شهروند علی شریفیان: بیل مورنوو، وزیر دارایی دولت لیبرال روز دوشنبه در همایشی در تالار شهرداری اتاوا در سخنرانی خود اعلام کرد در کل میزان کسری بودجه سال مالی جاری و سال های بعد بیشتر از مبلغی است که پیش بینی کرده بودیم.

مورنوو بدون مقدمه چینی در حالی که قرار است لایحه بودجه دولت فدرال را روز ۲۲ مارس به مجلس ارائه کند گفت که برخلاف آنچه گمان می رفت کسری بودجه برای سال ۲۰۱۷ – ۲۰۱۶ حدود ده میلیارد باشد، بر حسب محاسبات ما ۱۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار خواهد شد. کسری بودجه سال مالی بعد از آن هم پانزده میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار خواهد شدbill-morenau.

این در حالی است که حدود یک ماه پیش برای سال مالی جاری کسری بودجه سه میلیارد و نهصد میلیون دلار و سال بعد از آن دو میلیارد و چهار صد میلیون دلار بیشتر از ده میلیارد دلار پیش بینی شده بود. با وجود اینکه این مبلغ بیشتر از مبلغی است که لیبرال ها در جریان انتخابات وعده دادند، خرج می کنند تا به رونق اقتصادی کمک کنند، این طرح همچنان قرار است به اجرا درآید.

همزمان پیش بینی شده رشد اقتصادی کشور در سال جاری به جای دو درصد، یک و چهار دهم درصد خواهد بود.

خانم رونا آمبروز، رهبر موقت محافظه کاران، حزب اپوزیسیون دولت، در مجلس در انتقاد از طرح بودجه لیبرال ها می گوید در چنین شرایطی باید به جای کسری بودجه بیشتر صرفه جویی کرد.