همانگونه که مستحضر هستید شرکت بیمه آویوا به عنوان اولین  بیمه گر حاضر شد تا ریسک های حوادث سرنشین، شخص ثالث و بدنه بیمه های اتومبیل در انتاریو که به شغل حمل مسافر برای کسب درآمد می پردازند را تحت پوشش درآورد و با طراحی یک الحاقیه و اضافه کردنش به بیمه های شخصی افرادی که به صورت نیمه وقت به این کار مشغول هستند، توانست معضل بزرگی را

که برای شهرداری- مسافران شهری- راننده های اوبر و قانون گذاران بیمه ای ایجاد شده بود، حل کند.

uber

شرکت اوبر تا قبل از این تاریخ همواره عنوان می کرد که دارای بیمه معتبر بیزینسی است که تا سقف ۵ میلیون دلار سرنشینان و اشخاص ثالث را تحت پوشش دارد ولی در عمل چنین نبود چرا که در چند تصادف که منجر به جرح و از کارافتادگی چند نفر شد ایشان نتوانستند غرامات و خسارات حاصله را از طریق بیمه جبران نمایند. از این رو با استقبال کامل از طرح بیمه ای شرکت آویوا که هم نو و هم در آن زمان مقرون به صرفه بود، آمادگی کامل خود را برای اجرای این طرح اعلام کردند.

آقای ایان بلیک مدیر ارشد اجرایی شرکت اوبر در نشست خبری که با مجله تورنتو استار داشت عنوان کرد که شهرداری تورنتو ما را در فشار بسیار زیادی قرار داده و بجز شرایط سخت حقوقی موارد مقرراتی و عرفی بی شماری را به عنوان پیش شرط برای ما در نظر گرفته است که در آخرین جلسه در ۱۵ آوریل ۲۰۱۶ این موارد به قرار ذیل عنوان شد:

۱- خرید بیمه اتومبیل برای بیمه اشخاص تا سقف ۲ میلیون دلار؛

۲- خرید بیمه بیزینس که فعالیت های راننده اوبر را تحت پوشش درمی آورد تا سقف ۵ میلیون دلار؛

۳- پرداخت ۲۰ هزار دلار به شهرداری تورنتو برای گرفتن اجازه کار یا هزینه لایسنس اتومبیل.

عده ای بر این باورند که این مقررات پاسخی بوده به اعتراض سندیکای تاکسیرانان تورنتو که معتقدند اوبر جایگاه بیزینسی لازم برای ارایه خدمت به مردم را ندارد.

آقای آدام مایکل یکی از سخنرانان نشست خبری که از جامعه بروکرهای بیمه انتاریو است اعتقاد خود را به این شکل عنوان کرد که برای حمایت مردمی که از این خدمات استفاده می کنند لازم است همه نهادهای ذیربط همگون و در ارتباط با هم امکان عملی شدن این طرح را فراهم آورند تا در صورت تحقق خطر شخص یا اشخاص زیان دیده دارای پوشش بیمه ای مناسب باشند. ایشان در ادامه عنوان کرد که در حال حاضر “اوبر ایکس” که به خدمات مشابه می پردازد هنوز بیمه نداشته و از خرید آن سرپیچی می کند.

آقای ایان بلیک مدیر ارشد اجرایی شرکت اوبر در ادامه سخنانشان تاکید کردند که اگر شرایط برای اوبر به نحوی سخت شود که توان اقتصادی لازم برای راننده های ما فراهم نشود، لذا مجبور خواهیم شد از ارایه سرویس دهی به تورنتو صرف نظر کنیم و در انتاریو به شهرهای دیگر منقل شویم.

حالا بایستی منتظر ماند و عکس العمل شهرداری تورنتو را دید که آیا حاضر هستند از آن ۲۰ هزار دلار هزینه لایسنسینگ و پلاک اتومبیل گذشت کنند یا مصرانه معتقد هستند این مبلغ حق ایشان است و بایستی به درآمدهای شهر اضافه شود. به نظر می رسد برای اوبر تصمیم ها گرفته شده و اگر انعطافی از طرف شهرداری تورنتو اعمال نشود ایشان خدمات خود را برای شهروندان مربوطه قطع خواهند کرد.

* فرهاد فرسادی بروکر خبره و رسمی کانادا با سابقه تدریس بیمه در دانشگاه ها است.

farsadi@insurefar.com