آرش عزیزی

این هفته شامل تحول مهمی در پرونده‌‌ی قتل دختر پاکستانی بودیم که اولین پرونده “قتل ناموسی”کانادا دانسته می‌شود.

سه‌شنبه این هفته پدر و جوان‌ترین برادرِ اقصا پرویز در دادگاه اعتراف کردند که او را در اتاق خوابش خفه کرده‌اند. محمد پرویزِ ۶۰ ساله و پسرش، وقاصِ ۲۹ ساله، به قتل اقصا در ۱۰ دسامبر ۲۰۰۷ اعتراف کردند.

مرگ اقصا در زمان خود تا مدت‌ها اخبار را پر کرد و به بحثی داغ در مورد حجاب و چالش‌های ادغام برای مهاجران انجامید و این سئوال را مطرح کرد که آیا این اولین قتل ناموسی تورنتوی بزرگ بوده است و یا تنها نمونه‌ی وحشتناکی از خشونت خانگی.

با حساب این اعتراف، قاضی بروس دورنو پس از قرائت بیانیه مورد توافق دادستان‌ها و وکلای مدافع در دادگاه برامپتون، هر دو نفر را به حبس ابد محکوم خواهد کرد.

اقصا دختر ۱۶ ساله ای که نپوشیدن حجاب بهانه ی مرگش شد

پدر و پسر قرار بود در ماه ژانویه آینده به جرم قتل درجه اول محاکمه شوند.

اقصا دانش‌آموز کلاس ۱۱ بود و حدود ساعت هفت و نیم صبح در زیرزمین خانه خانوادگی‌اش در لانگ‌هورن تریلِ میسیساگا خفه شد و به قتل رسید. چند دقیقه بعد، ساعت هنوز ۸ صبح نشده بود که محمد به ۹۱۱ تلفن کرد و اعتراف کرد دخترش را خفه کرده است. وقاص در ابتدا به ایجاد مشکل برای پلیس متهم بود ،اما ناگهان شش ماه بعد دستگیر شد و به قتل درجه اول متهم شد. هر دو نفر از آن زمان تا کنون در حبس بوده‌اند.

یکی از اقوام نزدیک خانواده‌ی پرویز، که به شرط عدم افشای نامش با شهروند صحبت کرد، به ما گفت:”با این اعتراف خاطرمان کمی جمع شده است. این ماجرا یکی دو سال همه‌مان را در شوک فرو برده بود و البته هرگز فراموشش نمی‌کنیم، اما اکنون حداقل بقیه می‌دانند که چنین کارهایی بدون مجازات باقی نمی‌ماند.”