در سومین انتخابات میان دوره ای مجلس استانی در یک سال اخیر، این بار هم نامزد حزب لیبرال بود که پیروز شد و به مجلس استانی راه یافت.

شهروند ۱۲۶۸ ـ ۱۱ فوریه ۲۰۱۰


 جرج اسمیترمن و گلن موری

در سومین انتخابات میان دوره ای مجلس استانی در یک سال اخیر، این بار هم نامزد حزب لیبرال بود که پیروز شد و به مجلس استانی راه یافت.

هفته گذشته انتخابات میان دوره ای در حوزه "تورنتو سنتر" که با نزدیک ۱۰۰ هزار واجد شرایط رای از گسترده ترین حوزه های استان است، برگزار شد و پس از کارزاری طولانی، گلن موری، شهردار سابق وینیپگ، با ۰۴/۴۷ درصد آرا (۱۲۳۲۷ رای) یعنی کمتر از ۴۰۰۰ رای بیشتر از رقیب نیودموکرات خود پیروز شد.

این حوزه پیش از این به یکی از پرنفوذترین نمایندگان لیبرال مجلس، جورج اسمیترمن، تعلق داشت که مدتی پیش استعفا داد تا نامزد انتخابات شهرداری تورنتو شود. اسمیترمن منابع و پایگاه خود را به موری داده بود تا کمپین پرقدرتی اداره کند. در حالی که ابتدا انتظار می رفت این پیروزی راحتی برای لیبرال ها باشد، حزب نیودموکرات (که در دوره قبلی با کسب تنها ۱۴ درصد آرا سوم شده بود) این بار کارزار پرقدرتی با حضور کتی کرو، پرستار خیابانی و فعال معروف مسائل بی خانمان ها، به عنوان نامزد خود به راه انداخت. کرو در نهایت ۱۴/۳۳ درصد آرا (با ۸۶۸۵ رای) را به خود اختصاص داد و دوم شد و این افزایشی ۱۴.۲۸ درصدی نسبت به دوره قبل است.

دالتون مک گینتی گفت: "چه آغاز خوبی برای سیاست انتاریو در سال ۲۰۱۰". گلن موری، نماینده جدید مجلس که احتمال می رود به زودی سر از کابینه مک گینتی هم در بیاورد گفت از این که "لیبرال مک گینتی" است بسیار خشنود است. او گفت: "قول سه پیروزی را داده بودیم، دالتون" (اشاره به دو پیروزی دیگر لیبرال ها در انتخابات های میان دوره ای).

کتی کرو در مهمانی شب انتخابات خود که در هتل رامادا برگزار می شد و چهره هایی همچون جک لیتون، آدام جیمبرونی، سید رایان و البته آندریا هروات، رهبر حزب، در آن حضور داشتند، گفت: "من نامزد شدم که ببرم و چیزهای زیادی هم بردیم… من اصلا خبر نداشتم که لیبرال ها مجبور می شوند چکی ۱۵ میلیون دلاری بنویسند".

اشاره کرو به حرکتی از سوی دولت لیبرال استانی است که با اعتراض شدیدی از سوی رقبای آن ها مواجه شده است. قضیه از این جا شروع شد که در طول کارزار اعلام شد بیمارستان گریس، که درون حوزه قرار دارد، قرار است تعطیل شود. کتی کرو و به درجه کمتری، پاملا تیلور، نامزد محافظه کاران، این موضوع را به یکی از موضوعات داغ انتخابات بدل کردند، اما در کمال ناباوری دولت لیبرال چند ساعت پیش از باز شدن حوزه های رای گیری، چکی ۱۵ میلیون دلاری به این بیمارستان اهدا کرد تا از تعطیلی اش جلوگیری کند. رقبا این را "خریدن رای" از سوی لیبرال ها می دانند.

کتی کرو در مصاحبه با شهروند گفت: "ما موفق شدیم رای حزب را کلی افزایش دهیم و در ضمن مسئله مسکن را دوباره روی میز دولت بگذاریم. همین یک پیروزی مهم است". کتی در ضمن به حضور عظیم جوانان در این کارزار اشاره کرد. چند شب قبل از انتخابات او در مراسم افتتاحیه "باشگاه جوانان نیودموکرات تورنتو" (TYND) مشارکت کرد و به همراه آندریا هروات برای جوانان این باشگاه سخنرانی کرد.

فرشاد آزادیان، جوان ایرانی تبار که خود در همین حوزه انتخاباتی متولد شده است، جزو فعالان این باشگاه بود که برای کارزار کتی کرو، داوطلب شد. او در مصاحبه با شهروند می گوید: "ما برای این کارزار در خانه های بسیاری را زدیم و موفق شدیم حرف مردم مختلف را بشنویم و به نگرانی های آن ها گوش کنیم. رای حزب افزایش بسیاری یافت و با این حساب باشگاه جوانان نیودموکرات هم شروع خوبی داشت".

پاملا تیلور، نامزد حزب محافظه کار، ۳۸/۱۵ درصد آرا تصاحب کرد و سوم شد. مهمانی شب انتخابات او در باری در خیابان پارلمان (شرق تورنتو) برگزار شد. یکی از اعضای عالیرتبه حزب محافظه کار پیشرو در این مهمانی که به شرط عدم افشای نامش با خبرنگار شهروند صحبت کرد، گفت: "ما انتظار پیروزی نداشتیم."

استفان پرمداس، نماینده حزب سبز، ۰۸/۳ درصد آرا را به خود اختصاص داد. راج راما، نامزد مستقل، هیت توماس، نامزد حزب لیبرتارین، وین سیمنز، نامزد حزب آزادی و جان ترمل، نامزد مستقل، به ترتیب پنجم تا هشتم شدند و هر کدام کمتر از ۱۰۰ رای و نیم درصد آرا را به خود اختصاص دادند. در مجموع تنها ۲۶۲۰۴ نفر در این انتخابات شرکت کردند که حدود یک چهارم کل واجدین شرایط است. برخی کارشناسان می گویند این میزان پایین مشارکت (که در انتخابات های میان دوره ای قبلی نیز شاهد آن بوده ایم) نشان می دهد که پیروزی لیبرال ها را نباید لزوما به حساب محبوبیت طرح لیبرال ها برای مالیات هماهنگ فروش گذاشت.

چند هفته دیگر، در روز ۴ مارچ، انتخابات میان دوره ای استانی در یکی از حوزه های اتاوا، پایتخت کشور، برگزار می شود. باب کیارلی، شهردار سابق اتاوا، در این انتخابات به عنوان نماینده لیبرال ها شرکت می کند. بسیاری مک گینتی را محکوم کرده اند که با پرداخت سخاوتمندانه حقوق بازنشستگی کارگران نورتل (که بسیاری از آن ها در این حوزه زندگی می کنند) می خواهد رای های این انتخابات را هم "بخرد".