کلر کرکلند ـ کسگرین، اولین زن پیشگام فمینیست در کبک، در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

از او به عنوان زنی یاد می شود که سقف های شیشه ای بسیاری را شکست. او اولین زنی بود که در سال ۱۹۶۱ در انتخابات پیروز شد و پا به مجلس کبک گذاشت. او همچنین اولین زنی بود که در استان کبک در سمت وزیر به کابینه کبک راه یافت و در دوران اصلاحات اجتماعی، نقش رهبری را در “انقلاب آرام” بازی کرد. او عضوی از دولتی بود که کبک را مدرنیزه کرد.

کرکلند ـ کسگرین در سال ۱۹۷۳ سیاست را کنار گذاشت تا به شغل قضاوت بپردازد و اولین زنی بود که در دادگاه استانی کبک به سمت قاضی منصوب شد. او در سال ۱۹۹۱ بازنشسته شد و ۲۴ مارچ ۲۰۱۶ در سن ۹۱ سالگی درگذشتclaire-kirkland-casgrain.

در مراسم تشییع پیکرش که روز دوم اپریل برگزار شد، سیاستمداران کبک در سطوح مختلف کشوری، استانی و شهری، خانواده و دوستان کرکلند ـ کسگرین را همراهی می کردند. این اولین مراسم خاکسپاری ملی برای یک زن در کبک بود که پایان بخش زنجیره ی اولین های او شد.

«او برای ما زنان، واقعا سقف های شیشه ای بسیاری را شکست. اولین آن انتخابش برای نمایندگی مجلس ملی کبک بود.» این را پالین ماریو، نخست وزیر پیشین کبک، در مراسم گفت که خود سقف شیشه ای خودش را شکست و در سال ۲۰۱۲ اولین زن نخست وزیر کبک شد.

فیلیپ کولارد، نخست وزیر فعلی کبک، در سخنانی که در مراسم یادبود ایراد کرد، ضمن پیشرو خواندن کلر یادآور شد که در حال حاضر ۳۴ زن نماینده در مجلس کبک حضور دارند، ۱۱ زن به عنوان وزیر در کابینه هستند و بیش از ۲۳۰۰ زن اعضای شوراهای شهری استان و شهردار هستند.

ژان شره، از نخست وزیران پیشین کبک، زندگی حرفه ای کرکلند را با توجه به نگرش های اجتماعی آن زمان، شجاعانه توصیف کرد.

در این مراسم استفان دیان، وزیر امور خارجه کانادا نیز حضور داشت.