قرار بود روز یکشنبه اول دی مراسم بزرگداشت شصتمین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در محل این کانون برگزار شود اما نیروهای دولتی این دفتر را پلمپ کردند.

شماره ۱۲۰۹ ـ پنجشنبه ۲۵ دسامبر  ۲۰۰۸


 

بی بی سی: دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که یک نهاد فعال در امور حقوق بشر در ایران است، از سوی نیروهای دولتی و انتظامی پلمپ شده است.

قرار بود روز یکشنبه اول دی مراسم بزرگداشت شصتمین سالروز تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در محل این کانون برگزار شود اما نیروهای دولتی با مراجعه به کانون مدافعان حقوق بشر، از برگزاری مراسم جلوگیری و این دفتر را پلمپ کردند.

شیرین عبادی در حال گفت وگو با خبرنگاران جلوی دفتر

نرگس محمدی، از فعالان حقوق بشر که در این مراسم حضور داشت، به بخش فارسی بی بی سی، گفت که این جلسه عمومی نبود و فقط به وسیله کارت از مهمانان برای حضور در این جشن دعوت شده بود.

برگزار کنندگان مراسم شصتمین سالروز تصویب اعلامیه حقوق بشر می گویند که دفتر کانون مدافعان حقوق بشر بدون هیچگونه حکم قضایی یا اتهام قانونی پلمپ شده است.

خانم محمدی گفت که در میان مامورانی که خود را از نیروی انتظامی و کلانتری معرفی کردند افرادی با لباس شخصی نیز حضور داشتند.

به گفته خانم محمدی ماموران حتی اجازه ندادند که برگزار کنندگان این جشن، وسایلی را که برای جشن کرایه کرده بودند، پیش از پلمپ شدن در ورودی، از سالن خارج کنند.

کانون مدافعان حقوق بشر، از جمله تشکل های غیردولتی فعال در حوزه حقوق بشر در ایران است که شماری از حقوقدانان و وکلای مدافعی که در سال های اخیر عمدتا دفاع از پرونده های مطبوعاتی و سیاسی را بر عهده داشته اند، از جمله شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل، عبدالفتاح سلطانی، محمد علی دادخواه، محمد شریف و یوسف مولایی آن را تاسیس کرده اند.

این کانون حدود ۷ سال پیش تاسیس شد و به عنوان یکی از معتبر ترین سازمان های ایرانی فعال در زمینه حقوق بشر مورد پذیرش مراکز بین المللی قرار گرفت.

کانون مدافعان حقوق بشر فعالیت خود را بر سه محور دفاع از زندانیان سیاسی ـ عقیدتی، اعلام موضع و نظر نسبت به موارد بارز نقض حقوق بشر و حمایت از خانواده فعالان سیاسی زندانی، در چارچوب قوانین ایران اعلام کرده است.

خانم عبادی این کانون را تنها تشکل مدنی در ایران اعلام کرده که پیش از آنکه در داخل کشور ثبت شود به عضویت فدراسیون بین المللی جوامع حقوق بشر درآمده و به نوعی ثبت بین المللی شده است.

دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰قانون فعالیت احزاب و جمعیتها در ایران، حدود دو سال پیش با صدور اطلاعیه ای فعالیت کانون مدافعان حقوق بشر را غیر قانونی اعلام کرد.

این دبیرخانه که نهادی وابسته به وزارت کشور ایران است اعلام کرده بود که مرامنامه و اساسنامه کانون مدافعان حقوق بشر به تأیید کمیسیون ماده ۱۰ نرسیده و بنابر این، "هرگونه فعالیت این کانون، غیرقانونی و متخلفان تحت پیگرد قضائی قرار می ‌گیرند."

همچنین کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران  و سازمان دیده بان حقوق بشر اعلام کردند که یورش غیر قانونی نیروهای امنیتی به کانون مدافعان حقوق بشر در ایران در تاریخ اول دی ماه ۱۳۸۷،  باعث نگرانی های بسیاری مبنی بر تلاش در به سکوت کشاندن جامعه حقوق بشر در ایران شده است.

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران و دیده بان حقوق بشر مشترکا از دولت ایران خواستند که فورا اجازه بدهند که کانون مدافعان حقوق بشر دفترش را باز کند و در مورد مقاماتی که بدون حکم قضایی  مسئول این حمله  هستند تحقیق کرده و از آنها بازخواست کند که پاسخگو باشند.

کنتیت راث؛ مدیر کل دیده بان حقوق بشر در این زمینه گفت:"پلمپ کانون مدافعان حقوق بشر فقط حمله به شیرین عبادی و همکاران ایشان در کانون نیست، بلکه حمله به تمامی جامعه بین المللی حقوق بشر است که ایشان یک عضو موثر و بسیار مهم آن است."

خانم محمدی در مورد رفتار ماموران امنیتی با مدعوین گفت:"ماموران لباس شخصی به میهمانان حمله کرده و آنها را تهدید کردند. از جمله اینکه  آنها به سینه و سر آقای هادی اسماعیل زاده؛ عضو کانون مدافعان حقوق بشر، ضربه وارد کرده و تلفن موبایلش را از او گرفتند. رفتار ماموران لباس شخصی زشت و خشونت بار بود."

 

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:"اگر خانم شیرین عبادی و کانون مدافعان حقوق بشر نتوانند یک مراسم ساده برای بزرگداشت شصتمین سالگرد بیانیه عمومی حقوق بشر برگزار کند، پس هیچ شهروند ایرانی برای صحبت درباره حقوق بشر و ترویج آن اصلا امنیت نخواهد داشت." وی تاکید کرد که "این شاخص خیلی خوبی است برای آنکه ببینیم ظرفیت تحمل دولت در مورد موافعان حقوق بشر چقدر است و امروز شاهد بودیم که هیچ ظرفیتی وجود ندارد."


 

زنگ خطری جدی برای وضعیت حقوق بشر در ایران


 

ادوار نیوز: عبدالله مومنی سخنگوی سازمان دانش آموختگان پلمپ دفتر کانون مدافعان حقوق بشر و جلوگیری از برگزاری شصتمین سالگرد تصویب اعلامیه جهانی حقوق بشر در دفتر این نهاد مدنی را زنگ خطری جدی برای وضعیت حقوق بشر ایران دانست.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان با اشاره به نقض گسترده حقوق بشر و آزادی های اساسی در ایران گفت: در شرایطی که کشورمان از سوی نهادهای مختلف حقوق بشر از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل و مجمع عمومی این شورا به دلیل نقض حقوق بشر محکوم شده است، متاسفانه شاهد هستیم که نهادهای مسئول نه تنها تلاشی را در جهت رفع این نگرانی های جهانی انجام نمی دهند بلکه با برخوردهای قهری و غیرمنطقی خود مهر تاییدی بر دیدگاه منفی جامعه جهانی در خصوص حقوق بشر در ایران زده اند.

در آخرین مورد از این محدودیت ها و موانع،دفتر کانون مدافعان حقوق بشر که متشکل از وکلای خوش نام و کوشا در راه تعمیق حقوق شهروندی و آزادی های اساسی است،توسط نیروهای امنیتی پلمپ می شود.

سخنگوی سازمان دانش آموختگان ادامه داد: آنچه روز گذشته در دفتر کانون مدافعان رخ داده است نشانه مشخصی از تلاش دولت در جهت برخورد با مدافعان و فعالان ایرانی حقوق بشر و مهر تایید دیگری بر شواهد موجود مبنی بر شکل گیری اراده ای جدی برای نقض سازماندهی شده و سیستماتیک حقوق بشر از سوی بخش هایی از حاکمیت است.

عبدالله مومنی ادامه داد:کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان یکی از نهادهای ایرانی عضو مجامع مختلف حقوق بشری و بین المللی به ریاست خانم شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل و از چهره های جهانی حقوق بشر در سال های اخیر توانسته است علیرغم تمامی کارشکنی ها و محدودیت ها گام های موثری در راه مبارزه با نقض حقوق بشر و معرفی ناقضان آن به شهروندان و جامعه بین الملل بردارد.

مومنی گفت:برخورد با مدافعان حقوق بشر و نهادهای مدافع حقوق شهروندی به عنوان تنها امکان و محمل دفاع از حقوق کسانی که در معرض نقض حقوق بشری و شهروندی هستند و در حالی که وضعیت حقوق بشر در ایران بر مبنای قانون اساسی کشور و از دیدگاه استانداردهای بین المللی در شرایط نا مطلوبی قرار دارد و جامعه مدنی از قوام لازم در جهت کمک به بهبود این وضعیت برخوردار نیست، موجب خواهد شد وضعیت حقوق شهروندی در ایران در وضعیت اسف بارتری قرار گیرد.