صدای امریکا: گزارش‌ها حاکی است که مخالفان دموکراسی خواه در انتخابات هنگ کنگ به پیروزی گسترده رسیده‌‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در انتخابات شورای منطقه‌ای هنگ کنگ، احزاب طرفدار دموکراسی توانستند ۳۹۰ کرسی از ۴۵۲ کرسی شوراهای محلی را به خود اختصاص دهند و نزدیک به ۹۰ درصد آرا بدست بیاورند.

بنابر گزارش‌های رسمی حدود ۷۱ درصد از رای دهندگان واجدین شرایط در این انتخابات شرکت کردند که این رقم بیش از دو میلیون رای نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۵ است.

در پی پیروزی احزاب طرفدار دموکراسی در این انتخابات کری لم، رئیس اجرایی دولت هنگ کنگ در بیانیه‌ای اعلام کرد که دولتش به نتایج انتخابات احترام می گذارد و آرزو می کند تا وضعیت صلح آمیز در هنگ کنگ ادامه یابد.

این انتخابات در شرایطی برگزار شده است که اعتراضات دموکراسی خواهان هنگ کنگ، به بزرگترین بحران سیاسی هنگ کنگ از زمان انتقال کنترل این منطقه از بریتانیا به چین در سال ۱۹۹۷ تبدیل شده است.​

این اعتراضات درباره لایحه «استرداد متهمان قضایی خارجی از این دولت‌شهر به چین» آغاز شد. لایحه‌ای که عامل اصلی اعتراضات چند ماه اخیر در هنگ کنگ بوده است. اما لغو این لایحه هم نتوانسته از شدت اعتراضات بکاهد.

مجلس نمایندگان ایالات متحده در روزهای گذشته، دو طرح را در حمایت از حقوق بشر در هنگ هنگ و معترضان در این جزیره واقع در جنوب چین تصویب کرد.