بی بی سی

آلمان در یک هشتم نهایی حریف انگلستان شد

رقابت های گروه D جام جهانی فوتبال، با صعود تیم های آلمان و غنا به مرحله یک هشتم نهایی به پایان رسید.

در دیدارهای روز چهارشنبه ۲۴ جون ۲۰۱۰، آلمان با یک گل بر غنا غلبه کرد. استرالیا هم ۲-۱ صربستان را از پیش رو برداشت. به این ترتیب آلمان ۶ امتیازی شد تا به عنوان تیم اول گروه معرفی شود. غنا و استرالیا هم اگرچه هر دو ۴ امتیازی بودند اما تیم آفریقایی با تفاضل گل صفر، بالاتر از استرالیا قرار گرفت که به خاطر شکست سنگین مقابل آلمان، تفاضل گلش منهای ۳ بود.

در این گروه صربستان به رغم غلبه بر تیم اول گروه، مقابل دو تیم دیگر نصیبی جز شکست نبرد و با ۳ امتیاز در قعر جدول قرار گرفت.

نبرد آلمان و انگلستان در یک هشتم نهایی

دیدار تیم های غنا و آلمان با حضور جالب توجه ۸۵ هزار تماشاگر در ورزشگاه ساکرسیتی شهر ژوهانسبورگ و به قضاوت آقای کارلوس سیمون از برزیل برگزار شد.

در پایان دور دوم، غنا به لطف غلبه بر صرب ها با ۴ امتیاز به صدر جدول تکیه زده بود. آلمان با ۳ امتیاز دوم بود، صربستان که آلمان ۱۰ نفره را تسلیم کرد با همین امتیاز و تفاضل گل کمتر در رتبه سوم قرار داشت و استرالیا نیز با یک امتیازی که از بازی با غنا کسب کرد در رده چهارم ایستاده بود.

نکته تاریخی این مسابقه، رویارویی دو برادر در ترکیب دو تیم بود! اتفاقی که برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی رخ می داد. کوین بواتنگ با شماره ۲۳ برای غنا و جروم بواتنگ با شماره ۲۰ برای آلمان. بواتنگ ژرمن ها در هامبورگ توپ می زند و برادر غنایی اش هم در پورتسموث.

بواتنگ غنایی ها همانی است که در نبرد چلسی و پورتسموث، میشائیل بالاک را به جرگه ستاره های مصدومی که ناگزیر از جام جهانی باز می مانند اضافه کرد.

آقای یواخیم لو غیر از میدان دادن به بواتنگ، در این بازی کاکائو را نیز از ابتدا به زمین فرستاد تا در غیاب کلوزه که در بازی با صربستان اخراج شده بود، زوچ پودولسکی در خط حمله باشد.

در دقیقه ۶۰، ژرمن ها موفق به گشودن دروازه غنا شدند. مسعود اوزیل که از پدیده های پر فروغ جام نوزدهم است، از روی محوطه جریمه با شوتی بی نقص، قفل دروازه غنا را شکست. شماره ۸ ترک تبار آلمان، ۲۲ ساله است و در وردربرمن توپ می زند.

با پایان بازی و برتری ۱-۰ آلمان مقابل غنا، این تیم در مرحله یک هشتم نهایی باید با انگلستان روبرو شود. به این ترتیب فینال جنجالی جام جهانی ۱۹۶۶ پس از ۴۴ سال در آفریقای جنوبی تکرار خواهد شد.

در پایان بازی از سوی فیفا، مسعود اوزیل به عنوان مرد برتر میدان معرفی شد.

استرالیا آبرومندانه خداحافظی کرد

دیدار تیم های استرالیا و غنا با حضور ۳۸ هزار تماشاگر در ورزشگاه امبومبلای شهر نلسپروئیت و به قضاوت آقای خورخه لاریوندا از اروگوئه برگزار شد.

استرالیا در دیدار قبلی مقابل غنا به تساوی رسید تا تنها تیم جام نوزدهم باشد که به رغم ۱۰ نفره شدن نتیجه را واگذار نکرد. صربستان هم مقابل تیم ۱۰ نفره آلمان به برتری ۱-۰ رسید.

در ششمین دقیقه میلوش کراسیچ که در بازی قبلی از برترین های تیمش بود توپ را به مارک شوارتزر سپرد. تا قبل از دقیقه ۳۰ بازی و گیر کردن نیکلا زیگیچ در آفساید، توپ و میدان در اختیار صربستان بود.

در دقیقه ۳۳ ضربه سر کاپیتان کاهیل از بالای دروازه استویکوویچ به بیرون رفت. کاهیل که در بازی نخست اخراج شده بود انگیزه های زیادی برای خودنمایی در این مسابقه داشت و در پایان نیز به عنوان برترین بازیکن میدان معرفی شد.

آقای لاریوندا در سی و هشتمین دقیقه گل کراسیچ را به دلیل آفساید مردود اعلام کرد. سانتر فوروارد شماره ۱۷ صربستان که در زسکا مسکو توپ می زند از برترین های دور مقدماتی جام نوزدهم بود.

در دقیقه ۶۹، استرالیا موفق به گشودن دروازه صربستان شد. ضربه سر کاپیتان کاهیل از پشت محوطه شش قدم به زیبایی درون دروازه ولادیمیر استویکوویچ قرار گرفت تا سهمیه آسیا در جام نوزدهم موفق به متوقف کردن یکی از نمایندگان قاره اروپا شود.

چهار دقیقه بعد، برت هولمن تازه نفس و پر انرژی از وسط زمین پا به توپ شد و با حرکت به سمت دروازه حریف، موفق شد گل زیبای دیگری را به تور دروازه صربستان بچسباند. به این ترتیب هولمن ۲۶ ساله که در آلکمار هلند توپ می زند به فهرست دو گله های جام ۲۰۱۰ پیوست.

۱۰ دقیقه بعد، صربستان یکی از گل های خورده را جبران کرد. شوت سنگین زوران توسیچ با واکنش شوارتزر مواجه شد اما توپی که او نتوانسته بود به طور کامل دفع کند نصیب پانتلیچ شد تا اختلاف دو تیم را به حداقل برساند. زننده گل صربستان در آژاکس آمستردام بازی می کند.

یک دقیقه بعد، کندی باز هم فرصت گلزنی دیگری را از کف داد. بعد از دقیقه ۹۰ نیز هر دو تیم صاحب موقعیت شدند. پانتلیچ از صربستان و جیسون کولینا از استرالیا در تغییر برتری ۲-۱ استرالیا ناکام ماندند.

این نتیجه اگرچه اعاده حیثیتی برای استرالیایی ها در جام نوزدهم بود اما برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی کفایت نمی کرد. هر دو تیم برنده و بازنده این مسابقه از گردونه بازی ها حذف شدند.

رقابت های مقدماتی در گروه C جام جهانی فوتبال با برگزاری مسابقه های دور سوم این گروه به پایان رسید و آمریکا در دقیقه ۹۱، از حذف شدن نجات پیدا کرد و ضمن صعود به مرحله یک هشتم نهایی، عنوان سرگروهی را نیز به خود اختصاص داد.

سایر نتایج

در گروه A روز سه شنبه ۲۳ جون، در پایان دیدارهای مرحله مقدماتی تیم اروگوئه با شکست مکزیک با هفت امتیاز به عنوان تیم اول به مرحله حذفی صعود کرد. مکزیک با این باخت و چهار امتیاز دومین تیم صعود کننده این گروه بود. آفریقای جنوبی، میزبان مسابقات با وجود شکست دو بر یک فرانسه به دلیل تفاضل گل کمتر از مکزیک از صعود باز ماند و فرانسه با یک تساوی و دو شکست جام جهانی را ترک کرد.

 در دیدارهای همزمان، انگلستان ۱-۰ اسلوونی را از پیش رو برداشت . آمریکا نیز با همین نتیجه الجزایر را شکست داد.

 در آخرین بازی از دور دوم مرحله مقدماتی رقابت های جام جهانی فوتبال و از گروه H مسابقات، تیم ملی اسپانیا ۲-۰ بر هندوراس غلبه کرد.