آشتی با حیوانات

دوستان وفا

ماجرای سگ های گیلان

در سومین ماه از بهار سال ۱۳۹۵ هستیم. از شروع سال جدید تا حال، اتفاقات تلخ و شیرینی در رابطه با حیوانات در ایران پیش آمده که برجسته ترینش همان موضوع سگ های گیلان است.

vafa-0

ماجرای سگ های گیلان به طور فشرده این بوده که پیمانکاری برای سروسامان دادن به سگ های ولگرد در گیلان با شهرداری قرارداد می بندند، در میانه ی راه به اختلاف برمی خورد و انباری را که حدود صد سگ در آن نگهداری میکرده، قفل می کند و سگ ها را بدون آب و غذا رها می کند. از این سگ ها تعدادی می میرند و بقیه هم بیمار و گرسنه، روزهای آخرشان را می گذراندند.

دوستداران گیلانی سگ ها مدتها بعد متوجه این موضوع می شوند و در نهایت و با وساطت شهرداری و به دلیل اینکه امکانات کافی در گیلان برای نگهداری حدود ۸۰ سگ وجود نداشت، سگ ها به پناهگاه وفا در هشتگرد منتقل می شوند. از آن زمان که ۱۹ فروردین بود تا امروز، روند درمان این سگ ها پیگیری شده و حالا همگی به سگ های زیبایی تبدیل شده اند. فقط باید عکس های روز ورود و حال آنها را ببینید.

سگ های گیلان قبل و بعد از درمان

سگ های گیلان قبل و بعد از یک ماه درمان در پناهگاه وفا

در این رابطه، گردهمایی های اعتراضی بسیاری برگزار شد و خواست رعایت حقوق حیوانات به مسئولان منتقل شد.

هنرمندان بسیاری نیز همچون کتایون ریاحی، فرهاد آئیش، مائده طهماسبی، شقایق فراهانی، میترا حجار، شبنم فرشادجو، پرستو صالحی، هادی کاظمی، نغمه جبلی، طناز انصاری و علی جبلی با حضور در پناهگاه حیوانات وفا با این پناهگاه و تاریخچه و فعالیت هایش آشنا شدند و تعدادی از آنها قول همراهی دادند.

پس از این واقعه، همچنین دوستان وفا در گوشه و کنار جهان به یاری شتافتند تا بتوانند بخشی از هزینه های درمان این تعداد سگ بیمار که ناگهان به ساکنان وفا اضافه شده بودند، تأمین کنند. اما ما همچنان به کمک نیاز داریم، زیرا که محل نگهداری موقت سگ ها نیاز به زیرسازی، نصب سایبان، و احداث لانه‌های بیشتر دارد.

فیلم هایی که یار هنرمند وفا، مریم طلایی (والش) از پناهگاه و همچنین از ورود سگ های گیلان به پناهگاه ساخته را در لینک های زیر ببینید.

https://youtu.be/4uCWX1q91no

https://youtu.be/yA8C9zwj3xk

استقبال تیم وفا از آقای “دی کاپریو” در فرودگاه تورنتو

آزاده و ماهان (چهارم و پنجم از راست) مسافرانی که دی کاپریو و امین را با خود آوردند در فرودگاه مورد استقبال تیم وفا قرار گرفتند

آزاده و ماهان (چهارم و پنجم از راست) مسافرانی که دی کاپریو و امین را با خود آوردند در فرودگاه مورد استقبال تیم وفا قرار گرفتند

سرانجام انتظارها به سر آمد، و دوستان وفا در کانادا، افتخار استقبال و میزبانی “دی کاپریو” را یافتند.

او بسیار خوشتیپ، و مهربان و دوست داشتنی ‌ست، به محیط زیست و دیگر جانداران زمین احترام می‌گذارد، و همه ی تلاشش را در ساختن زندگی بهتر و امن‌تر دیگر حیوانات به کار می‌‌گیرد.

دی کاپریو حسابی گرسنه بود و کلی غذا خورد

دی کاپریو حسابی گرسنه بود و کلی غذا خورد

تیم استقبال کننده روز ۲۴ می راهی‌ فرودگاه شد، تا آمدن دیکاپریو و امین دوست نابینای دوران پناهگاه اش را خوش آمد گوید. از همه ی دوستانی که برای پناه دادن به این دو سگ رنج دیده، تلاش کرده و می‌‌کنند سپاسگزاریم.

آزاده و ماهان، زوج جوانی بودند که در رساندن دی کاپریو و امین به تورنتو، وفا را یاری دادند. از آنها بویژه سپاسگزاریم و به زودی داستان سفر این دو را از زبان راهی کننده ها، مسافران و میزبانان سگ ها در صفحه Vafa Animal Shelter   می خوانید.

 

فرهنگسازی با حضور در پناهگاه وفا

vafa-3

فرهنگ دوست داشتن و احترام به حیوانات بایستی از کودکی با بچه ها رشد کند. این فرهنگ را می توان آموزش داد، هم از طریق آموزش و پرورش و کتاب های درسی، هم از طریق رسانه ها، برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی، هم تابلوها و تبلیغات بر در و دیوار خیابان های شهر و اگر هر کدام از اینها در تربیت کودک غایب باشد (که هست) مسئولیت پدر و مادرها سنگین تر می شود.

یکی از کارهای خوبی که تعدادی از پدر و مادرها انجام می دهند دیدار دسته جمعی خانواده از پناهگاه است که نشان از نوع نگاه خانواده و باور عمیق به حق حیات حیوانات دارد. به  همین خاطر از آن ها تشکر می کنیم و پناهگاه وفا افتخار دارد که میزبان مهمان هاى کوچک و مهربان باشد.

از دست دادن یک یار باوفا در تورنتو

گیل کریستی در کنار فاطمه معتمدی در بازار نوروزی امسال مارچ 2016

گیل کریستی در کنار فاطمه معتمدی در بازار نوروزی امسال مارچ ۲۰۱۶

گیل کریستی Gail Christie مهربانی بود که با زبانی متفاوت، فرهنگی‌ متفاوت، مذهبی‌ متفاوت، تکرار مهر بود، برای سگ‌های بی‌پناهی که در سوی دیگر دنیا به حمایتش نیاز داشتند. دوستی‌ از دوستان وفا در کانادا، که ایرانی‌ نبود، اما سگ‌های وفا را چون ما دوست داشت و از بسیاری از ما بیشتر حمایت می‌‌کرد.

تنها چند روزی پیش از مرگ ناگهانی‌اش بود، که با صدایی شاد چون همیشه، از چمدانی پر از اسباب بازی حرف زد که برای فرستادن به ایران آماده کرده بود. سگ‌های وفا تا همیشه به یاد این دوست خوبشان دم تکان خواهند داد، و دوستان وفا در کانادا، تا همیشه این مهربان راستین را به یاد خواهند داشت. جای Gail در بین ما خالی‌ خواهد بود، باشد که از مهربانی اش، درسی‌ گرفته باشیم. تیم‌های وفا- هشتگرد، وفا – قزوین، دوستان وفا در آمریکا، و دوستان وفا در کانادا سفر این فرشته ی مهربان را به خانواده و بستگان این عزیز تسلیت می‌‌گویند، و برای آنها آرزوی آرامش دارند.

دوستان وفا، روز یکشنبه به همت الهه، دوست نزدیک گیل، گرد هم می آیند تا یاد این یار از دست رفته را گرامی دارند.

 

گاراژسل دوستان وفا در تورنتو

 

تابستان شد و ما از فرصت کوتاه سه چهار ماهه ی هوای خوب شهرمان استفاده می کنیم و ماهی یک گاراژسل در نقاط مختلف تورنتوی بزرگ برپا می کنیم تا کمک هر چند کوچکی باشیم برای پناهگاه های وفا در هشتگرد و قزوین.

روز شنبه ۴ جون ۲۰۱۶، اولین گاراژسل تابستانی ما در مقابل خانه ی بنیانگذار وفا، خانم معتمدی، برگزار شد.

تیم وفا به همراه یکی از سگ های وفا که حالا دیگر ساکن تورنتو است

تیم وفا به همراه یکی از سگ های وفا که حالا دیگر ساکن تورنتو است

استقبال از گاراژسل خوب بود. یکی از سگ هایی که چندی پیش از وفای هشتگرد به تورنتو آمده بود، نیز از گاراژسل دیدن کرد. همه از دیدنش خوشحال شدند و با او عکس یادگاری گرفتند.

سودابه مجیدی هنرمند نقاش و یار وفا با نقاشی هایش توجه همه را جلب می کرد

سودابه مجیدی هنرمند نقاش و یار وفا با نقاشی هایش توجه همه را جلب می کرد

سودابه مجیدی، هنرمند نقاش، روی پله ها بساط نقاشی را برپا کرده بود و با نقاشی های زیبایش جلب توجه رهگذران را می کرد.

خانم معتمدی با صبحانه مفصل ایرانی، نان سنگک و تافتون، پنیر و کره گیاهی، سبزی خوردن و گردو و مربا و چای، از داوطلبان تورنتویی پذیرایی می کرد.

vafa-5

ناهید از یاران تازه ی ما، دوباره با شیرینی های خوشمزه دستپخت خودش از واترلو در این برنامه حضور یافت و می گفت از هیجان آمدن به اینجا، شب خوابم نبرده.

فریماه و امیر اولین نفرات بودند که در چیدن میزها زحمت بسیاری کشیدند.

فرح، فرحناز، گیتی، فریناز، سهیلا، تورج و مریم از دیگر اعضای تیم وفا در تورنتو بودند که در این برنامه دیر و زود حضور داشتند.

گاراژسل بعدی ما در منطقه تورن هیل خواهد بود. اگر کالایی دارید که نو یا کمی کار کرده است، و مایلید آن را به وفا هدیه کنید، لطفا روی پیامگیر
 ۶۴۷.۳۴۶.۱۰۳۰ شماره تماس بگذارید.
 برای اطلاع از این برنامه به صفحه ما  Friends of Vafa in Canada در فیس بوک بپیوندید و از برنامه های دوستان وفا در تورنتو باخبر شوید.

برای دیدن عکس های بیشتر از این گاراژسل به آلبوم ما در صفحه فیس بوک نگاه کنید.

* دوستداران وفا، گروهی هستند در تورنتو متشکل از حامیان و داوطلبان “پناهگاه حیوانات وفا” که در ایران، در دو شعبه (هشتگرد کرج و قزوین)، نگهداری از سگ های بی سرپناه را برعهده دارد.

Facebook: Friends of Vafa Animal Shelter

www.vafashelter.com