیری برای محو خشونت علیه کودکان اقلیت جنسی اتخاذ نماید.”

در بخش دیگری از این اعلام نظر نهایی خود، کمیته از جمهوری اسلامی ایران می خواهد که اطمینان حاصل کند که کودکان اقلیت جنسی تحت رفتارهای وحشیانه یا تحقیرآمیز مانند الکتروشوک، هورمون تراپی، داروهای روانگردان و هورمون قرار نمی گیرند و کسانی که مسئول چنین اقداماتی هستند را پاسخگو کند.

کمیته حقوق کودک همچنین مصرانه از دولت ایران خواسته است که اقدامات عملی برای دسترسی کودکان اقلیت جنسی به اطلاعات درباره هویت جنسی و گرایش جنسی انجام دهد. به علاوه خواستار آن است که به عمل های تغییر جنسیت اجباری برای افراد ترنسجندر خاتمه دهد.

این دستگاه نظارتی سازمان ملل با اشاره به آزار و اذیت، تحقیر و تمسخر و نیز اخراج کودکان و نوجوانان از مدارس که رفتارهای مورد انتظار از دختر و پسر را رعایت نمی کنند، ، خواستار پیشگیری و ممنوع کردن این موارد و مجازات مرتکبان آن شده است.

پیش از این شش رنگ با ارائه دو گزارش با اتکا به روایت ها و موارد به دست آمده در تحقیق میدانی صورت گرفته، موارد نقض حقوق کودکان با گرایش و هویت جنسی گوناگون را توضیح داده و از کمیته حقوق کودک سازمان ملل خواسته بود تا این موارد را با دولت ایران در میان گذاشته و از آنها خواهان پاسخ شوند.

همچنین نماینده ای از شش رنگ در نشست این کمیته با سازمان های غیردولتی در ژنو شرکت کرده و به سئوالات اعضای کمیته درباره وضعیت کودکان و نوجوانان اقلیت جنسی پاسخ داده بود.

با اینکه نمایندگان جمهوری اسلامی در نشست ماه گذشته از پاسخ به سئوالات مختلف اعضای کمیته راجع به نقض حقوق کودکان اقلیت جنسی خودداری کرده بودند، این کمیته در رای نهایی خود از موارد مطرح شده در گزارش سازمان های غیردولتی ابراز نگرانی کرد و از جمهوری اسلامی خواست در قوانین و سیاست های خود در این زمینه تجدید نظر جدی به عمل آورد.

شادی امین، از هماهنگ کنندگان شش رنگ می گوید: “رای نهایی کمیته حقوق کودک از این جهت برای ما یک دستاورد محسوب می شود که توانستیم با شرکت فعال در تمامی جلسات و ارائه اسناد و گزارش های مستند، فشار بین المللی را بر جمهوری اسلامی برای رعایت حقوق کودکان و نوجوانان اقلیت جنسی افزایش دهیم.”

بی شک این پیروزی مهم از آن همه کسانی است که با مقاومت روزانه خود در جامعه ایران و هر کجای این جهان، برای بودنی متفاوت، برای حق حیات و برخورداری از زندگی انسانی تلاش می کنند. شش رنگ به سهم خود این موفقیت را به همه تلاشگران و همراهان جامعه همجنسگرایان و ترنس ها و اعضای اقلیت جنسی ایران تبریک می‌گوید.

مطالب مرتبط با این موضوع را در سایت شش رنگ بخوانید.